Autor : Maja Marklowska-Tomar
2020-04-10 13:29
Z myślą o usprawnieniu zdalnego kontaktu z pacjentami w warunkach pandemii SARS-CoV-2, firma Asseco Poland opracowała specjalne pakiety usług IT „Pacjencie #zostańwdomu”. Są one dedykowane zarówno użytkownikom oprogramowania AMMS dla szpitali, jak i mMedica używanych przez gabinety i przychodnie. Będzie można z nich korzystać bezpłatnie do 31 lipca.
-W czasie pandemii kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości świadczenia opieki lekarskiej. Jest to możliwe dzięki zdalnemu kontaktowi lekarza z pacjentem, dlatego przygotowaliśmy Teleporady, z których mogą korzystać lekarze w szpitalach i przychodniach – powiedział Jan Butkiewicz z Asseco Poland.
Jak podkreślają przedstawiciele tej firmy, w warunkach rozprzestrzeniania się wirusa powodującego COVID-19 wizyty lekarskie są najczęściej ograniczane tylko do niezbędnych. Nie oznacza to jednak zmniejszenia zapotrzebowania na konsultacje. Dlatego głównym elementem pakietów jest opracowany przez Asseco moduł Teleporada, który wykorzystując technologię komunikacji audiowizualnej, pozwoli lekarzom na udzielanie porad
w sposób zdalny i zapewni im dostęp do cyfrowej dokumentacji medycznej pacjenta.
Uruchomienie usługi w placówce ochrony zdrowia nie wymaga skomplikowanego wdrożenia i dodatkowych nakładów na infrastrukturę informatyczną. Również ze strony pacjenta nie jest konieczne instalowanie żadnego oprogramowania, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej na telefonie lub komputerze. Otrzymuje on SMS-em lub e-mailem unikalny link do spotkania. Dzięki współpracy Asseco z operatorem Chmury Krajowej, rozwiązanie udostępniane jest jako usługa w Chmurze Krajowej. Zapewnia to najwyższy poziom bezpieczeństwa danych oraz pozwala na korzystanie z Teleporady z dowolnego miejsca, bez potrzeby wychodzenia z domu.
Specjalne moduły przeznaczone dla szpitali
W skład pakietu dla systemu szpitalnego AMMS wchodzą dodatkowo moduły: e-Powiadomienia oraz e-Potwierdzenia. W czasie pandemii większość placówek medycznych boryka się również z problemem przeciążenia linii telefonicznych. Wielu pacjentów trzeba powiadomić o zmianie terminu lub formy wizyty, z drugiej strony dzwonią też pacjenci chcący potwierdzić lub odwołać zaplanowane wcześniej konsultacje. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi komunikacja elektroniczna i rozwiązania oparte na automatyzacji procesów przesyłania informacji. E-Powiadomienia pozwalają na masowe przesyłanie pacjentom informacji za pomocą SMS lub e-mail. Ich ważną funkcjonalnością jest również możliwość wysłania pacjentowi kodu PIN do realizacji e-Recepty. E-potwierdzenia umożliwiają natomiast pacjentowi łatwe potwierdzenie lub anulowanie wizyty e-mailem lub SMS-em, rozładowując przeciążone linie telefoniczne placówek medycznych i redukując liczbę nieodwołanych wizyt.
Specjalne moduły przeznaczone dla przychodni i gabinetów medycznych
W przypadku stosowanego w przychodniach i gabinetach systemu mMedica w pakiecie zawarto dodatkowo moduły: SMS, eArchiwum, Integracja Aplikacji Mobilnych oraz ePowiadomienia. Moduł SMS umożliwia obsługę wysyłania SMS-ów zawierających np. informacje o rezerwowanych wizytach, czy kody do e-Recept. eArchiwum ułatwia kompleksowe gromadzenie i skuteczne zabezpieczenie dokumentacji medycznej. Moduł Integracji Aplikacji Mobilnych pozwala na obustronną wymianę dokumentów pomiędzy pacjentem a lekarzem przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej Informacje Medyczne. ePowiadomienia to zautomatyzowana komunikacja z pacjentem przez aplikację mobilną Informacje Medyczne, będąca alternatywą dla SMS-ów.
Z pakietów „Pacjencie #zostańwdomu” mogą skorzystać użytkownicy systemu AMMS oraz mMedica. Bezpłatna licencja będzie obowiązywać do 31 lipca br.
Polecamy także:
Prezes NFZ uruchamia 8 mln zł m.in. na prowadzenie infolinii
MZ wprowadziło uproszczony tryb importu równoległego
Jedna osoba zmarła, zakażone koronawirusem są już 5742 osoby