Autor : Anna Jackowska
2024-09-23 14:33
- Gdybyśmy mieli krótko opisać nasz obecny system preskrypcji i realizacji recept, zapewne wybralibyśmy określenie "szwajcarski ser". Niestety, nie chodzi tutaj o jego walory smakowe, lecz o ilość dziur, które pozwalają na powstawanie nadużyć, a co za tym idzie, drenaż budżetu płatnika publicznego. Oczywiście, podobnie jak w przypadku sera, niektóre dziury są większe, inne mniejsze, ale wszystkie mają wspólną cechę: stanowią problem, z którym postanowiliśmy się zmierzyć - piszą we wstępie autorzy raportu.
Dokument liczy 130 stron, jest podsumowaniem rocznej pracy Zespołu ds. preskrypcji i realizacji recept na leki gotowe oraz recepturowe. W opinii większości członków zespołu, raport "stanowi pierwsze w swoim rodzaju kompleksowe opracowanie obejmujące zarówno analizę aktualnej sytuacji, diagnozę problemów jak i propozycję ich rozwiązań" - podsumowuje Mateusz Oczkowski, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji i jednocześnie zastępca przewodniczącego zespołu (w jego składzie było 33 członków, przewodniczył mu obecnie były już wiceminister Maciej Miłkowski).
Przypominamy także:
J. Kosikowski: czego zabrakło w propozycji MZ ws. recept?
W raporcie przedstawiono propozycje reformy, które opierają się na trzech filarach:
1. Wzmocnienie regulacji prawnych - modyfikacja i uszczelnienie przepisów prawnych.
2. Technologia i innowacja - implementacja nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które automatyzują procesy i zmniejszają ryzyko błędów.
3. Edukacja i współpraca - wsparcie dla wszystkich uczestników systemu oraz budowanie współpracy pomiędzy lekarzami, farmaceutami i płatnikiem publicznym.
Przedmiotem prac była bardzo szeroka tematyka:
automatyzacja procesu wyboru poziomu odpłatności za produkt w systemie refundacji,
kwestia funkcjonowania receptomatów,
organizacja i model finansowania receptury aptecznej,
uprawnienia dodatkowe pacjentów,
reorganizacja zasad wystawiania recept.
Najważniejsze propozycje zmian zostały zebrane przez zespół w postaci tabeli, w której wskazano 48 szczegółowych zakresów zainteresowania, w odniesieniu do których powinny zostać podjęte prace legislacyjne. W raporcie zwrócono uwagę na konieczność równoczesnego wdrażania przedstawionych propozycji z uwagi na ich wzajemne oddziaływanie. Prace legislacyjne - w odniesieniu do części propozycji stanowiących rozwiązania, nad którymi pracował zespół, z uwagi na ich pilny charakter oraz ważny interes społeczny, zostały - decyzją Ministra Zdrowia, rozpoczęte przed dniem przyjęcia finalnej wersji dokumentu oraz formalnym zakończeniem prac zespołu.
W 2023 r. na refundację produktów z dostępnych w aptece na receptę przeznaczono 10,5 mld zł, a na leki recepturowe 750 mln zł.
Uprawnieni preskryptorzy wystawili ponad 680 mln recept.
Recepty elektroniczne są liczbowo przeważającym rodzajem wystawianych recept - w okresie styczeń 2022 r. - wrzesień 2023 r. zrealizowano ich ponad 655 mln, podczas gdy recept papierowych zaledwie 25 mln.
Zdecydowanie najwięcej recept wystawiają lekarze, coraz częściej jednak ze swoich uprawnień korzystają pielęgniarki i położne oraz farmaceuci:
Lekarze, lekarze dentyści i felczerzy - 666,2 mln
Pielęgniarki i położne - 9,8 mln
Farmaceuci - 3,69 mln
W przypadku zaledwie 0,2 proc. ogółu wystawionych recept użyto zapisu „nie zamieniać”, wskazując tym samym osobom realizującym receptę konieczność wydania konkretnego leku wskazanego przez osobę ją wystawiającą.
Wprowadzenie recept rocznych, ważnych 365 dni od daty wystawienia, miało za zadanie odciążyć system opieki zdrowotnej z porad związanych jedynie z odnowieniem recept oraz umożliwić pacjentom stopniowe wykupywanie leków. Mimo ograniczenia pozwalającego na jednorazowe zaopatrzenie pacjenta w ilość leku na maksymalnie 180 dni terapii i intencji ustawodawcy dotyczących stopniowego realizowania wystawionych recept, blisko 60 proc. z nich jest realizowana całkowicie już w ciągu 30 dni od wystawienia.
Pełna treść raportu dostępna jest TUTAJ.
Zespół został powołany na mocy Zarządzenia Ministra Zdrowia z 19 września 2023 r., a jego zadania związane były z oceną istniejących rozwiązań w obszarze preskrypcji i realizacji recept, identyfikacją problemów z nich wynikających oraz podjęciem prób ich modyfikacji lub stworzeniem rozwiązań alternatywnych w następujących obszarach szczegółowych:
preskrypcji i realizacji recept na leki gotowe i leki recepturowe;
wytycznych w zakresie funkcjonowania receptury aptecznej oraz jej finansowania;
rozwiązań dotyczących funkcjonowania narzędzi systemowych ułatwiających preskrypcję i realizację recept przez osoby uprawnione;
opracowania podstaw systemu monitorującego i kontrolującego nadmierną preskrypcję oraz konsumpcję leków;
zmian legislacyjnych dotyczących receptury i leków recepturowych.
W pracach Zespołu uczestniczyło szerokie grono przedstawicieli różnych środowisk, zaangażowanych zarówno w kwestie preskrypcji recept (reprezentanci środowiska farmaceutów, lekarzy w tym Konsultanci Krajowi oraz pielęgniarek i położnych), realizacji (reprezentanci środowiska farmaceutów, pacjentów, producentów surowców farmaceutycznych), przedstawiciele instytucji publicznych (Centrum e-Zdrowia, Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta) oraz pracodawców (aptecznych, hurtowni farmaceutycznych, Związku pracodawców ochrony zdrowia) i środowiska akademickiego.
W trakcie swoich prac Zespół przenalizował szereg informacji, zjawisk oraz trendów wynikających z danych uzyskanych za pośrednictwem Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia, które związane były bezpośrednio z funkcjonowaniem preskrypcji i realizacji recept w Polsce.
Polecamy także:
Leki przyjmowane na odchudzanie: często są stosowane nieprawidłowo
//