Autor : Adam Kosierczyk
2023-10-03 16:51
Organy właściwe do tworzenia, nadzorowania i kontroli zadań wykonywanych na potrzeby obronne państwa, organizację procesu przygotowań obronnych przy wykorzystaniu podmiotów leczniczych, sposób i zakres realizacji tych zadań - określa projekt rozporządzenia Rady Ministrów. W projekcie zastrzeżono, że dokumentacja związana z planowaniem zadań na potrzeby obronne stanowi tajemnicę prawnie chronioną.
O tym, że rząd szykuje nowe rozporządzenie, które ma uporządkować obowiązki placówek medycznych w razie zagrożenia kraju pisaliśmy kilka dni temu.
3 października na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa. Zawiera on regulacje o charakterze merytorycznym, które - co także zapowiadaliśmy - są podobne do rozwiązań określonych w przepisach poprzedzających niniejsze rozporządzenie. Koncentruje się na kwestii przygotowań obronnych przy wykorzystaniu podmiotów leczniczych i porządkuje istniejący stan prawny na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz w czasie wojny, tworząc podstawę do planowania i realizacji zadań.
Projekt wskazuje organy właściwe do tworzenia, nakładania, nadzorowania i kontroli zadań realizowanych na potrzeby obronne państwa, co stanowi punkt wyjścia do organizacji całego procesu przygotowań obronnych przy wykorzystaniu podmiotów leczniczych.
Sposób i zakres realizacji zadań przez poszczególne grupy:
- szpitale (oraz inne zakłady lecznicze, jeżeli wystąpi taka potrzeba) przygotowują się do zwiększonego udzielania świadczeń szpitalnych na potrzeby obronne państwa, w tym na potrzeby służb mundurowych, przez zaplanowanie odpowiedniej liczby łóżek szpitalnych, zgodnie ze wskaźnikiem (75 łóżek szpitalnych na 10 tys. mieszkańców województwa),
- dysponenci zespołów ratownictwa medycznego przygotowują się do zwiększonego udzielania świadczeń zdrowotnych na potrzeby obronne przez zespoły ratownictwa medycznego (zwiększenie liczby zespołów co najmniej o 10 proc.),
- podmioty lecznicze wyznaczone do współdziałania w organizacji zespołów zastępczych miejsc szpitalnych planują zabezpieczenie udzielania świadczeń zdrowotnych w zespołach zastępczych miejsc szpitalnych (w szczególności zapewniając personel medyczny), tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zgodnie ze wskaźnikiem: 50 zastępczych miejsc szpitalnych na 10 tys. mieszkańców województwa,
- regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowują się do zapewnienia krwi i jej składników oraz produktów krwiopochodnych na potrzeby obronne państwa (planując zwiększenie działań w tym obszarze co najmniej o 100 proc.),
- stacje sanitarno-epidemiologiczne przygotowują się do zapewnienia zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego na potrzeby obronne państwa, planując zwiększenie gotowości i zdolności w tym celu.
W procesie planowania powyższych przedsięwzięć uwzględnia się zapewnienie niezbędnego personelu i zabezpieczenia w zakresie infrastruktury, usług, procedur, wyposażenia i zaopatrzenia.
Jak czytamy w uzasadnieniu, w pierwszej kolejności należy zaplanować wykorzystanie zasobów własnych oraz pozyskiwanych w ramach zawartych umów, porozumień, świadczeń. W drugiej kolejności podmioty lecznicze i zespoły zastępczych miejsc szpitalnych mogą planować swoje zasoby w oparciu o system rezerw strategicznych, odpowiednie rozwiązania prawne i organizacyjne, dotyczące funkcjonowania rynku medycznego i farmaceutycznego, wprowadzane w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
Projekt określa osoby odpowiedzialne za powyższe działania, np. za planowanie personelu medycznego odpowiada kierownik zespołu.
Przy planowaniu należy wziąć pod uwagę pozostawanie zatrudnionych osób do dyspozycji kierownika i uwzględnić czy pracownicy posiadają przydziały mobilizacyjne lub czy nie są zatrudnieni jednocześnie w kilku podmiotach leczniczych (co mogłoby ich wykluczyć z możliwości pracy w danym podmiocie).
Niezbędne jest również realizowanie na bieżąco zadań dotyczących wyłączania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
Rolą podmiotów leczniczych, które nie realizują opisanych wyżej zadań jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w miarę możliwości tak jak w czasie pokoju. Ograniczenie tego rodzaju działalności przewiduje się jednak w sytuacji, gdy personel medyczny, infrastrukturę, wyposażenie lub zaopatrzenie takich podmiotów leczniczych planuje się wykorzystać w ramach zadań realizowanych na potrzeby obronne państwa.
Są to:
plan udzielania świadczeń szpitalnych, plan organizacji i funkcjonowania zastępczych miejsc szpitalnych,
plan udzielania świadczeń zdrowotnych na potrzeby systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
plan funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego,
plan funkcjonowania lotniczych zespołów ratownictwa medycznego,
plan funkcjonowania regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
plan funkcjonowania stacji sanitarno-epidemiologicznych.
W projektowanych przepisach określono kwestie dotyczące sporządzanych planów: wykonawców planów, organów uzgadniających i zatwierdzających plany, zakresu najważniejszych informacji, które powinny być zawarte w planach, zasad dotyczących aktualizacji planów. Plany powinny zawierać tylko niezbędne informacje mające wpływ na realne i prawidłowe wykonanie nałożonych zadań. Dodatkowo, w celu zapewnienia jednolitości i spójności planów na poszczególnych szczeblach, przewiduje się opracowanie instrukcji i przekazywanie wykonawcom planów przez właściwe w tym zakresie organy.
Z uwagi na szczególny i niejawny charakter zadania w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych na potrzeby systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym w projekcie ujęto tylko podstawowe warunki dotyczące realizacji tego zadania oraz sposobu jego nakładania. Ustalenia dotyczące zakresu i obszaru udzielania tych świadczeń oraz sporządzania odpowiednich planów zostaną przekazane przez Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sposób odrębny, w dokumentacji niejawnej.
W projekcie zastrzeżono, że dokumentacja związana z planowaniem zadań na potrzeby obronne (decyzje, plany, instrukcje, wytyczne) stanowi tajemnicę prawnie chronioną i nie podlega udostępnianiu na podstawie przepisów o dostępie do informacji publicznej.
Czytaj też:
NIK zbadała covidowe wydatki rządu, zawiadamia TK i prokuraturę