Autor : Adam Kosierczyk
2022-03-16 11:22
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to łatwy i szybki dostęp do wielu usług, które ułatwiają życie zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Są to m.in. e-skierowania, wyniki testu na koronawirusa, czy e-recepty. Te ostatnie zaczną niedługo być dostępne w wersji offline, czyli bez dostępu do sieci. Uczyni to IKP jeszcze bardziej przydatną aplikacją.
Aplikacja mojeIKP, czyli moje Internetowe Konto Pacjenta, ma jedną zasadniczą wadę - nie działa bez dostępu do internetu. Żeby pobrać e-skierowanie, czy przede wszystkim pokazać e-receptę w aptece, musimy być w trybie online. Wprawdzie coraz rzadziej mamy do czynienia z sytuacją, gdy jesteśmy pozbawieni sieci, ale może się to zdarzyć.
Na szczęście w Ministerstwie Zdrowia to przewidziano, bo najnowsza wersja testowa działa w tym trybie. Dotyczy to kodu QR e-recepty oraz Unijnego Certyfikatu COVID.
Jeśli podczas korzystania z aplikacji mojeIKP nie będziemy mieć dostępu do internetu, to wystarczy kliknąć w "Przejdź do trybu offline". W tym momencie wystawiona e-recepta będzie widoczna w aplikacji i będziemy mogli normalnie ją otworzyć i przekazać farmaceucie w aptece kod do jej zeskanowania. Należy jednak pamiętać, że w trybie offline będą widoczne jedynie te informacje, jakie były aktualne przy naszym logowaniu się do aplikacji połączonej z Internetem. Dotyczy to także dokumentów naszych bliskich, np. dzieci.
W trybie offline nie jest możliwe aktualizowanie danych ani rejestrowanie się na szczepienie.
Jak wspomnieliśmy, na razie rozwiązanie to jest dostępne tylko dla osób, które chciałyby sprawdzić nową funkcjonalność:
tutaj zapiszesz się na testy na urządzeniu z systemem Android.
żeby zacząć testować rozwiązanie na urządzeniu z systemem iOS:
zainstaluj aplikację TestFlight na urządzeniu z systemem iOS, na którym będziesz używał/a testowej aplikacji
po zainstalowaniu wejdź w ten link
kliknij na słowo „Instaluj” lub „Aktualizuj” znajdujące się przy ikonie aplikacji mojeIKP w TestFlight.
Aplikacja mojeIKP jest bezpłatna i daje dostęp do części funkcjonalności, które dostępne są na Internetowym Koncie Pacjenta. Dzięki niej pacjenci mogą:
umówić termin szczepienia przeciw COVID-19,
wyszukać otrzymane e-recepty i e-skierowania,
odebrać powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach. Dotyczy to także dokumentów wystawionych dla dzieci czy bliskiej osobie, która upoważniła nas do dostępu do swojego IKP,
wykupić lek w aptece poprzez przekazanie kodu QR na ekranie telefonu (nie trzeba wówczas podawać farmaceucie numeru PESEL),
sprawdzić dane dotyczące wizyty (kiedy i gdzie) na podstawie zarejestrowanego e-skierowania,
zapoznać się z ulotką i szczegółami dawkowania leku, ktory przepisał nam lekarz,
pobrać Unijny Certyfikat COVID,
pobrać e-recepty i e-skierowania w formie pliku PDF,
sprawdzić wynik testu na koronawirusa,
otrzymać powiadomienie o kwarantannie lub izolacji i czasie jej trwania.
Aplikację, po jej zainstalowaniu, należy potwierdzić poprzez zalogowanie się do profilu zaufanego lub konta bankowego, które udostępnia taką możliwość. W czasie pierwszego logowania nadamy numer PIN, który będzie nam później służył jako hasło. Jeśli nasz telefon obsługuje biometrię, to możemy logować się także za pomocą odcisku palca lub identyfikacją twarzy.
Czytaj także:
GUS wydatki na zdrowie. Dane za styczeń i luty 2022