Autor : Radosław Chrzanowski
2021-12-07 11:21
Co zrobić, gdy czujemy się źle? Infekcja, katar czy kaszel może być jednym z pierwszych objawów zarówno COVID-19, przeziębienia czy grypy. Jak należy postąpić w przypadku pogorszenia samopoczucia? Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował wskazówki, w których znajdziemy informacje jak reagować, z kim i jak się kontaktować oraz jakie działania mogą być podjęte w różnych sytuacjach.
NFZ publikuje instrukcję, w której krok po kroku wyjaśnia, co zrobić, gdy pojawiają się pierwsze objawy infekcji. Na pierwszym miejscu podaje kontakt z lekarzem rodzinnym, choć trzeba wziąć pod uwagę, że z powodu rosnącej liczby infekcji (także wśród samych medyków) są oni teraz bardzo przeciążeni, a część z nich dostało od wojewodów wezwania do pracy w szpitalach przy pacjentach COVID-owych wymagających hospitalizacji. Są jednak i inne ścieżki - o których przypomina Fundusz - które umożliwiają m.in. wykonanie testu w kierunku zakażenia koronawirusem, bez konieczności kontaktu z lekarzem.
Nigdy nie lekceważ objawów choroby. Nawet jeśli wydaje Ci się, że to zwykłe przeziębienie, powinieneś to sprawdzić. Być może są to pierwsze symptomy groźnych chorób: grypy lub COVID-19? Pamiętaj! Część chorób, szczególnie w pierwszym stadium rozwoju, daje podobne objawy, dlatego musisz upewnić się, co Ci dolega.
Zacznij od lekarza rodzinnego
Skontaktuj się z poradnią Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Poinformuj osobę w rejestracji, że:
podejrzewasz zakażenie koronawirusem
jesteś na kwarantannie
lub miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem.
Poradnie POZ przyjmują:
od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-18.00.
W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:
wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza POZ,
teleporady,
lub wizyty medyka w domu chorego.
WAŻNE!
Jeśli lekarz POZ podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Wykaz poradni POZ znajdziesz na stronie Twojego oddziału NFZ
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna, gdy Twój lekarz rodzinny nie pracuje. Gdy czujesz się źle wieczorem (po godz. 18.00) lub w weekend, lub w dzień świąteczny, wtedy skontaktuj się z najbliższą placówką nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), gdzie otrzymasz niezbędną pomoc medyczną.
Placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej przyjmują:
od poniedziałku do piątku, w godzinach 18.00-8.00 rano kolejnego dnia
w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.
W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę:
wizyty stacjonarnej w gabinecie NiŚOZ,
teleporady,
lub wizyty medyka w domu chorego.
WAŻNE!
Jeśli lekarz podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Wykaz placówek NiŚOZ znajdziesz na stronie Twojego oddziału NFZ
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
Wystarczy zadzwonić lub wypełnić formularz. W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online.
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu skorzystasz:
od poniedziałku do piątku, w godzinach 18.00-8.00 rano kolejnego dnia
w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.
Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu
WAŻNE!
Lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Podejrzewasz zakażenie koronawirusem? Samodzielnie zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2
Jeśli podejrzewasz, że Twój zły stan zdrowia jest spowodowany zakażeniem koronawirusem, jeśli miałeś kontakt z osobą zakażoną, zapisz się na test w kierunku SARS-CoV-2 przez internet.
Formularz on-line składa się z kilku pytań dotyczących m.in. kontaktów z osobami zakażonymi wirusem SARS-CoV-2 oraz objawów, które mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie. Twoje odpowiedzi pomogą określić, czy istnieje ryzyko, że zakaziłeś się koronawirusem.
Kiedy okaże się, że powinieneś wykonać test diagnozujący, możesz:
zamówić rozmowę z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (numer telefonu 22 735 39 40), który zleci Ci wykonanie testu albo
zapisać się na wymaz przez internet. Potrzebujesz do tego Profilu Zaufanego.
WAŻNE!
Na test w kierunku koronawirusa możesz zapisać również swoje dziecko.
Zapisz się na test w kierunku koronawirusa
Zlecenie na test w gabinecie prywatnym
Na test na koronawirusa może skierować Cię też lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z aplikacji gabinet.gov.pl.
Zlecenie na test i co dalej?
W momencie zlecenia testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 zostajesz objęty kwarantanną. W czasie kwarantanny nie opuszczaj swojego miejsca pobytu. Jesteś zwolniony z kwarantanny na czas przejazdu do punktu pobrań i powrotu do miejsca pobytu.
Gdy samodzielnie nie możesz dostać się do punktu pobrań wymazów, Twój lekarz POZ może wezwać do Ciebie karetkę wymazową. Wymaz zostanie pobrany w miejscu Twojego pobytu.
Punkty pobrań wymazów
Zostałeś skierowany na test wykrywający koronawirusa? Wykonasz go bezpłatnie w dowolnym punkcie pobrań wymazów. W Polsce takich punktów jest ponad 600.
Po zleceniu badania otrzymasz wiadomość SMS z systemu eKolejka, kiedy i gdzie powinieneś się zgłosić, aby jak najszybciej wykonać test blisko miejsca swojego pobytu i uniknąć czekania w dużej grupie pacjentów.
SPRAWDŹ, jak przygotować się do pobrania wymazu
Otrzymasz wiadomość SMS z systemu eKolejka, w której znajdziesz link do tzw. Indywidualnej Strony Pacjenta. Na stronie system zaproponuje Ci termin i miejsce badania. Możesz je potwierdzić lub odrzucić. W przypadku odrzucenia zaproponowanego terminu i miejsca pobrania wymazu samodzielnie wyszukujesz inny, dogodny dla siebie dzień, godzinę i miejsce pobrania wymazu.
Znajdź najbliższy punkt pobrań wymazów [MAPA]
Wynik testu na koronawirusa
Wynik testu możesz sprawdzić w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
Zaloguj się lub załóż konto w IKP
POZYTYWNY: oznacza, że jesteś zakażony koronawirusem. Twoja kwarantanna automatycznie zmienia się w izolację. Izolacja trwa 10 dni, licząc od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2.
Skontaktuj się ze swoim lekarzem POZ, który oceni Twój stan zdrowia i ustali leczenie. Umów się na teleporadę. Możesz także skorzystać z monitoringu Domowej Opieki Medycznej.
NEGATYWNY: oznacza, że nie jesteś zakażony koronawirusem. Gdy otrzymasz wynik negatywny, zostajesz zwolniony z kwarantanny.
WAŻNE!
Wgląd do wyniku testu na obecność wirusa SARS-CoV-2 ma także Twój lekarz POZ i laboratorium, które przeprowadzało analizę wymazu.
Program DOM – Twoje domowe centrum monitoringu zdrowia
Program Domowa Opieka Medyczna umożliwia monitoring Twojego zdrowia, gdy jesteś chory na COVID-19, ale nie wymagasz leczenia w warunkach szpitalnych. Do kontroli Twojego zdrowia służy pulsoksymetr, niewielkie urządzenie, które mierzy saturację, czyli poziom natlenienia krwi. Wystarczy, że nałożysz go na palec i połączysz ze specjalną aplikacją, którą instalujesz w swoim telefonie. Możesz też zgłaszać wyniki pomiarów przez infolinię.
Pulsoksymetr trafia do Ciebie bezpłatnie. Gdy ukończyłeś 55 lat, automatycznie kwalifikujesz się do programu i otrzymasz urządzenie do domu pocztą. Jeśli jeszcze nie masz 55 lat, możesz zamówić pulsoksymetr przez internet lub przez kwalifikację przeprowadzoną przez lekarza POZ.
W razie niepokojących wyników zadzwoni do Ciebie konsultant i jeśli będzie taka potrzeba, umówi konsultację telemedyczną z lekarzem.
Pogotowie ratunkowe (Ratownictwo medyczne)
Jeśli Twój stan nagle się pogorszy i sytuacja będzie zagrażała Twojemu życiu lub zdrowiu, zadzwoń pod numer alarmowy 999 lub 112.
WAŻNE!
Jeśli podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem lub jesteś zakażony, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje Twoje zgłoszenie.
Bezpłatna infolinia NFZ
Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę, otrzymasz wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem.
Konsultanci podpowiedzą m.in., gdzie znajdziesz:
najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
punkt wymazowy w Twojej okolicy
oraz doradzą, jak skontaktować się ze szpitalem.
Zaszczep się przeciw COVID-19
Zadbaj o ochronę przeciwko COVID-19. Szczepienie chroni przed ciężkim przebiegiem choroby. Od ręki możesz przyjąć szczepionkę w blisko 8 tysiącach punktów szczepień, które działają w różnej formie (stacjonarnej, wyjazdowej, mobilnej).
Zarejestruj się na szczepienie przez:
bezpłatną i całodobową infolinię pod numerem 989
SMS wysłany na numer 664 908 556 lub 880 333 333 o treści: SzczepimySie
aplikację mobilną MojeIKP
wybrany punkt szczepień."
Źródło: www.nfz.gov.pl
Czytaj również:
Projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa
A. Niedzielski: w ciągu tygodnia projekt o restrukturyzacji szpitali
Petycja do MZ: pracują z materiałem zakaźnym, ale dodatek nie dla nich