Autor : Aleksandra Kurowska
2022-12-15 13:35
Placówki POZ dostały więcej czasu na złożenie wniosku o pieniądze na cyfryzację. Do kiedy?
MZ poinformowało dziś, że nabór na program finansujący cyfryzację placówek POZ zostaje przedłużony do 31.03.2023 r.
Celem projektu jest wsparcie cyfryzacji placówek udzielających świadczeń gwarantowanych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.
Nabór wniosków ma charakter otwarty.
Nie jest wymagany wkład własny, a maksymalna wartość wsparcia rzeczowego dla każdej placówki POZ wynosi 68 tys. zł.
Wnioski należy składać elektronicznie poprzez Platformę Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI) pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl (nabór „Integracja Placówki POZ z e-Gabinet+”).
Nabór jest realizowany w ramach projektu „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)”, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś XI: REACT-EU, działanie: 11.3 Wspieranie naprawy i odporności systemu ochrony zdrowia, projekt nr: POIS.11.03.00-00-0073/22.
REACT-EU to unijna inicjatywa, której celem jest aktywne przeciwdziałanie skutkom COVID-19 poprzez wprowadzanie mechanizmów cyfrowej odbudowy gospodarki i zwiększania jej odporności.
Szczegóły: https://zdrowie.gov.pl/poiis/strona-1026-e_gabinet.html
Projekt „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)” został uruchomiony w celu wsparcia cyfryzacji świadczeniodawców udzielających świadczeń gwarantowanych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna. Pandemia COVID-19 pokazała jak ważne jest szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych, dlatego sprawne funkcjonowanie POZ jest kwestią o podstawowym znaczeniu dla sektora ochrony zdrowia. Poprawa stanu infrastruktury teleinformatycznej placówek POZ, z jednej strony usprawni procesy związane z udzielaniem świadczeń w placówkach POZ, a z drugiej wprowadzi szereg ułatwień dla pacjentów.
Podstawowe korzyści dla personelu placówki POZ, która skorzysta z projektu, to usprawnienie szeroko rozumianej obsługi pacjenta poprzez informatyzację czynności związanych z rejestrowaniem danych o udzielonych świadczeniach oraz szybszy dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta wytworzonej w innym podmiocie leczniczym.
Co zyska pacjent?
Podstawowe korzyści dla pacjenta będące efektem realizacji projektu to przede wszystkim:
lepszy dostęp do świadczeń udzielanych przez placówki POZ
poprawa jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez placówki POZ,
zwiększenie dostępu do dokumentacji medycznej (dokumentacja jest udostępniana bez dodatkowych opłat),
zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności diagnostyki i leczenia (trafne i szybkie diagnozy);
zmniejszenie do minimum czasu, który upływa od momentu dokonania diagnozy do momentu podjęcia leczenia,
poprawa warunków korzystania z usług medycznych placówek POZ oraz innych podmiotów ochrony zdrowia, które korzystają z dokumentacji wytworzonej w placówkach POZ.
Kto może złożyć wniosek o udział w projekcie?
Wnioskodawcami w projekcie mogą być podmioty, które posiadają zawartą umowę z NFZ na udzielane świadczeń w rodzaju POZ, co najmniej w zakresie „lekarz POZ”.
Kto realizuje projekt?
Projekt realizowany jest przez Departament Innowacji Ministerstwa Zdrowia wraz z Centrum e-Zdrowia.
Jakie są główne etapy projektu?
Zasadnicze etapy projektu to:
budowa centralnej aplikacji e-Gabinet+, która umożliwia:
- pełną informatyzację procesów placówki związanych z udzielaniem świadczeń, w tym procesów związanych z wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) oraz rozliczaniem świadczeń (sprawozdawczość do NFZ),
- świadczenie e-usług publicznych,
- integrację z systemem e-zdrowia,
udostępnienie placówkom Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) aplikacji e-Gabinet+,
wyposażenie placówek POZ w infrastrukturę teleinformatyczną (sprzęt komputerowy) niezbędną dla świadczenia e-usług i integrację z systemem e-zdrowia.
Ile placówek może otrzymać wsparcie?
Wsparcie w ramach projektu w postaci dostępu do aplikacji e-Gabinet+ oraz wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny (komputerowy) otrzyma co najmniej 1 400 placówek POZ wyłonionych w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Ministerstwo Zdrowia.
Odbiorcami produktów projektu, tj. użytkownikami rozbudowanej w ramach projektu aplikacji e-Gabinet+ (oraz e-usług) są:
- personel medyczny placówek POZ, uczestniczących w projekcie, odpowiedzialny za udzielanie i rozliczanie świadczeń zdrowotnych,
- pacjenci korzystający z udostępnionych informacji o zdarzeniach medycznych oraz Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM),
- lekarze w innych placówkach świadczących usługi medyczne na rzecz pacjentów w zakresie udostępniania EDM oraz informacji o zdarzeniach medycznych dotyczących pacjentów z placówek objętych wsparciem.
Jak długo projekt potrwa i ile kosztuje?
Realizacja projektu zaczęła się w lipcu, a miała skończyć z końcem tego roku. Ale właśnie ten termin wydłużono o trzy miesiące.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl