Autor : Anna Rokicińska
2021-01-18 14:46
Ambulanse, szczególnie te specjalistyczne, oznaczone symbolem "S" są coraz większe i cięższe – pisze w interpelacji - poseł Lewicy i członek sejmowej Komisji Zdrowia Marek Rutka. Poseł pyta więc Ministerstwo Zdrowia i resort infrastruktury czy takimi „ciężkimi karetkami” mogą kierować osoby z kategorią B prawa jazdy. MZ odpowiada, że to kwestia Ministerstwa Infrastruktury. To z kolei, że cięższe będzie można prowadzić w ramach kat. B o ile karetka będzie będzie zasilana alternatywnymi źródłami energii.
Ta sprawa może dotyczyć coraz większej liczby Zespołów Ratownictwa Medycznego. Większość kierowców karetek dysponuje prawem jazdy kategorii B. To w praktyce oznacza, że mogą oni kierować pojazdami o masie do 3,5 tony. O dopuszczalną masę całkowitą (DMC) dla pojazdów ratownictwa medycznego pytał w swojej interpelacji poseł Rutka, który jest jednocześnie szefem Parlamentarnego Zespołu ds. Systemu Ratownictwa Medycznego. „Ambulanse, szczególnie te specjalistyczne (oznaczone symbolem "S") są coraz większe i cięższe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prawo jazdy kategorii "B" upoważnia do kierowania pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5t. Karetki specjalistyczne wyposażone w dużą liczbę sprzętu medycznego, często przekraczają te masę. Praktycznie wszystkie karetki z zabudową kontenerową, które zapewniają największą przestrzeń i najlepsze warunki do ratowania życia i zdrowia pacjenta, przekraczają owe 3,5t dmc i kierowcy muszą legitymować się prawem jazdy kategorii "C" - jak na samochody ciężarowe. Takich kierowców-ratowników jest jednak niewielu” - pisze poseł. Zwrócił się on do resort zdrowia by dla ambulansów podnieść DMC do 4,25 tony.
Co w sprawie DMC odpowiada resort zdrowia?
Ministerstwo Zdrowia odpowiada, że zmiana ustawy dotycząca podniesienia DMC nie jest w gestii resortu, a Ministerstwa Infrastruktury. „Tym niemniej podkreślić należy, iż Minister Zdrowia wielokrotnie i – jak dotąd – bezskutecznie przedstawiał Ministrowi Infrastruktury stanowisko na temat potrzeby wprowadzenia zmian legislacyjnych na podstawie sytuacji ambulansów użytkowanych przez pogotowie ratunkowe we Wrocławiu. Ponadto podzielić należy pogląd Pana Posła, dotyczącego wzrostu wielkości i masy własnej pojazdów bazowych służących do zabudowy ambulansów medycznych z uwagi na konieczność montażu dodatkowego wyposażenia. Zgodzić się także należy ze stwierdzeniem, iż wysokie kwalifikacje kierowców ambulansów medycznych gwarantują, że podniesienie maksymalnej masy całkowitej do 4250 kg nie wpłynie negatywnie na obniżenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym” czytamy w odpowiedzi, jakiej udzielił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.
A co o podniesieniu DMC karetek odpowiada Ministerstwo Infrastruktury?
Resort odpowiada, że prowadzi prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych, innych ustaw. Projekt ma wdrożyć dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18 kwietnia 2018 r. Zgodnie z nią prawo jazdy kategorii B będzie uprawniało m.in. do kierowanie pojazdem samochodowym o DMC przekraczającej 3,5 tony oraz masie nieprzekraczającej 4250 kg. Warunek? Przekroczenie tej masy musi być uzasadnione zastosowaniem w karetkach paliw alternatywnych. Informacja taka musiałaby być odnotowana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Czyli prościej, jeśli karetka byłaby zasilana np.: przez: prąd, wodór, gaz CNG, LNG, LPG i byłaby cięższa niż 3,5 tony mógłby ją prowadzić kierowca z kategorią B prawa jazdy, ale jeśli taki dokument ma minimum przez 2 lata. W odpowiedzi nie ma nic na temat daty finału prac nad nowelizacją ustawy. Nie ma także odniesienia do problemu coraz cięższego wyposażenia karetek.
Polecamy także:
Okręgowa Izba Lekarska domaga się sprostowania od Z. Gacionga
2,4 tys. nauczycieli z pozytywnym wynikiem testów na Sars-CoV-2