Autor : Aleksandra Kurowska
2020-04-28 13:30
Dziś planowane jest podpisanie i publikacja rozporządzenia w sprawie ograniczeń pracy części pracowników medycznych. Mamy wersję po konsultacjach.
Przypomnijmy, że projekt opisywaliśmy jako pierwsi, informując o planach wypłaty dodatków i rekompensat. Trafił on do konsultacji 20 kwietnia z jednodniowym terminem na zgłaszanie uwag. Nowa wersja rozporządzenia w sprawie standardów w zakresie ograniczeń przy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 przez osoby wykonujące zawód medyczny mające bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem tym wirusem, uwzględniająca uwagi zgłoszone w czasie konsultacji oraz uwagi Rządowego Centrum Legislacyjnego, która prawdopodobnie bez większych zmian zostanie dziś podpisana przewiduje następujące rozwiązania:
Kierownik podmiotu leczniczego umieszczonego w wykazie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wykonującego działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne:
1) wyłącznie w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 lub
2) w którego wyodrębnionej komórce organizacyjnej są udzielane świadczenia opieki zdrowotnej wyłącznie w związku z przeciwdziałaniem COVID-19
opracowuje wykaz stanowisk pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, w tym uczestniczą w ich transporcie, zwany dalej "wykazem stanowisk".
2. W przypadku podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w wykazie stanowisk umieszcza się wszystkie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, a w przypadku podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wyłącznie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej w wyodrębnionej komórce organizacyjnej i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
Uwaga: wcześniej nie było zapisów o bezpośrednim kontakcie z chorymi. Było tylko o osobach wykonujących zawód medyczny, które uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w wyodrębnionej komórce organizacyjnej.
Czyli: szpitale jednoimienne znajdą się w sytuacji, w której wykaz stanowisk obejmie wszystkie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem SARS-CoV-2. Podobnie wykaz stanowisk obejmie wszystkie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych innych podmiotów leczniczych umieszczonych w wykazie z art. 7 ust. 1 ustawy, w których są udzielane świadczenia opieki zdrowotnej wyłącznie w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
3. Osoby uczestniczące w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej na stanowiskach określonych w wykazie stanowisk nie mogą uczestniczyć w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2.
Ograniczenie to nie dotyczy udzielania świadczeń opieki zdrowotnej nie wymagających bezpośredniego kontaktu z tymi pacjentami, w szczególności udzielania tych świadczeń za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
4. Kierownik podmiotu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, informuje na piśmie osoby, o których mowa w ust. 3, o objęciu ich ograniczeniem, o którym mowa w ust. 3. W informacji określa się dzień początkowy oraz końcowy objęcia ograniczeniem. W przypadku, gdy nie ma możliwości określenia dnia końcowego objęcia ograniczeniem, ograniczenie obowiązuje do dnia jego odwołania przez kierownika podmiotu leczniczego, nie dłużej jednak niż do dnia zakończenia obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 lub ustania zatrudnienia osoby objętej ograniczeniem w podmiocie leczniczym, o którym mowa w § 1 ust. 1.
Dzień końcowy objęcia ograniczeniem nie może przypadać wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia zaprzestania udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na stanowisku określonym wykazem stanowisk - to jeden z dodanych po konsultacjach zapisów.
5. Przekazanie informacji o objęciu ograniczeniem osoba, o której mowa w ust. 3, potwierdza pisemnie wraz ze wskazaniem daty doręczenia. W przypadku braku możliwości uzyskania podpisu dokonuje się adnotacji o przekazaniu informacji o objęciu ograniczeniem przez kierownika podmiotu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, lub osobę przez niego upoważnioną wraz z podaniem informacji o przyczynie niemożności uzyskania podpisu oraz wskazaniem daty doręczenia.
Wykaz stanowisk - gdzie trafią dane medyków?
Wykaz stanowisk wraz z listą zatrudnionych na nich osób, obejmującą imię i nazwisko każdej osoby objętej ograniczeniem, jej numer PESEL i numer prawa wykonywania zawodu, kierownik podmiotu leczniczego przekazuje raz w miesiącu w terminie do 10. dnia każdego miesiąca w postaci elektronicznej, w sposób zapewniający właściwą ochronę danych osobowych, do właściwego miejscowo wojewody oraz dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Pierwszą listę będzie trzeba przekazać po 5 dniach od wejścia w życie przepisów.
We wcześniejszej wersji projektu było ogólnie o przekazywaniu listy osób.
Można będzie robić wyjątki
Jeżeli jednak ograniczenie pracy medyka do jednego miejsca spowodowałoby duże utrudnienia w dostępie do świadczeń medycznych, to dyrektor oddziału NFZ może, na wniosek kierownika np. szpitala, wyrazić zgodę na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez osobę wykonującą zawód medyczny, mimo objęcia jej ograniczeniem przez nowe rozporządzenie.
Urlop bezpłatny
Jeśli lekarz, pielęgniarz czy np. ratownik medyczny pracował w kilku miejscach, to w dodatkowych pracodawcy udzielą mu na jego wniosek urlopu bezpłatnego na okres ustalony zgodnie z opisanymi przez nas wyżej zasadami.
Przekazanie osobie wykonującej zawód medyczny informacji o tym, że ma pracować w jednym miejscu, stanowi podstawę do zaprzestania w okresie ustalonym:
1) świadczenia pracy na podstawie innej niż stosunek pracy,
2) wykonywania zawodu medycznego w formie praktyki zawodowej, wykonywanych poza podmiotem leczniczym, o którym mowa w rozporządzeniu
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się:
1) w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3;
2) do osób, o których mowa w § 1 ust. 3, w przypadku, gdy udzielając świadczeń w innych podmiotach niż określone w § 1 ust. 1, nie mają bezpośredniego kontaktu z pacjentami innymi niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2.
Kierownik podmiotu leczniczego, o którym mowa w § 1 ust. 1, przekazuje po raz pierwszy dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1, w terminie 5 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Dane osobowe mogą pomóc w kierowaniu do pracy
Wojewoda, jak i szef oddziału NFZ, będzie miał możliwość przetwarzania danych zawartych w wykazie osób z ograniczeniem miejsc pracy.
W przypadku dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ przetwarzanie to konieczne jest w ramach realizacji uprawnienia do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osobę wykonującą zawód medyczny mimo objęcia jej ograniczeniem, w sytuacji uzasadnionej zagrożeniem ograniczenia dostępności do świadczeń zdrowotnych. W przypadku wojewody dane te mogą zostać wykorzystane przy realizacji uprawnienia wojewody do kierowania do pracy przy epidemii.
Jak wyjaśnia MZ, wojewoda, kierując do pracy przy zwalczaniu epidemii, powinien mieć wiedzę na temat osób wykonujących zawód medyczny, które nie mogą podejmować pracy, która wiąże się z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, ponieważ mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem tym wirusem.
Co z rekompensatami i dodatkami?
Ich nie ma w rozporządzeniu, ale już wcześniej, na etapie konsultacji, MZ przygotowało oddzielny dokument wskazujący, komu i w jakiej wysokości się należą.
Nie wiemy, czy zostaną w obecnym kształcie, ale MZ najpierw planowało 50 proc. dodatku i 80 proc. rekompensaty utraconych dochodów, lecz nie więcej niż 10 tys. brutto, a w kolejnej wersji znalazł się zapis, z którego wynika, że albo dodatek, albo rekompensata z górnym limitem 10 tys. zł.
W czasie konsultacji zapisy te umieszczono w poleceniu Ministra Zdrowia do prezesa NFZ.
Informacje o dodatkach i rekompensatach przedstawialiśmy tutaj: 1 medyk - 1 etat: znamy już projekt o rekompensatach i dodatkach
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Zobacz także:
„Nagi protest” stomatologów. Wytykają władzom brak środków ochrony
Symulator USG płuc wspomoże pracę lekarzy przy diagnostyce COVID-19
Test na koronowirusa drive-thru teraz również w Gdańsku
Rząd ustali maksymalne marże przy sprzedaży maseczek - jest projekt
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl