Autor : Aleksandra Kurowska
2022-01-04 09:59
Na kilkunastu stronach GIF rozpisał swoją strategię na kolejne lata. Wczoraj trafiła do konsultacji.
Po porządkowaniu struktury, w tym pionizacji, GIF szykuje się do kolejnych zmian. I daje szansę uczestnikom rynku na przekazanie swoich uwag. Na stronie internetowej GIF opublikowano projekt strategii Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej na lata 2022-2025, który skierowano do konsultacji zewnętrznych. Wybrano okres trzech lat, bo zdaniem Inspekcji na taki czas da się przewidzieć i zaplanować działania.
Jak informuje Inspekcja, prace nad Strategią rozpoczęły się od powołania zespołu ds. wypracowania Strategii Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej . Punktem wyjścia było przeprowadzenie analizy mocnych i słabych stron (SWOT) inspekcji farmaceutycznej, która wskazała na znaczący potencjał organizacji i potrzebę zmian.
Misja
Działając na rzecz ochrony zdrowia i życia pacjentów Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna poprzez właściwy nadzór nad interesariuszami rynku farmaceutycznego zapewnia wysoką jakość produktów leczniczych oraz ich dostępność. Uzupełnieniem misji jest wizja będąca określeniem obrazu organizacji inspekcji farmaceutycznej, do którego zmierzamy.
Wizja
Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna jest spójną i jednolitą organizacją, która efektywnie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa lekowego kraju. Wartości Wybór wartości, jakimi kierujmy się w codziennej pracy, powierzyliśmy pracownikom inspekcji farmaceutycznej. Niżej wymienione wartości zostały wybrane przy pomocy ankiety rozesłanej do pracowników GIF i WIF.
Jako organizacja działamy oszczędnie, legalnie, skutecznie i wydajnie.
1. Uczciwość – jesteśmy inspekcją niezależną, transparentną i rzetelną.
2. Profesjonalizm – dbamy o najwyższą jakość realizowanych działań.
3. Współpraca – pracujemy w duchu partnerstwa, szacunku i wzajemnego zaufania
4. Obiektywizm - podejmując działania nie ulegamy wpływom.
5. Doskonalenie – pracujemy, aby osiągnąć najwyższe standardy profesjonalnej i merytorycznej inspekcji farmaceutycznej.
Główne cele
Strategia zawiera poza celami także oraz mierniki ich osiągnięcia.
Cel: Wzrost nadzoru nad dostępnością do produktów leczniczych ma być przekuty na działania takie jak:
rozwój współpracy krajowej i międzynarodowej w zakresie wykrywania nieprawidłowości utrudniających dostęp do produktów leczniczych;
rozwój kompetencji analitycznych pracowników inspekcji farmaceutycznej;
współpraca krajowa w zakresie poprawy dostępności produktów leczniczych zagrożonych wywozem;
pozyskanie pracowników posiadających kompetencje analityczne;
podejmowanie inicjatyw służących poprawie dostępności produktów leczniczych;
uszczelnienie przepisów, w zakresie jakości przesyłanych komunikatów ZSMOPL, zdefiniowanie poprawności raportowania.
Cel: Rozwój komunikacji zewnętrznej
rozwój standardów obsługi klienta zewnętrznego;
wypracowanie i opublikowanie strategii komunikacji zewnętrznej inspekcji farmaceutycznej;
regularne podejmowanie działań komunikacyjnych obejmujących określoną perspektywę czasową adekwatnie do progresu wdrażania strategii.
Cel: Poprawa obsługi interesariusza
zwiększenie wolumenu e-usług oferowanych podmiotom nadzorowanym;
cykliczne audytowanie procesów wewnętrznych w celu wyselekcjonowania procesów możliwych do zrealizowania za pomocą e-usług oferowanych podmiotom nadzorowanym;
dostępność określonego wolumenu upublicznianych danych.
Cel: Zapewnienie skutecznej i terminowej realizacji zadań,
przygotowanie wewnętrznego dokumentu precyzującego terminy realizacji spraw, które nie podlegają określeniu w przepisach powszechnie obowiązujących;
monitorowanie terminowości realizowania zadań;
Cel: Jednolite orzecznictwo całej Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej
Wśród zmian nakierowanych już na wewnętrzne procedury wymieniono m.in.
standaryzację procesów działania poprzez:
wprowadzenie systemu zarządzania procesami w inspekcji farmaceutycznej;
wprowadzenie przejrzystego systemu informowania o zmianach;
rozwój jednolitego systemu zarządzania jakością w inspekcji farmaceutycznej;
optymalizacja funkcjonalności systemów obiegu dokumentacji.
automatyzację procesów poprzez:
szkolenia z zakresu funkcjonowania systemów;
wytypowanie procesów, które wymagają automatyzacji;
przygotowanie formularzy do modyfikacji, w sposób umożliwiający ich udostępnienie online.
zwiększenie dostępu do baz danych wykorzystywanych przez administrację publiczną poprzez:
rozszerzenie katalogu organów i instytucji, z którymi współpracuje inspekcja farmaceutyczna;
monitorowanie katalogu baz danych dostępnych dla inspekcji farmaceutycznej.
Jak zmierzyć efekty?
GIF chce stawiać na rozwój pracowników oraz systemów IT. Podobnie zresztą jak deklaruje to m.in. sanepid czy ZUS.
O kapitale pracowników w projekcie napisano, że w "związku z trudną sytuacją finansową sektora publicznego należy szczególnie pielęgnować. Podobnie infrastruktura informatyczna jest ważnym, jednak niewystarczająco rozwiniętym elementem działania inspekcji farmaceutycznej".
Jak instytucja chce przyciągnąć nowych pracowników i utrzymać cenne kadry jakie już ma, w sytuacji gdy podwyżki w administracji rząd zamraża?
Budowany ma być system motywacji pozafinansowej pracowników inspekcji farmaceutycznej oraz działania ukierunkowane na zmniejszenie poziomu fluktuacji zasobów ludzkich. Ma być też wykreowany wizerunek inspekcji i jej pracowników - o tym nowa szefowa inspekcji mówiła już wcześniej m.in. w kontekście "umundurowania".
Jeśli zaś chodzi o IT i ogólnie infrastrukturę Inspekcja chce także postawić na rozwój Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL).
Do kiedy konsultacje?
Uwagi można zgłaszać do 14 stycznia.
Dokument dostępny jest tutaj: Strategia PIF na lata 2022-2025_projekt
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl