Autor : Anna Rokicińska
2021-01-07 09:04
Jak informuje Centrum e-Zdrowia w minionym roku rekordowo wzrosła liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta (IKP). To z pewnością efekt pandemii i tego, że coraz więcej spraw związanych z leczeniem można załatwić zdalnie. CeZ zapowiada, że powstanie nowa aplikacja „mojeIKP”, która da więcej możliwości korzystania z konta przy pomocy np., komórki.
Według danych CeZ, obecnie użytkowników IKP jest ponad 4,7 mln. Na początku 2020 r. Użytkowników było 850 tys. Tylko w okresie październik-listopad nastąpił przyrost nowych kont o 1 mln. Jak wynika z badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w listopadzie br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia, funkcje związane z pandemią koronawirusa tj. możliwość sprawdzenia wyniku testu oraz informacji o nałożonej kwarantannie/izolacji zna prawie 40 proc. użytkowników IKP, a dla 21 proc. był to główny powód do zalogowania się na swoje konto.
Motywacją jest e-skierowanie
Mimo, iż e-skierowanie będzie obowiązkowe dopiero od 8 stycznia br., już teraz, 12 proc. osób zalogowało się na IKP z jego powodu. To zdecydowana zmiana motywacji Polaków do logowania się na Konto. Dla porównania, w kwietniu 2020 r., oprócz e-recepty, badani wskazywali możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.
Niezmiennie, najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat IKP jest telewizja (43 proc.). internet (21 proc.), znajomi (18 proc.), ulotki lub plakaty w przychodniach (10 proc.), radio (7 proc.) oraz prasa (3 proc.).
Na IKP wchodzimy z komórek
67 proc. użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych, a 33 proc. z komputerów stacjonarnych i laptopów. CeZ zapowiada, że aby ułatwić korzystanie z wszystkich funkcji Konta na urządzeniach mobilnych, wkrótce odda do użytku mobilną aplikację „mojeIKP”. - Kończymy już prace nad aplikacją mobilną „mojeIKP”, która poszerza zakres funkcjonalności dostępnych w ramach Internetowego Konta Pacjenta. Pracujemy także nad wprowadzeniem na IKP nowych e-usług, takich jak centralna e-rejestracja i e-wizyta. Chcemy, by były one dostępne na platformie e-zdrowie w drugiej połowie roku. Zaletą tego rozwiązania będzie to, że pacjent z poziomu aplikacji będzie miał dostęp do wszystkich lekarzy specjalistów i placówek. Przez system będzie można zapisać się na leczenie, zarządzać terminami, sprawdzać historię swoich wizyt – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Ponad 17 mln osób odwiedziło serwis pacjent.gov.pl!
Pandemia koronawirusa uświadomiła pacjentom, nie tylko zalety płynące z e-usług, ale także ich niezbędność w systemie ochrony zdrowia. Bez e-recepty, e-skierowania, e-wizyty i teleporady oraz aplikacji: Internetowe Konto Pacjenta i gabinet.gov.pl, system ochrony zdrowia nie byłby w stanie funkcjonować. To wszystko sprawiło, że zainteresowanie e-usługami oraz serwisem z nimi powiązanym, tj. pacjent.gov.pl zdecydowanie wzrosło. W okresie od stycznia do grudnia 2020 r. na stronę pacjent.gov.pl weszło ponad 17 mln użytkowników wobec 1,5 mln osób w 2019 r. To rekordowy przyrost. Warto podkreślić, że prawie 6 mln użytkowników powróciło do serwisu ponownie (25 proc.). Do najczęściej odwiedzanych podstron serwisu należą: „Internetowe Konto Pacjenta” – prawie 8 mln. Na drugim miejscu jest podstrona „e-recepta” – odwiedza ją ponad 4 mln użytkowników. Na trzecim miejscu plasuje się podstrona „koronawirus” z wynikiem – 2,5 mln odsłon.
Tak duży wzrost liczby użytkowników serwisu pacjent.gov.pl oraz IKP przekłada się na popularność obu serwisów.
Najbardziej znanym serwisem medycznym jest pacjent.gov.pl – aż 37 proc. badanych deklaruje jego znajomość – wynika z badania. Serwis zanotował wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego badania z kwietnia 2020 r. Drugim najbardziej znanym serwisem jest Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dostępna na pacjent.gov.pl. Jej znajomość deklaruje 31 proc. ankietowanych.
Elektroniczna recepta to już codzienność
Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta, aż 99 proc. wszystkich respondentów deklaruje, że słyszało o e-recepcie, a 63 proc. użytkowników loguje się na IKP, aby sprawdzić otrzymaną e-receptę.
Pozytywne oceny e-recepty są obecnie na poziomie 88 proc. co daje wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim badaniem z kwietnia 2020 r.
Aż 76 proc. respondentów deklaruje, że miało okazję wykupić leki na podstawie e-recepty, a realizacja nie sprawia im żadnych trudności – tak deklaruje 97 proc. respondentów. Najczęstszą formą otrzymania e-recepty jest niezmiennie SMS.
Źródło: Centrum e-Zdrowia
Polecamy także:
Moderna: dostawy szczepionki do państw UE już w przyszłym tygodniu
EMA zatwierdziła szczepionkę mRNA firmy Moderna
Kto pyta, nie błądzi – szczepienia przeciw COVID-19 - skutki uboczne
Lekarze do szefów szpitali: nie zatrudniajcie niekompetentnych