Autor : Anna Jackowska
2022-04-12 12:16
Czy w przypadku zagrożenia nieślibyśmy pierwszą pomoc i czy udzielilibyśmy jej każdej osobie, bez względu na jej wygląd? Kampania „Pierwsza pomoc ludzkości” ma uwrażliwić na potrzebę niesienia pomocy każdej osobie tego potrzebującej, wykształcić w społeczeństwie właściwe postawy, ale i przypomnieć zasady postępowania w razie wypadków.
Według badań CBOS, 67 proc. Polek i Polaków deklaruje, że umiałoby w razie wypadku udzielić pierwszej pomocy, ale tylko 19 proc. jest całkowicie pewnych swoich umiejętności w tym zakresie.
Bank BNP Paribas i warszawski oddział Polskiego Czerwonego Krzyża zorganizowali eksperyment społeczny, w ramach którego odbyło się szkolenie pierwszej pomocy dla grupy 24 przypadkowych osób. Po części teoretycznej prowadzonej przez instruktorów PCK, uczestniczki i uczestnicy zostali zaproszeni do sali, w której czekały na nich zajęcia praktyczne na fantomach. Te z kolei odzwierciedlały wygląd trzech prawdziwych postaci: Khedi Alievy - uchodźczyni z Czeczenii, Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza - genderqueer oraz Grzegorza Sękowskiego - osoby w kryzysie bezdomności.
Nietypowy wygląd fantomów u jednych wywołał konsternację, u części strach, a u innych ciekawość. Ten dysonans poznawczy pozwolił każdemu zmierzyć się z własnymi przekonaniami, barierami czy stereotypami. Po wykonaniu serii ćwiczeń na manekinach symulujących osoby nieprzytomne, uczestnicy mogli osobiście się spotkać z pierwowzorami fantomów, na których wykonywali resuscytację i poznać ich przejmujące historie.
- Na powodzenie akcji resuscytacyjnej ma wpływ wiele czynników - mówi Michał Mikołajczyk, Prezes Mazowieckiego Oddziału Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża. - Przede wszystkim szybkie rozpoznanie i powiadomienie pogotowia ratunkowego. Po drugie, znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy. A większość z nas ostatni kontakt z wiedzą ratowniczą miało podczas kursu na prawo jazdy. Najważniejsza jest jednak gotowość do podjęcia działania, a niestety wciąż często pozostajemy biernymi świadkami wypadków. Kampanią „Pierwsza pomoc ludzkości” pragniemy przede wszystkim uwrażliwić na potrzebę niesienia pomocy każdej osobie tego potrzebującej, wykształcić w społeczeństwie właściwe postawy, ale i przypomnieć zasady postępowania w razie wypadków - wyjaśnia.
- Warto pamiętać, że pierwsza pomoc jest niezbędna nie tylko w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojny czy katastrofy naturalne, ale również w codziennym życiu, a potrzeba jej udzielenia może pojawić się nagle i dotyczyć nas wszystkich - dodaje Dariusz Maciołek, Dyrektor Departamentu Marketingu, Komunikacji i Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas.
Nagranie z eksperymentu (dostępne także tutaj) stanie się materiałem pomocniczym Polskiego Czerwonego Krzyża, pokazywanym podczas szkoleń z pierwszej pomocy. W kolejnym etapie trafi również do szkół, z którymi współpracuje organizacja oraz może zostać wykorzystywane m.in. podczas eventów związanych z pierwszą pomocą czy letnich akcji organizowanych przez PCK.
Źródło: Kamaniespoleczne.pl
Polecamy także:
MZ precyzuje, jak weryfikować, czy uchodźca ma prawo do świadczeń
Innowacyjne leki będą szybciej trafiać do polskich pacjentów?
Kolejne produkty marki Kinder wycofywane z powodu salmonelli