Autor : Jakub Wołosowski
2022-07-26 14:39
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw poinformował o ważnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który zapadł w kwestii reklamy aptek. WSA zgodził się ze stanowiskiem Rzecznika w ocenie, że rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia apteki za pomocą banerów, ulotek i plakatów nie jest jej reklamą. Wyrok ten zapadł w sprawie pewnej decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
Jak podaje Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (RMiŚP), decyzja sądu zapadła po interwencji organu w sprawie przedsiębiorcy prowadzącego ogólnodostępną aptekę. Odnosiła się ona do skargi na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego, która utrzymywała w mocy decyzję stwierdzającą, że przedsiębiorca naruszył zakaz reklamy aptek przez rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki w formie ulotek, plakatów i banera.
Rzecznik przystąpił do postępowania powołując się na przepis art. 94a ust 1 Prawa Farmaceutycznego. Wskazał, że ustawodawca wyłączył z zakresu reklamy informacje o lokalizacji oraz godzinach pracy apteki. Dlatego, w opinii RMiŚP, każdy sposób na przekazywanie tych informacji, bez względu na jej formułę, jest dozwolony. To może być plakat, ulotka, czy baner. Jak robił to przedsiębiorca, w którego sprawie toczyło się postępowanie.
"Rzecznik wstąpił do postępowania toczącego się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie wskazując,
WSA w Warszawie wyrokiem z dnia 29 czerwca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4067/21, podzielił stanowisko Rzecznika i uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji i umorzył postępowanie administracyjne w tym zakresie" - czytamy w komunikacie.
Sąd, formułując wyrok, zauważył, że ustawodawca nie przedstawił ograniczonego katalogu dopuszczalnych form informowania o godzinach otwarcia i lokalizacji apteki. To oznacza, że nie jest ważne, jakie były intencje przy podejmowaniu decyzji o wielkości i widoczności nośnika o informacji.
- Należy w pełni zgodzić się w wyrokiem sądu. Decyzja organu naruszała zasadę co nie jest zabronione jest dozwolone. W przepisach dotyczących reklamy nie zostały bowiem wskazane formy czy warunki informowania, jakie są w sposób jednoznaczny zabronione. Nie zostały podane też żadne elementy, których wykorzystanie do przekazu informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki powinno skutkować uznaniem, że konkretny przekaz informacyjny stanowi reklamę - powiedział Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
M.Rutka: reforma psychiatrii "idzie w bólach" (wideo)
OZZL do Kaczyńskiego: od lat jesteśmy gotowi na pracę w jednym miejscu