Autor : Jakub Wołosowski
2022-06-24 09:08
Czujesz, że twoje prawa pacjenta zostały naruszone? Zgłoś się do Rzecznika Praw Pacjenta (RPP). Urząd pochwalił się właśnie wynikami spraw, które zakończono w ostatnich tygodniach, a w które był zaangażowany. Na mocy ugód, zarówno sądowych jak i pozasądowych, pacjenci otrzymali prawie milion złotych odszkodowań.
Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) nie tylko prowadzi kampanie edukacyjne, ale przede wszystkim ma uprawnienia pozwalające mu na zaangażowanie się w sprawy sądowe lub wytyczanie powództwa na rzecz pacjentów. Może zrobić tak jako instytucja z urzędu lub na wniosek pacjenta. Okazuje się, że w obliczu sporu sądowego szpitale i inne podmioty lecznicze coraz częściej chcą iść na ugodę, by nie poświęcać pieniędzy (i czasu) na kosztowne procesy.
- Taka pomoc jest udzielana zwłaszcza wtedy, gdy poszkodowany sam nie jest w stanie skutecznie dochodzić swoich roszczeń albo gdy dana sprawa może być szczególnie ważna dla kształtowania się orzecznictwa sądów - podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Wśród spraw, które zakończyły się w ostatnich tygodniach na mocy ugody, RPP wymienia postępowania wobec szpitali, których pracownicy dopuścili się zaniedbań w trakcie opieki okołoporodowej.
W pierwszym przypadku nie podjęto żadnych działań, by przyśpieszyć poród pomimo tego, że tętno dziecka spadało do poziomów świadczących o poważnym stanie niedotlenienia. Dziecko urodziło się w ciężkim stanie, bez oddechu. Wprawdzie reanimacja okazała się być skuteczna i przywróciła dziecko do życia, jednak niedotlenienie mózgu przyczyniło się do powstania poważnej niepełnosprawności dziecka. Szpital zapłacił wysokie zadośćuczynienie i będzie wypłacał comiesięczną rentę.
RPP podaje, że udało się pomóc pacjentce w dochodzeniu swoich praw także w przypadku innego ciężkiego porodu, który niestety zakończył się nieszczęśliwie. Zwlekano z przeprowadzeniem cesarskiego cięcia, a noworodek, w stanie ciężkim, został wydobyty z zielonych wód płodowych. Dziecko przewieziono do specjalistycznego ośrodka, ale niestety po tygodniu zmarło. Ubezpieczycie szpitala nie uznał roszczeń rodziców. Dlatego Rzecznik Praw Pacjenta skorzystał ze swoich uprawnień i wstąpił do procesu cywilnego na prawach prokuratora. W wyniku podjętych negocjacji rodzice dziecka otrzymali wysokie zadośćuczynienie za krzywdę i stratę, której doznali.
Wśród spraw zakończonych w ostatnich tygodniach Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił uwagę także na ugodę w sprawie podania dziecku nieodpowiedniej szczepionki. Personel przychodni nie zachował należytej staranności i podał inną szczepionkę niż tę, do której zakwalifikował dziecko jego lekarz.
W wyniku tego zaniedbania dziecko było narażone na podwyższone ryzyko działań niepożądanych, a także nieosiągnięcie odpowiedniego poziomu odporności. W przypadku tej sprawy nie trzeba było iść do sądu. Rzecznik przedstawił jej wezwanie do zapłaty, a przychodnia wypłaciła satysfakcjonujące zadośćuczynienie na rzecz dziecka.
Zakażeni zostaną bez leków? Wywiad z prof. Anną Piekarską
E-rejestracja do specjalistów. Znamy plany MZ
Koalicja na rzecz Bezpieczeństwa Szpitali o projekcie ustawy o jakości