Autor : Aleksandra Kurowska
2020-10-16 16:32
Klaskaliśmy im, podziwiamy ich, więc postanowiliśmy spytać, co dzieje się z ustawą na którą czekają i do której mieli też szereg uwag. Na jakim etapie są teraz prace nad kluczowymi dla diagnostów laboratoryjnych przepisami? O to spytaliśmy MZ.
Projekt ustawy o medycynie laboratoryjnej 24 lipca tego roku został przekazany do uzgodnień i konsultacji publicznych z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag w terminie 30 dni.
Co dalej się z nim działo?
- Termin ten był kilkukrotnie wydłużany ze względu na obszerną materię regulacji – ostatnie uwagi zostały przekazane 30 września br. - wyjaśnia nam Ministerstwo Zdrowia. - Obecnie analizujemy uwagi - dodaje.
Czy wpłynęło dużo uwag? Ile, od kogo? Czego dotyczyły uwagi?
Jak się dowiadujemy, w trakcie uzgodnień i konsultacji publicznych wpłynęło bardzo dużo uwag (niektóre z podmiotów przekazały kilka uwag, niektóre ponad 100).
Uwagi dotyczą wszystkich zagadnień, które są uregulowane w projekcie, czyli zasad i warunków wykonywania czynności medycyny laboratoryjnej zasad i warunków wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, a także zasady nadzoru i kontroli medycznych laboratoriów diagnostycznych oraz zasad organizacji i działania samorządu diagnostów laboratoryjnych.
Sprzeczne opinie do rozstrzygnięcia
Duża liczba zgłoszonych podczas konsultacji uwag - jak dowiadujemy się z MZ - wyklucza się wzajemnie.
Następne kroki
Spytaliśmy, jakie będą dalsze kroki, czy planowana jest np. konferencja uzgodnieniowa albo prace w jakimś zespole? Czy rozstrzygnięto już los przynajmniej części uwag i kiedy ustawa mogłaby wejść w życie? - Po analizie wszystkich uwag zostaną podjęte decyzje dotyczące dalszego trybu pracy w tym zakresie - odpowiada MZ.
Czy są planowane teraz jakieś inne decyzje dotyczące aktów prawnych istotnych dla środowiska diagnostów laboratoryjnych (np. aktów wykonawczych, czy rekomendacji)?
- W związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju Ministerstwo Zdrowia podjęło szereg inicjatyw mających na celu m.in. zapewnienie ciągłości procesu kształcenia diagnostów laboratoryjnych. Niezwłocznie po ogłoszeniu stanu epidemii w Polsce szczegółowo przeanalizowaliśmy przepisy ustawy o diagnostyce laboratoryjnej i przygotowaliśmy propozycje rozwiązań legislacyjnych mających na celu zabezpieczenie ciągłości procesu kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego m.in. w zawodzie diagnosty laboratoryjnego - wymienia resort zdrowia.
- W zakresie kształcenia przeddyplomowego podjęliśmy współpracę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aby wprowadzić zmiany do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. poz. 1573). Umożliwiły one studentom studiów przygotowujących do wykonywania ww. zawodów w roku akademickim 2019/2020 (którzy w okresie zawieszenia kształcenia na studiach wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2), ubieganie się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności - czytamy w odpowiedzi MZ.
Ponadto wprowadzono przepis, że w roku akademickim 2019/2020 studenci odbywający studia przygotowujące do wykonywania ww. zawodów w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość część efektów uczenia się przypisanych do zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych mogli uzyskać nie więcej niż 40 proc. liczby punktów ECTS określonej dla tych zajęć w programie studiów dla roku, na którym kształci się dany student.
Kształcenie podyplomowe
W odniesieniu do kształcenia podyplomowego ustawami o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadzono szereg zmian w ustawie o diagnostyce laboratoryjnej. Zmiany te pozwoliły m.in.:
· prowadzić kursy specjalizacyjne w formie e-learningowej, umożliwiające kontynuację części elementów szkolenia specjalizacyjnego w trakcie trwającej epidemii, jeżeli możliwość takiej formy przewiduje program specjalizacji lub została uzyskana zgoda dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego,
· przeprowadzić egzamin specjalizacyjny diagnostów laboratoryjnych wyłącznie w jednej postaci (egzamin ustny lub pisemny), w sytuacji kiedy ze względu na bezpieczeństwo osób biorących udział w tym egzaminie nie będzie możliwości przeprowadzenia obydwu części egzaminu,
· zwolnić z ponoszenia opłaty za kolejne zgłoszenie do państwowego egzaminu specjalizacyjnego, jeśli diagnosta laboratoryjny, który miał przystąpić do egzaminu specjalizacyjnego, z powodu choroby, izolacji (w tym izolacji w warunkach domowych) lub odbywania kwarantanny nie może przystąpić do tego egzaminu albo zrezygnował z udziału w tym egzaminie z innych przyczyn.
-Ministerstwo Zdrowia stale monitoruje sytuację. Jeśli będzie taka potrzeba, będą wprowadzane kolejne rozwiązania w obszarze kształcenia diagnostów laboratoryjnych - czytamy w odpowiedzi.
Polecamy także:
Ministerstwo Zdrowia robi unik w sprawie dokumentacji medycznej
Lekarze malwersują mięso. Czas się z nimi rozprawić
RPO – system ochrony zdrowia nieprzygotowany na pandemię
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl