Autor : Anna Rokicińska
2021-03-08 15:23
Minister podpisał już i skierował do ogłoszenia rozporządzenie w sprawie standardu udzielania teleporad. Określa kiedy nie będzie można stosować teleporady. Największe ograniczenia dotyczą dzieci do 6 roku życia.
Przypomnijmy, że nowy standard teleporady miał obowiązywać od 1 marca. Pierwotnie zakładał, że tej formy konsultacji nie będzie można odbyć z pacjentami do 6 roku życia i powyżej 65 lat. Ponieważ spotkał się z falą krytyki ze strony lekarzy rodzinnych, resort zdecydował o zmianie jego kształtu. Kilkakrotnie zapowiadany w ubiegłym tygodniu właśnie został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Co ma się zmienić w teleporadach
Nowe standardy dotyczą teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej. Przedstawia katalog świadczeń, które powinny być realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Chodzi o świadczenia udzielane:
– w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
– w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
– dzieciom do 6. r.ż. – poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego,
– podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, rozumianych jako pierwszy kontakt lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ z nowym pacjentem
Wyjątkami będą sytuacje, gdy świadczenie ma zostać udzielone pacjentom podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2.
„Przedmiotowy katalog wykluczeń zastosowania teleporady, uwzględnia także wolę i preferencje pacjenta (albo jego opiekuna ustawowego), co do formy realizacji świadczenia” - czytamy w Ocenie Skutkó Regulacji. Wyjątkami od zasad będzie także wystawianie przez lekarzy, pielęgniarki oraz położne, odpowiednio do ich uprawnień, recept niezbędnych do kontynuacji leczenia oraz zleceń na zaopatrzenia w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne, czy też wydawanie zaświadczeń.
„We wskazanych powyżej przypadkach, niezależnie od preferencji pacjenta, świadczenie może zostać udzielone przez personel medyczny w formie teleporady. Jednocześnie wprowadzona regulacja nie blokuje możliwości realizacji wymienionych świadczeń w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeśli w ocenie personelu medycznego jest to uzasadnione.” - czytamy w OSR.
Przypomnijmy, że zmiany w teleporadach to efekt doniesień medialnych o ich nadużywania lub stosowaniu jedynie takiej formy kontaktu z pacjentami. Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Całość projektu tutaj
Polecamy także:
Wyłudzają dane osobowe na inspektorów sanepidu
Zmiany w kształceniu opiekunów med. Cios w opiekę długoterminową?
Warszawa – jest problem z medykami w szpitalach tymczasowych