Autor : Magdalena Kopystyńska
2020-10-05 16:29
Używanie tutaj wielkich słów, mówienie o zaawansowanej formie telemedycyny w sytuacji naszego obecnego przygotowania sprzętowego i narzędziowego do teleporady, moim zdaniem, jest przedwczesne. Na pewno czekają nas duże zmiany, ale to pieśń przyszłości - mówi w rozmowie z redakcją www.cowzdrowiu.pl Łukasz Jankowski, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie.
- Rzeczywiście początek i wprowadzenie teleporad to był ogromny sukces, ogromny krok na przód. Tymczasem dziś musimy zdać sobie sprawę z tego, czym jest teleporada. Teleporada to tak naprawdę jest rozmowa telefoniczna z lekarzem w tych warunkach, które dzisiaj mamy. Kiedy spojrzymy na kraje zachodnie, kiedy spojrzymy na kraje skandynawskie tam lekarz przeprowadza teleporadę, mając do tego narzędzia: połączenie z wizją, pacjent ma przy sobie np. przedmioty, których lekarz może użyć do prowadzenia badania typu stetoskop z przełączeniem, wtedy lekarz słyszy, kiedy pacjent przykłada go do klatki piersiowej, czy to pomiar tętna, pomiar ciśnienia, pomiar EKG. Te wszystkie dane lekarz w trakcie teleporady widzi, widzi też widzi historię medyczną pacjenta, jego wyniki badań. Jest w stanie na szybko reagować na to, co pacjent mówi w oparciu o te dane. W warunkach polskich ta szumna nazwa, która dziś się utarła – teleporada to tak naprawdę rozmowa telefoniczna z lekarzem i rozmowa, która już w świadomości i systemie od dawna funkcjonowała. Pacjenci dzwonili i konsultowali się z lekarzem już przed erą koronawirusa.- mówi ekspert
Jaka powinna więc być dziś rola teleporady: - Teleporada nie jest zastępnikiem i nigdy nie mogła być traktowana jako zastępnik realnej wizyty. (...). To jednak jest inny kontakt. Jeżeli wprowadzimy to do gabinetu lekarskiego, to widzimy, że przez telefon nie da się tak naprawdę tych wszystkich stopni wywiadu, a dalej badania przedmiotowego przeprowadzić. W mojej ocenie, w takich warunkach jak dzisiaj mamy teleporada to tak naprawdę jest triaż. Lekarz, słuchając pacjenta decyduje, czy pacjent powinien trafić do jego gabinetu i jednak zostać dokładniej zbadany, czy już zgłosić się po pomoc w trybie pilnym, czy też może jeszcze zostać w domu - mówi Jankowski.
I dodaje: - Rozmowa telefoniczna z lekarzem na pewno w niektórych sytuacjach tak, kiedy mamy infekcje taką, z którą możemy porozumieć się z lekarzem i ustalić, że jeszcze przez kilka dni zostaniemy w domu, potrzebując tylko zwolnienia i odpoczynku. Wtedy to zdaje egzamin. Jeżeli mamy do czynienia z objawami, które mogą sugerować poważniejsze schorzenia, wtedy ta teleporada, albo może w naszych warunkach nawet nie teleporada, ta rozmowa telefoniczna z lekarzem jest wstępem.
Jakie powinny być zatem dalsze kroki rozwoju telemedycyny w Polsce? Zdaniem Jankowskiego: - Trzeba apelować do decydentów o to, żeby dali lekarzom narzędzia do rzetelnych i prawdziwych teleporad a nie tylko do rozmowy telefonicznej. Mówię tutaj o dostępie do dokumentacji medycznej, umożliwieniu wizji z pacjentem, slotach czasowych na taką prawdziwą teleporadę, a nie tylko na rozmowę telefoniczną. Trzeba apelować i informować pacjentów, do czego służy teleporada. Również po naszej stronie – środowiska medycznego powinna być ta refleksja, do czego jest teleporada. To nie może być tylko wysłuchanie pacjenta, to musi być pełne zaangażowanie, żeby tego pacjenta optymalnie pokierować, pokierować również w systemie. Cały system musi być przygotowany na to, że ta teleporada już na stałe weszła do tego arsenału porad, którym dysponujemy, i że będzie używana. A będzie używana skutecznie, kiedy będzie traktowana tak, jakim narzędziem w tej chwili jest, czyli narzędziem do triażu, a nie narzędziem do realnej diagnozy i terapii.
Pełen wywiad można obejrzeć klikając w zdjęcie poniżej:
Rozmowa odbyła się w piątek, 18 września.
Polecamy także:
MZ zbiera zapotrzebowanie na szczepionki przeciwko grypie dla medyków
Patomorfologia – kiedy spodziewać się zmian w tym systemie?
Lekarze POZ złożą uwagi do projektu o standardach opieki covidowej
COVID-19 w Polsce: ponad 100 tys. zakażeń od początku pandemii
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl