Autor : Anna Jackowska
2022-08-23 15:06
Departament Innowacji Ministerstwa Zdrowia rozpoczyna realizację projektu „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)”.
Projekt „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)” został uruchomiony w celu wsparcia cyfryzacji świadczeniodawców udzielających świadczeń gwarantowanych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna. Pandemia COVID-19 pokazała jak ważne jest szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych, dlatego sprawne funkcjonowanie POZ jest kwestią o podstawowym znaczeniu dla sektora ochrony zdrowia. Poprawa stanu infrastruktury teleinformatycznej placówek POZ, z jednej strony usprawni procesy związane z udzielaniem świadczeń w placówkach POZ, a z drugiej wprowadzi szereg ułatwień dla pacjentów.
Podstawowe korzyści dla personelu placówki POZ, która skorzysta z projektu, to usprawnienie szeroko rozumianej obsługi pacjenta poprzez informatyzację czynności związanych z rejestrowaniem danych o udzielonych świadczeniach oraz szybszy dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta wytworzonej w innym podmiocie leczniczym.
Podstawowe korzyści dla pacjenta będące efektem realizacji projektu to przede wszystkim:
lepszy dostęp do świadczeń udzielanych przez placówki POZ
poprawa jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez placówki POZ,
zwiększenie dostępu do dokumentacji medycznej (dokumentacja jest udostępniana bez dodatkowych opłat),
zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności diagnostyki i leczenia (trafne i szybkie diagnozy);
zmniejszenie do minimum czasu, który upływa od momentu dokonania diagnozy do momentu podjęcia leczenia,
poprawa warunków korzystania z usług medycznych placówek POZ oraz innych podmiotów ochrony zdrowia, które korzystają z dokumentacji wytworzonej w placówkach POZ.
Wnioskodawcami w projekcie mogą być podmioty, które posiadają zawartą umowę z NFZ na udzielane świadczeń w rodzaju POZ, co najmniej w zakresie „lekarz POZ”.
Projekt realizowany jest przez Departament Innowacji Ministerstwa Zdrowia wraz z Centrum e-Zdrowia.
Zasadnicze etapy projektu to:
budowa centralnej aplikacji e-Gabinet+, która umożliwia:
- pełną informatyzację procesów placówki związanych z udzielaniem świadczeń, w tym procesów związanych z wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) oraz rozliczaniem świadczeń (sprawozdawczość do NFZ),
- świadczenie e-usług publicznych,
- integrację z systemem e-zdrowia,
udostępnienie placówkom Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) aplikacji e-Gabinet+,
wyposażenie placówek POZ w infrastrukturę teleinformatyczną (sprzęt komputerowy) niezbędną dla świadczenia e-usług i integrację z systemem e-zdrowia.
Wsparcie w ramach projektu w postaci dostępu do aplikacji e-Gabinet+ oraz wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny (komputerowy) otrzyma co najmniej 1 400 placówek POZ wyłonionych w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Ministerstwo Zdrowia.
Odbiorcami produktów projektu, tj. użytkownikami rozbudowanej w ramach projektu aplikacji e-Gabinet+ (oraz e-usług) są:
- personel medyczny placówek POZ, uczestniczących w projekcie, odpowiedzialny za udzielanie i rozliczanie świadczeń zdrowotnych,
- pacjenci korzystający z udostępnionych informacji o zdarzeniach medycznych oraz Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM),
- lekarze w innych placówkach świadczących usługi medyczne na rzecz pacjentów w zakresie udostępniania EDM oraz informacji o zdarzeniach medycznych dotyczących pacjentów z placówek objętych wsparciem.
Okres realizacji projektu trwa od 01.07.2022 do 31.12.2023 r. Wartość projektu wynosi 199 302 875,71 zł, w całości pokrywają go
Fundusze Europejskie (EFRR).
Lista placówek POZ zostanie opublikowana po zakończeniu naboru i zawarciu z nimi umów dotyczących udziału tych jednostek w projekcie.
Polecamy także:
Środki ochrony osobistej. MZ przestaje zbierać część informacji