Autor : Anna Rokicińska
2021-01-21 08:51
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej krytykuje przepisy, które zmieniło Ministerstwo Zdrowia dotyczące standardu organizacyjnego teleporad. Rozporządzenie zakłada, że telporada ma być udzielona najpóźniej w dzień po zgłoszeniu się pacjenta. Według samorządu, takie rozporządzenie jest nieprzemyślane i zaburzy cała pracę przychodni podstawowej opieki zdrowotnej.
Prezydium NRL nie jest pierwszą instytucją, która krytycznie odniosła się do tych przepisów. Wcześniej zrobiła to Federacja Porozumienie Zielonogórskie. Warto podkreślić, że rozporządzenie nie było konsultowane, a jego treść została od razu skierowana do publikacji. Chodzi o rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. Poz. 95).
Dlaczego Prezydium NRL krytykuje nowy standard teleporad?
Jak pisze Prezydium NRL w swoim stanowisku takie rozwiązanie jest nieprzemyślane i uniemożliwia umówienie teleporady w terminie późniejszym nawet, jeśli wnosi o to pacjent. „Rozwiązanie to wymusza na wszystkich lekarzach podstawowej opieki zdrowotnej zmianę harmonogramów pracy poprzez przeznaczenie w każdym dniu pracy czasu niezbędnego na realizację teleporad, których potrzeba może zostać zgłoszona przez pacjenta z jednodniowym wyprzedzeniem” - czytamy w stanowisku. Według samorządu lekarskiego rozporządzenie zamiast poprawiać organizację udzielania teleporad, zaburza nie tylko proces ich udzielenia, ale również całą pracę placówek podstawowej opieki zdrowotnej. „Brak konsultacji publicznych projektu rozporządzenia jest nieakceptowalny i jak widać prowadzi do sytuacji, w której przyjęte prawo zamiast poprawiać funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w praktyce szkodzi pacjentom i lekarzom” - napisano.
Źródło: NIL
Polecamy także:
Nowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny na Mazowszu
RPO – kolejność szczepień ustalona w rozporządzeniu nieprawna?