Autor : Aleksandra Kurowska
2024-08-01 15:12
Od 1 sierpnia można składać wnioski o przyznanie bonu energetycznego, który ma rekompensować części obywateli wzrost cen energii elektrycznej. Komu się należy? Ile wynosi dopłata do prądu? Jaki trzeba mieć dochód by dostać bon energetyczny? Jak zdobyć jeszcze jeden dodatek do rachunków za prąd? Kiedy ruszą wypłaty?
Dla pacjentów dodatkowe 100 zł miesięcznie na osobę, poza bonem energetycznym. A dla reszty od 300 do 1200 zł za pół roku korzystania z energii - w zależności od wielkości rodziny (a dokładniej gospodarstwa domowego) i spełniania kryterium dochodowego. Takiej wysokości dopłaty do energii elektrycznej będą wypłacane w tym roku. Gdzie złożyć wniosek? Jakie są kryteria? Jak dostać bon energetyczny?
Bon energetyczny to świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w 2023 r. nie przekroczyły 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Przysługiwać będzie za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., choć wypłata nastąpi później.
Co jeśli ktoś trochę przekracza limit dochodów? Działać będzie zasada "złotówka za złotówkę". Bon energetyczny będzie przyznawany po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale w okrojonej wysokości. Kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Jednak jeśli kwota bonu miałaby wynieść po tych potrąceniach poniżej 20 zł, to dodatek do prądu nie zostanie przyznany. Wniosek będzie odrzucony. .
Jest kilka stawek:
1) dla jednoosobowego gospodarstwa domowego, czyli osób mieszkających samotnie – 300 zł;
2) dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł;
3) dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł;
4) dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Zobacz także: Darmowe leki 2024: nowa lista 65 plus działa od 1 lipca. Co zawiera?
Dla osób korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła czy piec akumulacyjny), stawka będzie podwójna:
1) dla jednoosobowego gospodarstwa – 600 zł;
2) dla gospodarstwa złożonego z 2 do 3 osób – 800 zł;
3) 4 do 5 osób – 1000 zł;
4) co najmniej 6 osób – 1200 zł.
Należy podać wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu (w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych). W przypadku np. pensji chodzi o dochód netto. Przy dochodach z pracy opodatkowanych wg skali podatkowej PIT dochód pomniejszony np. o koszty uzyskania przychodu, podatek, składki oraz po odliczeniu kwot alimentów wypłacanych innym osobom.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego są przyjmowane od 1 sierpnia do 30 września 2024 r.
Będą rozpatrywane w ciągu 60 dni.
Wypłata planowana jest na ten rok oraz na początek 2025 r. - zależnie od terminu złożenia i rozpatrzenia wniosku.
Wniosek o przyznanie i wypłatę bonu energetycznego będzie można złożyć w formie papierowej lub elektronicznej. Składa się go wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w którym mieszka osoba występująca o świadczenie.
Wniosek papierowy: musi mieć odręczny podpis i być złożony osobiście lub wysłany w placówce pocztowej Poczty Polskiej lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium UE.
Można go pobrać pod tym adresem: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej: opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Niezależnie od formy złożenia, wniosek o wypłatę bonu energetycznego musi zawierać:
1) dane wnioskodawcy: imię lub imiona, nazwisko, adres, PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer dokumentu tożsamości (przy braku PESEL-u), obywatelstwo, adres e-mail oraz nr telefonu, jeżeli osoba składająca wniosek wyraża na to zgodę,
2) dane dotyczące dochodów wnioskodawcy oraz informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy;
3) informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego, jeżeli jest zasilane energią elektryczną
4) numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który ma być wypłacona kwota dofinansowania,
5) dane członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy, w gospodarstwa wieloosobowego;
6) oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.
W przypadku różnych chorób, pacjenci wykorzystują urządzenia elektryczne, ale jedna grupa jest szczególnie obciążona kosztami ich działania. Specjalny program dopłat będzie kierowany do osób w terapii tlenem lub respiratorem.
Dodatkowe - poza bonem energetycznym - finansowanie rachunków za energię elektryczną będzie przysługiwać około 20 tys. pacjentów. Pieniądze na dodatkowy "bon" wyłoży PFRON, a łączy koszt szacowany jest na 16 mln zł do końca tego roku.
Refundacja prądu wykorzystywanego do urządzeń wspomagających oddychanie wyniesie 100 zł miesięcznie.
Wniosek będzie można składać co kwartał. W październiku będzie można zgłosić się drogą elektroniczną przez system SOW (System Obsługi Wsparcia) o dofinansowanie za lipiec, sierpień i wrzesień. W sumie 300 zł.
PFRON sprawdzi w rejestrach NFZ, czy dana osoba ma realizowane usługi wentylacji domowej.
Jeśli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku, zadzwoń na bezpłatną Infolinię 800 889 777 lub napisz na adres mailowy sow@pfron.org.pl
Przeczytaj również: Renta wdowia: dla kogo, w jakiej wysokości i od kiedy?
Polecamy:
Bon energetyczny 2024 i extra pieniądze "na prąd" dla pacjentów
GUS: wydatki na zdrowie w 2023 r. prawie o 1/4 w górę. Które spadły?
Leki na receptę w 2023 r. – ile wydali Polacy, jaka refundacja?
Refundacja: ile wydał NFZ na leki? Gdzie znaczne przekroczenie?
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych, a także Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl
//