Autor : Aleksandra Kurowska
2022-10-25 21:42
Instytutomania - kolejna placówka związana ze zdrowiem ma być instytutem. Tym razem CSK MSWiA. Przy okazji podano, ile dotacji rocznie otrzyma ten szpital.
Instytutem są już m.in. warszawskie centrum onkologii (NIO-PIB), kardiologiczny Anin, a kolejna placówka idzie w tym kierunku.
Rząd tydzień temu na posiedzeniu zajął się projektem ustawy ws. utworzenia Państwowego Instytutu Medycznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Instytut zostanie utworzony w drodze przekształcenia Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA. Projekt jest już w Sejmie. Zmiana miałaby obowiązywać już od nowego roku.
Na marginesie: Odredakcyjnie warto dodać, że w ostatnim czasie placówki związane z poszczególnymi resortami dostają prawdopodobnie wyższe niż wcześniej dodatkowe dofinansowania. Pieniądze dla szpitala MSWiA mogą być tego kolejnym potwierdzeniem. Można podejrzewać, że resort zdrowia i szerzej, rząd, odrobiły lekcję - a mianowicie, gdy zarzucały szpitalom samorządowym, że nie radzą sobie finansowo m.in. z wypłatą podwyżek płac z obecnych kontraktów, od razu dostawali rykoszetem przypomnienie, że placówki ministerialne zadłużają się również. Często nawet bardziej niż np. powiatowe. Argument ten był jednym z chętnie wykorzystywanych przeciwko planom restrukturyzacji placówek samorządowych - no bo skoro zadłużenie to wina organów założycielskich, nadzorców i szefów szpitali, a receptą ma być większa centralizacja, to co powiedzieć o szpitalach podległych resortom? Starostom, prezydentom miast czy marszałkom trudno będzie rywalizować z budżetem państwa na to kto szpitalom dopłaci więcej, więc na papierze i w rzeczywistości szpital MSWiA pewnie wypadnie z top czołówki najbardziej zadłużonych w kraju, ustępując miejsca któremuś z samorządowych.
Instytut ma być podmiotem o wysokim potencjale naukowym i organizacyjnym, prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe w powiązaniu z udzieleniem świadczeń opieki zdrowotnej. Ma działać w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy służb mundurowych podległych MSWiA.
- Oprócz zadań w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy wynikających z narażenia na czynniki szkodliwe występujące w środowisku służby, Instytut nieprzerwanie będzie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej ogółowi ludności zapewniając dostęp do najlepszych technologii medycznych stosowanych na świecie - napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) dołączonej do projektu.
Konieczność utworzenia Instytutu ma wynikać ze "specyfiki służby i potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, jak również medycyny interwencyjnej związanej z zabezpieczeniem osób zajmujących najwyższe stanowiska państwowe oraz ważnych wydarzeń państwowych, nie był dotychczas dostatecznie rozwijany".
W 2023 r. ma to być kwota 185,6 mln zł, a z tego:
1) 9,8 mln zł dotacji podmiotowej;
2) 175,8 mln zł dotacji celowej na dofinansowanie inwestycji - a dzięki tej kwocie ma być możliwa realizacja zadań koniecznych ze względu na zapewnienie równoległego rozwoju szpitala i realizacji celów powoływanego Instytutu. Kwota ta została ujęta w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. jako rezerwa celowa na utworzenie Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA.
W projekcie podkreślono, że:
Pomimo że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej i instytut badawczy, który wykonuje działalność leczniczą, są podmiotami leczniczymi, wspomniane wyżej ustawy nie przewidują możliwości zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez przekształcenie go w instytut badawczy. Prowadzi to do wniosku, że utworzenie Instytutu na bazie składników materialnych i niematerialnych CSK MSWiA w Warszawie wiązałoby się z koniecznością uprzedniej likwidacji tego podmiotu. Brak możliwości prawnych przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w instytut badawczy, na gruncie ustaw ustrojowych, powoduje konieczność przyjęcia nowych rozwiązań. Tym rozwiązaniem jest propozycja utworzenia Instytutu w drodze aktu prawnego rangi ustawowej. Przekształcenie CSK MSWiA w Warszawie w Instytut w drodze ustawy umożliwi płynne przejście z formy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do instytutu badawczego bez konieczności przeprowadzania likwidacji CSK MSWiA w Warszawie i utworzenia nowego podmiotu oraz pozwoli na uniknięcie komplikacji natury formalnej związanych z brakiem następstwa prawnego pomiędzy przekształcanym podmiotem a nowo powstałym instytutem badawczym. Stosownie do przepisów projektowanej ustawy Instytut z dniem przekształcenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był CSK MSWiA w Warszawie (sukcesja uniwersalna praw i obowiązków) oraz przejmie jego pracowników. Rozwiązanie to zapobiegnie wystąpieniu trudności z zapewnieniem zasobów kadrowych, tym samym przyczyniając się do zagwarantowania ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Jest to o tyle istotne, że Instytut (będąc podmiotem leczniczym) będzie kontynuował (nieprzerwanie) działalność leczniczą, którą wykonywał CSK MSWiA w Warszawie, prowadził badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nauk medycznych i tym samym uczestniczył w systemie ochrony zdrowia.
Na projekt zwrócił uwagę m.in. Arkadiusz Pączka, wiceprzewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl