Autor : Katarzyna Lisowska
2021-05-21 08:38
Regulacje dotyczące zasad zarządzania obsługą pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych resort zdrowia skierował do konsultacji. Założenia zawarte w projekcie dotyczą wdrożenia systemu TOPSOR.
Projekt TOPSOR wprowadza jednolity system oceny medycznej pacjentów. Jego wdrożenie ma uregulować obsługę kolejki pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych, tak by potrzebujący pilnej pomocy otrzymywali ją jak najszybciej. Zawiera rozwiązania techniczne pozwalające na przypisanie chorych do odpowiedniej kategorii według stopnia pilności udzielenia świadczeń medycznych, a także przeprowadzanie segregacji medycznej przy wykorzystaniu elektronicznych narzędzi. Regulacje te dotyczą również osób przetransportowanych do SOR-u przez zespoły ratownictwa medycznego.
Jak czytamy w uzasadnieniu, wykorzystanie funkcjonalności systemu zarządzającego trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym, tzw. TOPSOR, umożliwia bieżące informowanie pacjentów o przewidywanym czasie oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem w SOR-ze, z uwzględnieniem trybu pilności przyjęcia wyznaczonego przez personel medyczny na podstawie stanu zdrowia ocenionego w procesie segregacji medycznej. Co jak oceniono będzie skutkować większym komfortem pacjentów, a zarazem pozwoli na efektywne wykorzystanie czasu pracy personelu tych oddziałów.
Jak ma wyglądać kolejka chorych?
Osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, które przybyły do SOR we własnym zakresie, będą pobierały z automatu biletowego bilet z oznaczeniem numeru w kolejce do rejestracji. Następnie nastąpi rejestracja na stanowisku rejestracji medycznej w kolejności zgłoszeń, poddanie segregacji medycznej, przypisanie do odpowiedniej kategorii i oczekiwanie na udzielenie pomocy medycznej. Liczba wszystkich osób oczekujących na udzielenie im pomocy medycznej w SOR oraz przybliżony czas oczekiwania będą wyświetlane na wyświetlaczach zbiorczych umieszczonych w strefach oczekiwania.
Projekt rozporządzenia w zakresie minimalnych wymagań funkcjonalnych dla TOPSOR przewiduje, m. in. rejestrację czasu przybycia pacjenta do SOR-u, odnotowanego jako czas pobrania w automacie biletowym biletu z oznaczeniem indywidualnego numeru pacjenta, całościowe i częściowe pomiary czasu pobytu pacjenta na SOR-ze, pomiar i prezentację średnich czasów oczekiwania pacjenta, pomiar i prezentację indywidualnych czasów oczekiwania oraz przechowywanie zgromadzonych danych.
Ponadto przewiduje możliwość przeprowadzania segregacji medycznej za pomocą Karty Segregacji Medycznej (KSM), prowadzonej w postaci elektronicznej, możliwość obsługi TOPSOR na komputerach PC i urządzeniach przenośnych, możliwość integracji z kardiomonitorem, przekazywanie do serwera centralnego TOPSOR logów dotyczących zdarzeń w TOPSOR i odbieranie danych, a także możliwość generowania statystyk pracy oraz możliwość dwustronnej komunikacji z systemami zewnętrznymi.
Wymagania techniczne
W zakresie minimalnych wymagań infrastruktury technicznej i sprzętowej TOPSOR, projekt rozporządzenia przewiduje, m. in. automat biletowy stojący z ekranem dotykowym wykonanym w technologii LCD, drukarkę do biletów i czytnikiem kodów kreskowych, automat biletowy stojący, z przyciskami mechanicznymi i drukarką, drukarkę nabiurkową do biletów, wyświetlacz zbiorczy z jednostką sterującą, wyświetlacz stanowiskowy, terminal stanowiskowy, tablet, zestaw nagłaśniający, komputer centralny do pracy ciągłej (24/7) oraz kardiomonitor.
Projekt rozporządzenia reguluje również zakres i warunki administrowania TOPSOR. Cały dokument tutaj.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 lipca 2021.
Czytaj też:
Płace w ochronie zdrowia – projekt już po I czytaniu w Sejmie
Sztuczna inteligencja w zdrowiu - ruszyły zapisy na konferencję