Autor : Marta Markiewicz
2020-10-19 23:48
Do laski marszałkowskiej wpłynął projekt nowelizacji specustawy związanej z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym w związku z pandemią koronawirusa. Wśród zapisów zaproponowanych przez posłów Prawa i Sprawiedliwości znalazły się m.in. nowe regulacje dotyczące powoływania lekarzy do walki z pandemią koronawirusa, objęcia penalizacją nieprzestrzegania zakazów, nakazów, ograniczeń lub obowiązków zawartych w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, wydłużenie okresu realizacji recept na leki, które są obecnie niedostępne, wzmocnienia kompetencji wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, a także wyłączenia odpowiedzialności karnej za określone czyny, popełniane przez osoby wykonujące zawód medyczny, gdy działania lecznicze są podejmowane w celu zwalczania epidemii COVID-19.
W projekcie nowelizacji specustawy, której inicjatorem jest poseł Czesław Hoc (PiS), zawarto szereg zapisów, o których w południe podczas konferencji prasowej wspominał Adam Niedzielski (CZYTAJ>> MZ - ustawa o „dobrym Samarytaninie” w drodze).
Jednym z istotnych celów ustawy jest objęcie penalizacją nieprzestrzegania zakazów, nakazów, ograniczeń lub obowiązków zawartych w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi lub w przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej także o osoby zdrowe. Chodzi m.in. o wytrącenie argumentów prawnych przeciwnikom nakazu noszenia maseczek ochronnych w miejscach publicznych. Dokument zmienia w tym obszarze Kodeks postępowania w sprawach wykroczenia i różnicuje sankcje karne dla osób chorych na gruźlicę, chorobę weneryczną lub inną chorobę zakaźną albo podejrzanych o tę chorobę oraz osób zdrowych z uwagi na różnicę w stopniu szkodliwości społecznej obu opisanych czynów.
Co więcej zgodnie z propozycją Główny Inspektor Sanitarny będzie mógł mieć więcej niż dwóch zastępców - co ma w ocenie wnioskodawców wzmocnić kadrę zarządzającą Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W projekcie umieszczono zapisy umożliwiające wojewodom oddanie sił straży gminnych (miejskich) do dyspozycji właściwych miejscowo komendantów Policji. Taka decyzja będzie mogła następować na czas określony i w związku z wystąpieniem różnych sytuacji kryzysowych, w tym stanu epidemii. co warto podkreślić, rozwiązanie to nie będzie nakładało na straż miejską oraz jednostki samorządu terytorialnego nowych zadań.
Dłuższa ważność recept m.in. na szczepionki
Propozycja posłów obejmuje również wydłużenie okresu realizacji recept na leki, które są obecnie nieodstępne, a okres realizacji recept na nie się kończy. chodzi m.in. o szczepionki przeciwko grypie. Założono maksymalnie 150 dni (5 miesięcy, bo tyle może trwać tzw. sezon grypowy) i przyjęto konstrukcję obwieszczenia, gdyż pozwala ona w sposób elastyczny reagować na zmieniającą się sytuację epidemiczną.
Nowe kompetencje dla koordynatorów ratownictwa
Projekt ustawy wzmacnia również kompetencje kompetencji wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego przede wszystkim w sytuacji koniecznego umieszczenia w placówkach medycznych pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Ten zapis ma być receptą na coraz częściej pojawiające się problemy z pozostawieniem w placówkach medycznych pacjentów wymagających hospitalizacji i odmowom przyjęcia osób w stanie nagłym.
- Temu samemu celowi ma służyć umożliwienie Ministrowi Zdrowia powołania krajowego koordynatora ratownictwa medycznego. W zakresie właściwości obu stanowisk znajdą się uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych zobowiązujących szpitale do przyjęcia osób wymagających pilnej hospitalizacji. W odniesieniu do szpitali znajdujących się na terenie tego samego województwa, w którym przebywa pacjent, decyzję będzie podejmował wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego, zaś w sytuacji, gdy pacjent będzie wymagał hospitalizacji w innym województwie, niż to, na terenie którego przebywa – właściwy będzie krajowy koordynator ratownictwa medycznego- czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Wojewodowie będą skuteczniej kierować do walki z pandemią?
Posłowie zdecydowali się również na zmiany w zapisach dotyczących kierowania medyków do zwalczania epidemii. Zmiany te mają na celu zwiększenie efektywności postępowań w przedmiocie skierowania do pracy. Dodatkowo do 200 proc. wynagrodzenia zasadniczego podniesiono gratyfikację dla osób skierowanych przez wojewodę do pracy związanej ze zwalczaniem COVID-19. (CZYTAJ CO MEDYKOM PROPONUJE OPOZYCJA>> Premia dla bohatera - znamy pomysł opozycji na dodatek dla medyków). Jak wyliczają posłowie rozwiązanie to - przy założeniu, że skierowanie do pracy otrzyma 1 proc. personelu pracującego w polskim systemie ochrony zdrowia, kosztować będzie publicznego płatnika 9 mln złotych miesięcznie.
- Wprowadzenie tej zmiany związane jest przede wszystkim z bardzo trudnymi warunkami pracy takich osób, które mają bezpośredni związek z obecną epidemią. Wynagrodzenie to będzie wypłacane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID‑19- wyjaśniają wnioskodawcy.
Dodatkowo w dokumencie zawarto zapisy dotyczące określenia zasad wystawiania zaświadczeń lekarskich, które ze względu na chorobę przewlekłą uniemożliwiają wydawanie przez wojewodę decyzji o skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii.
- Do ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty wprowadza się przepisy, zgodnie z którymi do zwalczania epidemii będą mogli zostać skierowani również lekarze i lekarze dentyści, którzy ukończyli staż podyplomowy i nie uzyskali prawa wykonywania zawodu lekarza z powodu niezłożenia z wynikiem pozytywnym LEK albo LDEK. Lekarze ci będą kierowani do pracy przy zwalczaniu epidemii na zasadach, na których mogą zostać skierowani lekarze i lekarze dentyści w trakcie stażu podyplomowego- wyjaśniają w uzasadnieniu wnioskodawcy.
Szpitale będą musiały się liczyć z nadzorem komisarycznych
W projekcie przewidziano również możliwość zawieszenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia kierownika podmiotu leczniczego prowadzącego szpital, którzy, mimo pandemii, nie realizują zadań wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym obowiązków albo poleceń nałożonych przez władze publiczne.
Studenci ramię w ramię z medykami
W projekcie przewidziano również ewentualność kierowanie do pracy przy zwalczaniu epidemii także studentów kierunków przygotowujących do wykonywania zawodu medycznego, doktorantów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu (w dyscyplinach naukowych: nauki medyczne, nauki farmaceutyczne i nauki o zdrowiu), osób kształcących się w zawodach medycznych, osób posiadających wykształcenie w zawodzie medycznym, które ukończyły kształcenie w tym zawodzie w ciągu ostatnich 5 lat i nie pracują w tym zawodzie oraz ratowników.
Osoby te będą brały udziału w udzielaniu świadczeń zdrowotnych realizowanych w związku z wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ale ich praca będzie musiała być bezpośrednio nadzorowana przez osoby wykonujące zawód medyczny właściwy ze względu na rodzaj świadczenia. Projektodawcy przewidzieli również, że takie osoby będą otrzymywały za swoją pracę wynagrodzenie zasadnicze (ustalone zgodnie z art. 47 ust. 10 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi).
Łatwiej będzie zatrudnić medyka spoza UE
Zgodnie z zapisami projektu zaproponowano uproszczony tryb (ale też pod kontrolą konsultantów krajowych, a w przypadku ich braku konsultantów wojewódzkich we właściwej dziedzinie medycyny) zatrudniania w placówkach opieki zdrowotnej lekarzy specjalistów, którzy uzyskali kwalifikacje zawodowe poza Unią Europejską (UE). Będą oni musieli spełniać określone wymogi.
100 proc. zasiłku dla medyków
W dokumencie znalazł się również zapis gwarantujący wypłatę zasiłku w wysokości podstawy wymiaru zasiłku 100 proc. wszystkim ubezpieczonym zatrudnionym w podmiocie leczniczym w okresie kiedy podlegać będą obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych w wyniku styczności z osobami chorymi z powodu COVID-19, a także w czasie niezdolności do pracy z powodu COVID‑19.
- Szacunkowe koszty wejścia w życie regulacji (...) w wymiarze miesiąca wynoszą ok. 12 mln zł- wyliczają posłowie PiS.
Zielone światło dla "Dobrego Samarytanina"
Zgodnie z intencją wnioskodawców w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, powinno również następować wyłączenie odpowiedzialności karnej za czyny popełniane przez osoby wykonujące zawód medyczny. Ta sytuacja będzie miała jednak zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy działania lecznicze będą podejmowane w celu zwalczania epidemii COVID‑19 (np. w sytuacji realizacji świadczeń przez osoby, które w warunkach nieepidemicznych nie udzielałyby tych świadczeń – vide udzielanie świadczeń przez lekarzy w trakcie specjalizacji, czy lekarzy specjalistów w innych niż posiadana przez nich specjalizacja).
- Wyłączenie odpowiedzialności karnej jest również ograniczone, jeśli skutek w postaci śmierci człowieka, ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, naruszeniu czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia lub też narażenia człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, były wynikiem rażącego nadużycia uprawnień lub rażącego niedopełniania obowiązków- zastrzegają w uzasadnieniu posłowie.