Autor : Aleksandra Kurowska
2024-07-31 11:14
5,8 proc. miały wynieść wydatki publiczne na zdrowie w zeszłym roku, ale łącznie z samorządowymi. Według wstępnych szacunków GUS, wydatki bieżące w 2023 r. wyniosły 241,6 mld zł (stanowiły 7,1 proc. PKB) i były wyższe niż rok wcześniej o ok. 45,4 mld zł (w odniesieniu do danych wstępnych za 2022 r.). Co może zaskakiwać, wydatki prywatne spadały.
GUS opublikował szacunki dotyczące wydatków na zdrowie w 2023 r.
23,1 proc. to szacunkowy wzrost bieżących wydatków na ochronę zdrowia w 2023 r. względem 2022 r.
Według wstępnych szacunków wydatki bieżące na ochronę zdrowia w 2023 r. wyniosły 241,6 mld zł (stanowiły 7,1 proc. PKB) i były wyższe niż w 2022 r. o około 45,4 mld zł (w odniesieniu do danych wstępnych za 2022 r.), które wyniosły 196,2 mld zł. Wzrost wydatków zaobserwowano w przypadku wydatków publicznych, natomiast spadek w przypadku wydatków prywatnych.
Spadek wydatków prywatnych może dziwić, bo dane o kolejkach do lekarzy, fizjoterapeutów itp. nie poprawiły się w wyraźny sposób, a niektóre analizy wskazują wręcz, że wzrosły. Spadek może wynikać np. z lepszego dostępu do refundowanych leków.
Wiele rzeczy wpływa też na wysokość wydatków publicznych, np. wysokość i czas rozwiązywania rezerw NFZ, ewentualne dopłaty z budżetu państwa, wydatki lokalnych samorządów.
Informacja o wydatkach ponoszonych na ochronę zdrowia zawiera dane pochodzące z dwóch źródeł.
Są to wyniki Narodowego Rachunku Zdrowia (NRZ), opracowywane przez Główny Urząd Statystyczny oraz informację o nakładach publicznych na ochronę zdrowia, opracowywaną przez Ministerstwo Zdrowia.
Jak podaje GUS: ze względu na różnice metodologiczne dane te różnią się między sobą. Podstawowa różnica1 polega na tym, że Narodowy Rachunek Zdrowia obejmuje bieżące wydatki na zdrowie, zarówno publiczne, jak i prywatne, natomiast nakłady publiczne na ochronę zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy, odnoszą się wyłącznie do środków publicznych i nie ograniczają się jedynie do wydatków bieżących oraz nie obejmują wydatków samorządowych. Opracowywane informacje są także inaczej wykorzystywane: wyniki Narodowego Rachunku Zdrowia służą porównaniom międzynarodowym i umożliwiają opisanie systemu ochrony zdrowia z perspektywy całości poniesionych bieżących wydatków przez różne podmioty, natomiast informacja opracowywana przez Ministerstwo Zdrowia służy monitorowaniu oraz ocenie finansowania ochrony zdrowia ze środków publicznych.
Przypomnijmy też, że z kolei sprawdzając czy wydatki spełniają ustawowy poziom (z tzw. ustawy 7 proc. PKB na zdrowie), rząd bierze wydatki na zdrowie z danego roku, ale PKB sprzed dwóch, więc poziom wychodzi wyższy niż w rzeczywistości.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych, a także Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl