Autor : Jan Jałowczyk
2022-06-21 15:07
Cyfrowa, oparta na sztucznej inteligencji, medyczna platforma K Health połączyła siły z siecią klinik Mayo w celu opracowania modelu cyfrowej diagnozy oraz skutecznego leczenia nadciśnienia tętniczego u pacjentów. Oparty na AI mechanizm ma znacznie ułatwić kwestie rozpoznania oraz profilaktyki u wszystkich osób z problemami kardiologicznymi.
Według amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) nadciśnienie to jedno z najczęstszych schorzeń występujących na świecie. Wypracowanie skutecznego leczenia wymaga od lekarza i pacjenta współpracy i czasu.
Firma K Health podjęła próbę opracowania spersonalizowanego algorytmu docelowo wykorzystywanego w ogólnodostępnej platformie cyfrowej. Celem przedsięwzięcia jest ułatwienie diagnostyki oraz profilaktyki nadciśnienia. By opracować skuteczny mechanizm, K Health wykorzystuje wspólnie opracowane dane wraz z amerykańską siecią Mayo Clinic. Mają one obejmować dane demograficzne, historię medyczną, wyniki laboratoryjne, przepisane leki oraz wyniki badań.
Model ma być dostępny dla sieci klinicystów współpracujących z K Health. Docelowo ma on też trafić do ponad 6 mln użytkowników platformy. Mechanizm, zdaniem pomysłodawców, będzie skutecznym narzędziem w rękach specjalistów.
Steve Bethke, wiceprezes Mayo Clinic, podkreślał znaczenie wspólnej misji dwóch podmiotów: - Opierając się na wiedzy i narzędziach analitycznych dostarczonych przez Mayo Clinic, K Health uzyskuje dostęp do kluczowych badań. Daje im to możliwość wykorzystania mocy technologii w celu poprawy i przyspieszenia lepszej, bardziej spersonalizowanej opieki, dla jak największej liczby osób - stwierdził Bethke, dodając, że "poczynając od nadciśnienia, połączone zespoły kliniczne oraz naukowe dążą do stworzenia nowych sposobów na skrócenie czasu między diagnozą a leczeniem w innych obszarach ochrony zdrowia".
Nadzieję na dalszą współpracę wyraził Ran Shaul, współzałożyciel i dyrektor ds. produktowych K Helth, który poinformował, że koalicja początkowo skupi się na nadciśnieniu tętniczym, ale są plany, aby wykorzystać partnerstwo i zdolności do opracowania spersonalizowanych algorytmów w celu zwalczania innych schorzeń, takich jak cukrzyca czy astma.
Działający od 2018 r. K Health opracował funkcję czatu, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do sugerowania potencjalnych diagnoz dla pacjentów szukających wsparcia medycznego przy uwzględnieniu historii medycznej, wieku i płci oraz innych danych. Firma zapewnia pacjentom zdalny dostęp do usług medycznych za pośrednictwem smartfonów. Obecnie K Health ma ponad 100 certyfikowanych internistów współpracujących w ramach platformy. Firma może się pochwalić aktualnie ponad 6 mln użytkowników platformy.
Amerykańskie Mayo Clinic to z kolei organizacja non-profit, działająca w ochronie zdrowia. Zatrudnia blisko 4,7 tys. lekarzy i naukowców oraz ok. 60 tys. personelu służby zdrowia. Mayo Clinic jest uznawane za jedną z najlepszych sieci szpitalnych na terenie Stanów Zjednoczonych.
Czytaj także:
NFZ da do 900 tys. zł na poprawę cyberbezpieczeństwa w szpitalach
Nowoczesne technologie w służbie kobietom
"Biała Księga AI w praktyce klinicznej" opublikowana