Autor : Aleksandra Kurowska
2020-06-09 12:04
Jaki jest szacowany ubytek w finansach NFZ z powodu pandemii? Jakie powinny być zmiany w poradniach działających przy sieci szpitali? Między innymi o tym chcą rozmawiać pracodawcy podczas Trójstronnego Zespołu ds. ochrony zdrowia. Dziś odbywa się spotkanie prezydium tego zespołu.
Pracodawcy RP zgłosili na dzisiejsze posiedzenie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. ochrony zdrowia kwestie związane m.in. z finansami. W spotkaniu mają uczestniczyć wiceminister Józefa Szczurek-Żelazko i wiceminister Janusz Cieszyński oraz ze strony NFZ prezes Niedzielski i wiceprezes Filip Nowak.
1) Obecnie Narodowy Fundusz Zdrowia musi na nowo zaplanować swoje przychody, w szczególności biorąc pod uwagę znaczny zakres zwolnień ze składek dla przedsiębiorców oraz pracowników. W związku z tym :
o czy po stronie przychodowej zakłada się finansowanie świadczeń o wartości ujętej w pierwotnym planie finansowym Funduszu? Czy będą zmiany w proporcjach finansowania poszczególnych dziedzin (POZ, AOS, szpitale, refundacja)?
o czy ograniczony spływ składki może wpłynąć na finansowanie programów lekowych?
2) W związku z koniecznością przygotowania projektu budżetu NFZ na 2021 (zgodnie z ustawa powinien być gotowy do końca lipca) czy są już wstępne założenia? Jak będą się kształtować przychody?
3) Jaki jest szacowany ubytek w finansach NFZ (mówi się o 12-16 mld zł)? Czy w związku z tym wniosek do Ministra Finansów o dotację został już wysłany?
4) Jaki będzie zakres regulacji w projekcie ustawy o Funduszu Medycznym - jaka będzie jego wartość oraz na co te środki będą przeznaczone? Czy dodatkowe środki będą przeznaczone ponad nakłady założone na podstawie ustawy 6 proc.?
5) Konieczna nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Z aprobatą przyjęto wprowadzone w OWU rozwiązania dotyczące skrócenia terminów wypłaty należności za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej i umożliwienie wypłaty wynagrodzenia podmiotom zmniejszającym wolumen udzielanych świadczeń w związku z ograniczeniem działalności, ponieważ wydawało się, że zaproponowane zasady w znaczący sposób przyczynią się do poprawy utrzymania płynności finansowej podmiotów, która, w obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawiursa, jest znacząco zaburzona. Jednak w związku z pojawiającymi się wątpliwościami w przedmiocie wykładni przepisów ww. rozporządzenia oraz kolejnymi komunikatami Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, jak również mając na względzie dbałość o zachowanie możliwości sprawowania opieki nad pacjentami w ramach świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz w trosce o interesy świadczeniodawców, związane z sytuacją finansową na rynku usług zdrowotnych wywołaną stanem epidemii, uprzejmie prosimy o pochylenie się nad tymi przepisami ponownie. Konieczne jest zapewnienie możliwości utrzymania płynności finansowej podmiotów, które w niezależny od siebie sposób musiały ograniczyć czy nawet zaprzestać udzielania świadczeń opieki zdrowotnej i tych, które czasowo zawiesiły udzielanie świadczeń zdrowotnych w wyniku rekomendacji ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia.
Należy pamiętać, iż brak gwarancji finansowych, przy znacznym zwiększeniu kosztów związanych z reżimem sanitarno-epidemiologicznym, stwarza realne zagrożenie dla utrzymania wielu podmiotów na rynku usług finansowanych przez NFZ.
6) Opracowanie spójnych wytycznych postępowania, szczególnie w obecnym etapie stopniowego powracania do wznowienia pełnej działalności podmiotów leczniczych.
W przestrzeni publicznej pojawiają się informacje i wytyczne z różnych źródeł, w tym także pochodzące od konsultantów poszczególnych specjalizacji lekarskich oraz towarzystw naukowych. Z informacji zgłaszanych do Polskiej Federacji Szpitali wynika, że dyrektorzy szpitali odpowiedzialni za całokształt działalności podmiotu leczniczego napotykają na rekomendacje i wytyczne, które nie dość, że często nie są ze sobą spójne, to także w niektórych obszarach nie są spójne z zaleceniami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wnioskujemy o opracowanie mechanizmu, który zapewni aktualność i spójność zaleceń i wytycznych przedstawicieli poszczególnych specjalizacji lekarskich, w tym szczególnie konsultantów krajowych.
7) Kiedy nastąpi odmrożenie i umożliwienie realizacji świadczeń medycznych w poradniach mobilnych (mammobusy).
Oczywiście kwestią bezdyskusyjną była konieczność wstrzymania badań w początkowym okresie epidemii, tym bardziej, że istniała taka potrzeba dostosowania pracy w nowych, wyższych standardach sanitarnych, ale teraz trudno znaleźć uzasadnienie dla utrzymania zakazów w zakresie świadczeń zdrowotnych w mammobusach, podczas gdy odmrażaniem obejmowane są kolejne sektory gospodarki mające jedynie charakter rozrywkowy lub kosmetyczny.
8) Nie przeprowadzono postulowanych przez nas zmian w sposobie funkcjonowania poradni przyszpitalnych w ramach sieci szpitali, m.in.:
a) umożliwienie tworzenia brakujących poradni w trybie pozakonkursowym,
b) ograniczenie przyjmowania w nich do pacjentów przed i/lub po hospitalizacji oraz narażonych na częste rehospitalizacje,
c) wydzielenie części kontraktu (godzin pracy) na pacjentów przyjmowanych w trybie ambulatoryjnym, analogicznie do poradni AOS funkcjonujących w przychodniach i jej poddanie kontraktowaniu w trybie konkursowym,
d) wyodrębnienie poradni wysokospecjalistycznych.
9) Istnieje potrzeba dalszej modyfikacji kryteriów konkursowych w AOS w taki sposób, żeby wyeliminować preferowanie poradni przyszpitalnych w tych zakresach, które powinny funkcjonować blisko POZ (m.in. kardiologia, endokrynologia, diabetologia, pulmonologia, gastroenterologia, ginekologia i położnictwo, dermatologia, otolaryngologia, ortopedia).
10) Istnieje pilna potrzeba poprawy finansowania – obiecane 10% nie rekompensuje ponoszonych kosztów związanych z COVID-19 (m.in. wydłużonego czasu średniej wizyty – w odniesieniu do personelu medycznego i niemedycznego).
11) Rehabilitacja – konieczna jest weryfikacja wyceny świadczeń rehabilitacyjnych i to we wszystkich zakresach świadczeń wraz z uwzględnieniem podwyżki dla fizjoterapeutów.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl