Autor : Aleksandra Kurowska
2020-07-29 11:35
Do konsultacji trafił dziś projekt rozporządzenia dotyczącego standardu teleporad POZ. Placówki mające umowy w zakresie POZ będą mieć 90 dni na dostosowanie (od wejścia w życie przepisów).
Do konsultacji trafił Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
Standard teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej ma zapewnić realizację teleporady z uwzględnieniem takich elementów jak:
1) udostępnienie i opracowanie przez świadczeniodawcę w miejscu wykonywania świadczeń oraz na swojej stronie internetowej informacji o zasadach udzielania teleporad;
2) potwierdzenie tożsamość świadczeniobiorcy na podstawie danych przekazanych przez niego;
3) zapewnienie poufności teleporady;
4) poinformowanie świadczeniobiorcy o sposobie realizacji e-recepty, e-skierowania, orzeczeniu o czasowej niezdolności do pracy, – w przypadku ich wystawienia oraz o możliwości założenia przez świadczeniobiorcę Internetowego Konta Pacjenta, w przypadku gdy świadczeniobiorca nie posiada takiego konta, w celu ułatwienia dostępu do informacji medycznych przekazanych w ramach teleporady.
Ustala się standard organizacyjny teleporady udzielanej w ramach POZ obejmujący:
1) opracowanie przez świadczeniodawcę POZ informacji o zasadach udzielania teleporad i ich udostępnianie w miejscu wykonywania świadczeń POZ oraz na swojej stronie internetowej; informacje te określają:
a) wskazanie systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, przy użyciu których są udzielane teleporady,
b) sposób ustalenia terminu teleporady,
c) sposób nawiązania kontaktu między świadczeniodawcą POZ a świadczeniobiorcą w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia,
d) sposób postępowania w sytuacji, kiedy brak kontaktu ze świadczeniobiorcą w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem, przy czym świadczeniodawca POZ jest obowiązany do podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu ze świadczeniobiorcą, w odstępie czasu nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady,
e) informację o możliwości skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą, w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia świadczeniobiorcy świadczenie POZ nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady;
2) potwierdzenie przez osobę udzielającą teleporady, przed udzieleniem teleporady, tożsamości świadczeniobiorcy na podstawie danych przekazanych przez niego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych i systemów łączności oraz:
a) na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru,
lub
b) po okazaniu przez świadczeniobiorcę dokumentu potwierdzającego tożsamość, przy udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej w formie wideoporady,
lub
c) przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695);
3) przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność;
4) w przypadku przekazywania dokumentacji medycznej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych stosowanie przez świadczeniodawcę POZ rozwiązań technicznoorganizacyjnych służących zapewnieniu transmisji dokumentów elektronicznych w postaci graficznej i tekstowej, w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem;
5) dokonanie przez osobę udzielającą teleporady następujących czynności:
a) na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej świadczeniobiorcy, w tym udostępnionej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2020 r. poz. 702):
– udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, w tym ustalenie czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem, lub
– poinformowanie świadczeniobiorcy o konieczności udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej w formie teleporady,
b) poinformowanie świadczeniobiorcy o:
– sposobie realizacji e-recepty,
– sposobie realizacji e-skierowania,
– orzeczeniu o czasowej niezdolności do pracy – w przypadku ich wystawienia,
– możliwości założenia przez świadczeniobiorcę Internetowego Konta Pacjenta, w przypadku gdy świadczeniobiorca go nie posiada.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl