Autor : Adam Kosierczyk
2022-03-11 08:46
Do konsultacji skierowano rozporządzenie Ministra Zdrowia, które wprowadza dodatkowe świadczenia z zakresu profilaktyki dla dzieci przed podjęciem edukacji szkolnej. W związku z reformą edukacji z 14 grudnia 2016 roku zmieniono także określenie terminów świadczeń udzielanych przez lekarza POZ, pielęgniarkę lub higienistkę szkolną. Zmiana ma ułatwić rozliczanie świadczeń.
Obecnie funkcjonujące przepisy w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej nie pasowały do rzeczywistości. Wciąż wspominano w nich o gimnazjach, które rząd zlikwidował ustawą z 14 grudnia 2016 roku.
Dlatego, by sprecyzować terminy świadczeń zastąpiono określenie „Klasa I gimnazjum" słowami „VII Klasa szkoły podstawowej", a wyrazy „Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej” zastępuje się wyrazami „Klasa I szkoły ponadpodstawowej". W określeniu „Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne" wprowadzono doprecyzowanie zapisem „przed podjęciem przez dziecko nauki w szkole".
W celu umożliwienia uczniom ostatnich klas szkół ponadpodstawowych, którzy ukończyli 19 lat dostępu do świadczeń pielęgniarki zastępuje się określenie „ostatnia klasa szkoły ponadgimnazjalnej do ukończenia 19 roku życia” sformułowaniem „uczniowie kończący szkołę ponadpodstawową”.
Sprawdź "Tydzień w zdrowiu" czyli najważniejsze wydarzenia w ochronie zdrowia.
Ministerstwo Zdrowia uzasadnia zmianę tym, że w szkołach ponadpodstawowych, w tym liceach i szkołach branżowych, uczniowie powyżej 19 roku życia stanowią do 20 proc. wszystkich uczniów. Wśród nich znajdują się uczniowie, którzy powtarzali klasę lub rozpoczęli naukę z opóźnieniem z powodu problemów zdrowotnych. Te zaś często wiążą się z gorszymi stanami zdrowia, w których potrzebne jest wsparcie pielęgniarki szkolnej.
W nowelizacji wprowadzono świadczenia profilaktyczne udzielane przez pielęgniarki POZ dzieciom przed podjęciem edukacji szkolnej.
Na nowej liście świadczeń gwarantowanych udzielanych przez pielęgniarkę POZ dzieciom przed podjęciem edukacji szkolnej pojawiły się następujące świadczenia profilaktyczne:
1. Test do wykrywania zaburzeń:
rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI) z podaniem wartości centylowych;
układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;
w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
ostrości wzroku;
słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
ciśnienia tętniczego krwi.
2. Ocena spełniania zaleceń aktywności fizycznej wg. rekomendacji WHO.
1) badanie podmiotowe, a w tym:
informacje od przedstawicieli ustawowych albo opiekunów prawnych i dziecka dotyczące:
- sposobu żywienia (objętość i kaloryczność posiłków - przekazanie zaleceń zgodnie z aktualnymi rekomendacjami PTGHiŻDz),
- stosowanej profilaktyki (szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane, suplementacja witaminą D),
- przyjmowanych leków,
- moczenia nocnego i/albo dziennego u dziecka,
- niepokojących objawów,
- przebytych chorób,
- hospitalizacji,
- wizyt w poradniach specjalistycznych,
- sytuacji dziecka w rodzinie, podejrzenia stosowania przemocy, oceny ryzykownych czynników i zachowań dla zdrowia, w tym palenia papierosów, nadużywania alkoholu lub innych używek przez rodziców, podjęcie działań adekwatnych do zidentyfikowanych problemów.
analizę informacji zawartej w karcie profilaktycznego badania ucznia od pielęgniarki lub higienistki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych,
analizę informacji o stanie zdrowia na podstawie innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
2) badanie przedmiotowe, w tym ocenę:
rozwoju fizycznego: interpretacja pomiarów wysokości i masy ciała, w tym współczynnika masy ciała BMI z podaniem wartości centylowych,
rozwoju psychomotorycznego (ocena rozwoju ruchowego, mowy, społecznego), w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zalecanie wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
rozwoju mowy i wykrywanie wad wymowy, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zalecenie wizyty u logopedy,
słuchu na podstawie wyników testów przesiewowych, w tym ryzyka nabytych uszkodzeń słuchu, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zalecenie wizyty w poradni specjalistycznej,
wzroku na podstawie wyniku testów przesiewowych,
narządów wewnętrznych (płuc, brzucha),
układu naczyniowego i serca (w tym chorób i wad serca) oraz interpretacja wyników pomiaru ciśnienia tętniczego krwi z podaniem wartości na siatkach centylowych,
jamy ustnej (ocena próchnicy) i wieku zębowego z podaniem zaleceń ograniczających próchnicę u dziecka. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zalecanie wizyty u stomatologa.
rozwoju i wad układu moczowo-płciowego (u chłopców – obecności jąder w mosznie, u dziewczynek możliwość swobodnego rozsuwania warg sromowych),
lateralizacji,
sprawności i koordynacji ruchowej oraz zaburzeń układu ruchu, na podstawie wyniku testów przesiewowych;
3) w przypadku stwierdzenia wskazań wykonanie badań laboratoryjnych lub diagnostycznych lub kierowanie do poradni specjalistycznej;
4) poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia;
5) podsumowanie badania i udokumentowanie w obowiązującej dokumentacji medycznej zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) wraz z podaniem ewentualnego problemu zdrowotnego.
Mając na uwadze, że badania profilaktyczne lekarza POZ udzielane są dzieciom w wieku 4 lat, a następnie sześciolatkom zrezygnowano z udzielania przedmiotowych świadczeń dzieciom w 5. r.ż.
Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne przed podjęciem przez dziecko nauki w szkole - w przypadku realizowania tego obowiązku w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej,
1. Test do wykrywania zaburzeń:
rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index – BMI) z podaniem wartości centylowych;
układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych;
w kierunku zeza (Cover test, test Hirschberga);
ostrości wzroku;
słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
ciśnienia tętniczego krwi.
2. Ocena spełniania zaleceń aktywności fizycznej wg. rekomendacji WHO.
W załączniku nr 1, rozpoczynając od badania podmiotowego wykonywanego przez lekarza POZ u dzieci w wieku 1-4 tyg., po badanie u uczniów kończących szkołę ponadpodstawową wprowadzono pytania o:
sposób karmienia (a w tym o objętość i kaloryczność posiłków wraz z przekazaniem zaleceń zgodnie z aktualnymi rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci),
stosowaną profilaktykę (obejmującą szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane oraz suplementację witaminą D),
przyjmowane leki,
niepokojące objawy,
przebyte choroby,
wizyty w poradniach specjalistycznych,
hospitalizację.
W załączniku nr 1, we wszystkich okresach badań profilaktycznych wykonywanych przez lekarza POZ wprowadzono zapisy dotyczące:
- wykonywania badań laboratoryjnych i diagnostycznych lub kierowania do poradni specjalistycznej – w przypadku stwierdzenia wskazań,
- podsumowania badania z podaniem ewentualnego problemu zdrowotnego.
Wprowadzono zalecenie kierowania do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub neurologicznej w sytuacji zdiagnozowania nieprawidłowości ze spektrum autyzmu w badaniach profilaktycznych wykonywanych przez lekarza POZ u dzieci w wieku 12 miesięcy, 2 oraz 4 lat.
W przypadku badań odbywanych w 1-4 tyg. oraz 12 miesięcy wprowadzono zalecenie kierowania na specjalistyczne badania okulistyczne dzieci urodzonych <36 tyg. ciąży lub z wewnątrzmacicznym opóźnieniem wzrastania lub leczonych w oddziale intensywnej terapii.
W załączniku nr 1, poczynając od uczniów klas III szkoły podstawowej po ostatnie badanie profilaktyczne odbywane przez uczniów kończących ostatnią klasę szkoły ponadpodstawowej wprowadzono:
badanie rozwoju psychospołecznego (ocena przystosowania szkolnego, kontakt z rówieśnikami, uczestniczenie w dodatkowych zajęciach szkolnych i pozaszkolnych),
poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.
W załączniku nr 1, w badaniu uzębienia dzieci odbywanym w wieku 2-6 i 9 miesięcy wprowadzono przekazywanie zaleceń dotyczących higieny jamy ustnej, a poczynając od dzieci w wieku 12 miesięcy do młodzieży kończącej szkołę ponadpodstawową określono, że badanie jamy ustnej obejmuje:
podanie zaleceń ograniczających próchnicę,
zalecanie wizyty u stomatologa w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
W załączniku nr 1, poczynając od uczniów klasy III szkoły podstawowej wprowadzono wywiad o sytuacji szkolnej ucznia, zamiast informacji od nauczyciela, który w związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia nie może dokonywać wpisów w karcie badania profilaktycznego ucznia.
W załączniku nr 1, rozpoczynając od badania dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne po uczniów VII klasy szkoły podstawowej wprowadzono wywiad dotyczący sytuacji dziecka w rodzinie, podejrzenia stosowania przemocy, oceny ryzykownych czynników i zachowań dla zdrowia, w tym palenia papierosów, nadużywania alkoholu lub innych używek przez rodziców, podjęcie działań adekwatnych do zidentyfikowanych problemów.
Do świadczeń udzielanych przez higienistkę szkolną lub pielęgniarkę uczniom w klasie VII szkoły podstawowej oraz uczniom kończącym szkołę ponadpodstawową w załączniku nr 4 wprowadzono test do wykrywania zaburzeń słuchu (badanie orientacyjne szeptem), zaś w załączniku nr 1 - interpretację przez lekarza wyników testu do wykrywania zaburzeń słuchu (badanie orientacyjne szeptem). Jest to uzasadnione ze względu na coraz większą częstość występowania uszkodzeń słuchu spowodowanych przez zanieczyszczenia środowiska hałasem.
Zachowując tygodniowy wymiar czasu pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej wyliczony z uwzględnieniem typu szkoły i liczby uczniów, zrezygnowano ze szczegółowego określania harmonogramu pracy.
Pozostałe zmiany polegały na doprecyzowaniu zapisów i nie wymagają uzasadnienia, np. do oceny tarczycy dodano występowanie wola, guzków itp.
Oczekiwanym efektem wprowadzanych regulacji ma być prawidłowe, terminowe udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu profilaktycznych badań lekarskich (bilans zdrowia) oraz przeprowadzanie testów przesiewowych przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną w środowisku nauczania i wychowania, a także ujednolicenie standardu udzielania świadczeń położnej POZ zgodnie ze standardem organizacyjnym opieki okołoporodowej.
Wprowadzenie do pakietu badań diagnostycznych wykonywanych na zlecenie lekarza POZ, badania stosowanego do określenia poziomu żelaza będzie umożliwiało lekarzom wystawienie, w uzasadnionych medycznie przypadkach, skierowań na przedmiotowe badania w celu ustalenia odpowiedniego postępowania terapeutycznego.
Czytaj także:
Spore podwyżki dla Rady Narodowego Funduszu Zdrowia
Polscy neurolodzy apelują o skuteczniejsze metody
Zmiany w strukturze NFZ. Likwidacja profilaktyki zdrowia