Autor : Jakub Wołosowski
2022-05-09 12:47
W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano dziś dokumenty związane z konsultacjami publicznymi projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa. Raport z konsultacji publicznych i opiniowania liczy 649 stron, zawarto w nim 1762 uwagi oraz odpowiedzi na nie wraz z uzasadnieniem, dlaczego została zaakceptowana bądź odrzucona. Jednocześnie udostępniono najważniejsze grupy uwag, które zgłaszano do ustawy.
Ustawę modernizującą polskie szpitalnictwo zgłoszono w 30 grudnia i wzbudziła ona przeogromne zainteresowanie ze strony izb, związków zawodowych, organizacji pacjenckich. Ministerstwo Zdrowia zostało wręcz zasypane uwagami do projektu, do tego stopnia, że kiedy przez kilka miesięcy było o nim cicho, to pojawiały się spekulacje, że został on porzucony. W rozmowie z nami dr Jerzy Friediger, chirurg, dyrektor Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Krakowie oraz członek Naczelnej Rady Lekarskiej określił ją jako "szaleństwo". Z kolei dr Maciej Juszczyk, ekspert Business Center Club ds. szkolnictwa wyższego i zarządzania w ochronie zdrowia, stwierdził, że projekt ten powinien trafić do kosza i nie powinien być w ogóle dalej procedowany.
Jednak był, projekt nie został porzucony. W piątek 6 maja minister Adam Niedzielski poinformował, że w poniedziałek 9 maja zostanie przedstawiony nowy projekt ustawy. Uwzględniający uwagi, które resort otrzymał w procesie konsultacji. Tak też się stało i przy okazji opublikowania wszystkich uwag do planu reformy przedstawiono także kluczowe grupy uwag w oddzielnym dokumencie. Wyróżniono ich 16:
Powiązano procesy rozwojowe i postępowania naprawczo-rozwojowe w zakresie obowiązku dostosowania działalności podmiotu szpitalnego do lokalnych, regionalnych i krajowych potrzeb zdrowotnych z finansowaniem z NFZ;
Podmiotem, który będzie miał decydujący wpływ na dostosowanie działalności podmiotu szpitalnego do lokalnych, regionalnych i krajowych potrzeb zdrowotnych będzie Agencja Rozwoju Szpitali (brak rozproszenia decyzyjnego);
W opiniowanie planów rozwojowych i naprawczo-rozwojowych w zakresie obowiązku dostosowania działalności podmiotu szpitalnego do lokalnych i regionalnych potrzeb zdrowotnych oraz związanych z tym działań dostosowawczych włączono wojewodę;
Jeżeli plan naprawczo-rozwojowy będzie przewidywał restrukturyzację zatrudnienia (przy czym nie będzie to miało miejsca w przypadku każdego podmiotu) będzie musiało to zostać zaopiniowane przez związki zawodowe;
Środek ochronny w postaci ochrony przed egzekucją będzie ograniczony czasowo – do 12 miesięcy od dnia obwieszczenia o wszczęciu postępowania naprawczorozwojowego;
W ustawie o działalności leczniczej dopuszczono możliwość tworzenia i prowadzenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez związek jednostek samorządu terytorialnego (mechanizm współpracy podmiotów tworzących);
Agencja będzie udostępniała podmiotom szpitalnym i podmiotom nadzorującym dane wspomagające realizację obowiązku wzajemnej współpracy i umożliwiające sporządzenie planów;
W przypadku zmiany przez Agencję kierownika podmiotu szpitalnego kategorii D dopuszczono możliwość złożenia zażalenia do sądu;
Zwiększono wymagania konieczne do objęcia funkcji nadzorcy podmiotu szpitalnego będącego pracownikiem Agencji;
Zwiększono wymagania konieczne do objęcia stanowiska Prezesa Agencji Rozwoju Szpitali (ukończenie studiów podyplomowych MBA lub posiadanie stopnia naukowego doktora w wyszczególnionych dziedzinach);
Doprecyzowano zasady przeprowadzenia egzaminu uprawniającego do zajmowania stanowiska kierownika podmiotu szpitalnego;
Rozszerzono katalog przesłanek zwalniających z egzaminu uprawniającego do zajmowania stanowiska kierownika podmiotu szpitalnego – ukończenie studiów podyplomowych MBA (nie tylko te w ochronie zdrowia) realizowanych w wymiarze co najmniej 400 godzin dydaktycznych lub posiadanie stopnia naukowego doktora w wyszczególnionych dziedzinach;
Włączono Agencję w proces związany z IOWISZ i doprecyzowano, że inwestycje przewidziane w zatwierdzonym planie naprawczo-rozwojowym będą wyłączone z konieczności uzyskiwania opinii o celowości inwestycji;
Plan rozwojowy będzie opracowywany w porozumieniu z podmiotem nadzorującym;
Zrezygnowano z wyłączenia z sieci szpitali nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej;
Przyjęto rok 2019 jako podstawę określenia minimalnego udziału świadczeń zabiegowych przy kwalifikacji świadczeniodawców do sieci szpitali.
2 miliony obywateli bez ubezpieczenia zdrowotnego
Płaca minimalna w ochronie zdrowia. Dziś wniosek do premiera
Ciężkie oparzenia: kto je leczy, jak wykorzystuje się błony płodowe?