Autor : Katarzyna Lisowska
2021-10-12 12:59
Rodzice pacjentów szpitali pediatrycznych dobrze oceniają pracę personelu medycznego. Głównie za jego życzliwość- takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Fundację K.I.D.S. Co jeszcze chwalą, a co krytykują opiekunowie dzieci?
Fundacja Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali zaprezentowała we wtorek raport „Wielkie Badanie Dziecięcych Szpitali 2021", w którym zbadała opinię pracowników medycznych oraz opiekunów małych pacjentów na temat kondycji szpitali dziecięcych w Polsce. Zdecydowana większość, bo prawie 80 proc. rodziców dobrze ocenia życzliwość personelu na oddziałach szpitalnych. W przypadku SOR odsetek ten wynosił prawie 70 proc.
Badani chwalili personel medyczny za otwartość, dbanie o redukcję stresu u dziecka i udzielanie wyczerpujących informacji oraz otwartość na dziecko i jego potrzeby. Opiekunowie również w zdecydowanej większości (77 proc.) bardzo dobrze oceniają komunikację z pracownikami lecznic.
Jak wskazywali autorzy raportu w trakcie konferencji, na której był on prezentowany, moment, gdy rodzic trafia do szpitala z dzieckiem jest kluczowy dla oceny ogólnej pracy szpitala i jego personelu. - To jak zostanie przyjęty pacjent i jego opiekun do szpitala, jak będą na tym początkowym etapie zaopiekowani i jak będzie wyglądała komunikacja i przepływ informacji między nimi a personelem medycznym, rzutuje na późniejsze relacje. Im szybciej pacjent zostanie zbadany, tym większe będzie jego zadowolenie na dalszych etapach leczenia - podkreślano. Jak zaznaczali specjaliści, rodzice potrzebują empatycznej i skutecznej komunikacji z lekarzami oraz z personelem pielęgniarskim, aby wzmacniać siebie i wspierać dziecko w czasie pobytu w szpitalu.
- Rodzice, którzy spotkali się z życzliwością i dyskrecją personelu przy przyjęciu do placówki, pozytywnie oceniają ogólną pracę lekarzy i pielęgniarek. I tak w badaniu oceniano komunikację z personelem medycznym i przekazywanie informacji. Zdecydowana większość badanych opiekunów podkreślała, że personel szpitali dba o dyskrecję i zapewnienie intymności dziecka w trakcie badań. Bardzo wysoko oceniono dostęp i komunikację z lekarzami prowadzącym. Aż 86 proc. opiekunów wiedziało, kto jest lekarzem prowadzącym leczenie ich dziecka, a 88 proc. dobrze oceniło proces komunikacji z tymi lekarzami.
Na co się skarżyli rodzice?
Dla opiekunów przebywających z dziećmi w szpitalach i SOR-ach najbardziej uciążliwa była konieczność wypełnianie skomplikowanych dokumentów. Rodzice wskazywali także na złe warunki panujące na szpitalnych oddziałach. Mówili o zbyt małych salach, przepełnionych oddziałach oraz fakt, że często, przebywając z dzieckiem w szpitalu, musieli spać na podłodze.
Z raportu wynika, że rodzice oczekują łazienek w pokojach lub przynajmniej większej ich liczby na ogólnodostępnych korytarzach. Sporo uwag mieli też do szpitalnych posiłków. Zwracano uwagę, że są one mało urozmaicone, często zimne, a porcje nieadekwatnie małe do potrzeb i apetytu pacjentów. Niektórzy zgłaszali problemy z uwzględnieniem diet czy zgłaszanych alergii pokarmowych.
Raport dostępny jest do pobrania na stronie: https://wielkiebadanie.kids.org.pl/.
Czytaj też:
Projekt ustawy o zawodzie psychologa dziś składany w Sejmie
NIK: nietrzeźwi i odurzeni kierowcy wciąż będą zabijać
Sądy zabierają się za "lewe" certyfikaty covidowe. Posypią się kary