Autor : Jakub Wołosowski
2022-09-15 09:30
Główny Inspektorat Sanitarny opublikował "Stan Sanitarny Kraju w 2021 roku", czyli dokument podsumowujący pracę Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie nadzoru m.in. nad bezpieczeństwem żywności, wody pitnej i kąpielisk, a co dla nas najbardziej interesujące także stanu sanitarnego placówek ochrony zdrowia. Jak wyglądała sytuacja w tym temacie? Okazuje się, że nie najgorzej. Tylko w 2,5 proc. skontrolowanych obiektów stwierdzono zły stan higieniczno-sanitarny.
Jak zauważono we wstępie do części raportu na temat stanu sanitarnego w ochronie zdrowia z powodu pandemii COVID-19 uwaga Inspekcji Sanitarnej była skupiona na innych polach. GIS stwierdza, że przede wszystkim jego głównym celem było zwalczanie chorób zakaźnych. To przełożyło się na ilość dokonywanych kontrol, było ich znacząco mniej.
Pod nadzorem Inspekcji w zeszłym roku było 84 529 różnego rodzaju podmiotów leczniczych. Sanepid nadzoruje w nich warunki higieniczno-sanitarne i podczas inspekcji bierze pod uwagę wiele czynników. Do najważniejszych należą:
stwierdzony stan techniczny pomieszczeń i urządzeń,
warunki zaopatrzenia w bieżącą wodę ciepłą i zimną obejmujące stan instalacji i urządzeń wodociągowych wewnątrz budynków,
sposób prowadzenia gospodarki odpadami medycznymi, postępowanie z brudną i czystą bielizną,
postępowanie ze zwłokami osób zmarłych w miejscach stacjonarnego i całodobowego udzielania świadczeń zdrowotnych.
W zeszłym roku w ewidencji GIS widniało 33 292 obiektów działalności leczniczej realizowanej przez "podmioty lecznicze udzielające stacjonarnych i całodobowych oraz ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych".
Ogółem skontrolowano 8 797 obiektów, co stanowi 26,42 proc. ujętych w ewidencji placówek. W 221 placówkach stwierdzono zły stan higieniczno-sanitarny i techniczny pomieszczeń i urządzeń. To jest 2,51 proc. spośród wszystkich skontrolowanych obiektów. Nie jest więc tak źle.
W jeszcze mniejszej ilości placówek, bo tylko w 117 (1,33 wszystkich skontrolowanych), odnotowano nieprawidłowości tylko w zakresie higieniczno-sanitarnym. Z kolei w 201 obiektach (2,28 proc. wszystkich skontrolowanych), stwierdzono niezadowalający stan techniczny.
GIS w raporcie nie stwierdza jakie konkretne uchybienia pojawiły się w jakich placówkach. Podaje tylko następującą listę pojawiających się nieprawidłowości:
brak wyodrębnionych lub prawidłowo wyposażonych izolatek w oddziałach dziecięcych, oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii oraz w oddziałach leczenia gruźlicy;
brak odpowiedniej wentylacji nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji;
brak wydzielonych gabinetów diagnostyczno-zabiegowych, punktów pielęgniarskich oraz pokoi przygotowawczych pielęgniarskich;
brak wydzielonych lub odpowiednio wyposażonych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w oddziałach, w tym pomieszczeń dostosowanych dla osób niepełnosprawnych, w szczególności poruszających się na wózkach inwalidzkich;
brak prawidłowo zorganizowanych brudowników i pomieszczeń porządkowych;
brak opracowanych lub wdrożonych procedur sanitarno-epidemiologicznych w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych;
niewłaściwe postępowanie z amalgamatem dentystycznym;
nieprawidłowe postępowanie z narzędziami chirurgicznymi po użyciu (niewłaściwa dekontaminacja narzędzi, brak lub niepełna dokumentacja kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji);
nieprawidłowe przechowywanie sterylnego sprzętu medycznego;
niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian, sufitów, podłóg, powierzchni stolarki drzwiowej, wyposażenia oraz armatury sanitarnej, co utrudniało lub uniemożliwiało przeprowadzenie prawidłowej dekontaminacji powierzchni;
nieprawidłowości w postępowaniu z odpadami medycznymi.
Spośród 30 939 podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w formie ambulatoryjnego udzielania świadczeń zdrowotnych skontrolowano 7 590, tj. 24,53 proc. ogółu.
W 123 przypadkach stwierdzono niezadowalający stan higieniczno-sanitarny i techniczny, co stanowi 1,62 proc. skontrolowanych placówek.
W 80 przypadkach odnotowano niezadowalający stan higieniczno-sanitarny, co stanowi 1,05 proc. skontrolowanych placówek. W 99 przypadkach odnotowano niezadowalający stan techniczny, co stanowi 1,30 proc. skontrolowanych obiektów.
Odsetek skontrolowanych placówek ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w odniesieniu do wszystkich skontrolowanych obiektów z tej grupy ujętych w ewidencji utrzymywał się na zbliżonym niskim poziomie.
GIS dokonywał kontroli także w przypadku działalności leczniczej wykonywanej przez praktykę zawodową (lekarskie i pielęgniarskie, zarówno indywidualne, jak i grupowe). Z ponad 51 tys. placówek, które funkcjonują w tej formie skontrolowano 4 407 - 8,6 proc. całości. Dla porównania w 2020 r. było to 5,19 proc., a w poprzednich dwóch latach ponad 30 proc. W wyniku kontroli:
w 25 przypadkach (0,57% skontrolowanych ogółem) stwierdzono zły stan sanitarno-higieniczny i techniczny,
w 41 przypadkach niezadowalający stan sanitarno-techniczny (0,93% skontrolowanych ogółem),
w 20 przypadkach zły stan techniczny (0,45% skontrolowanych ogółem).
Najczęściej występowały nieprawidłowości w zakresie postępowania z odpadami medycznymi oraz
dotyczące:
niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego ścian i sufitów w pomieszczeniach do przechowywania
odpadów medycznych;
braku w pomieszczeniu na magazynowanie odpadów medycznych drzwi wejściowych bez progu, o odpowiedniej szerokości i wysokości gwarantującej swobodny dostęp;
braku przy pomieszczeniu magazynowania odpadów medycznych umywalki z bieżącą ciepłą i zimną wodą, wyposażonej w dozowniki z mydłem i środkiem do dezynfekcji rąk oraz ręczniki jednorazowego użytku, zainstalowanej w sposób umożliwiający co najmniej umycie rąk bezpośrednio po wyjściu z pomieszczenia;
niezabezpieczenia wejścia do pomieszczenia magazynowania odpadów medycznych przed dostępem osób nieupoważnionych oraz dostępem owadów, gryzoni i innych zwierząt.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości w postępowaniu z odpadami medycznymi dotyczyły głównie placówek udzielających świadczeń zdrowotnych w formie praktyk zawodowych.
Najczęściej występowały nieprawidłowości takie jak:
brak właściwego oznakowania pojemników oraz worków na odpady medyczne,
brak prowadzonego rejestru odczytu temperatur w urządzeniach chłodniczych,
brak aktualizacji procedury postępowania z odpadami medycznymi,
niewłaściwy stan sanitarno-techniczny pomieszczeń do przechowywania odpadów medycznych.
Czytaj także:
Leki osoczopochodne: dawstwo nie nadąża za potrzebami pacjentów
W Czeladzi kanadyjscy lekarze już operują ofiary wojny w Ukrainie
Wyższe wyceny świadczeń w pilotażu leczenia e-uzależnień u dzieci