Autor : Aleksandra Kurowska
2022-08-31 13:24
Hurtowa sprzedaż leków, mimo niskiej marży na lekach refundowanych, przynosi nadal duże zyski. Neuca - dla której to główny biznes, spodziewa się, że sprzedaż grupy w przyszłym roku osiągnie 10 mld zł. Grupa kontynuuje wzrost organiczny, jak i przez akwizycje i - jak poinformował zarząd - jeszcze w tym roku można spodziewać się kolejnych przejęć. Dziś informowano o wynikach finansowych i planach. W Neuce zaopatruje się ponad 38 proc. działających w Polsce aptek.
Rynek hurtu aptecznego w II kw. tego roku nadal rósł w tempie dwucyfrowym.
Wartość rynku wzrosła o 13,5 proc. r/r (po 22,4 proc. wzroście r/r w I kwartale).
Wartość sprzedaży NEUCA w tym okresie wyniosła ponad 2,6 mld zł przy dynamice zbliżonej do wzrostu rynku.
Udziały rynkowe Neuki to 31,1 proc.
W segmencie aptek niezależnych Neuca powtórzyła udziały z wcześniejszego okresu na poziomie 38,1 proc.
Zysk: NEUCA w II kw. uzyskała 52,3 mln zł zysk netto bez zdarzeń jednorazowych (vs. 51,8 mln zł r/r). Skumulowany skorygowany zysk netto po sześciu miesiącach przekroczył 114 mln zł (+11,9 proc. r/r).
Dywidenda: Grupa w II kwartale wypłaciła akcjonariuszom 50,7 mln zł dywidendy z zysku za 2021 rok, tj. 11,5 zł na akcję.
Apteczny rynek detaliczny w I półroczu urósł rok do roku o ponad 16 proc., średnia cena opakowania wzrosła o 10 proc. Sytuacja na rynku detalicznym miała przełożenie na rynek hurtowy gdzie w każdym miesiącu notowano dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Wartość rynku hurtu aptecznego w I półroczu wzrosła o niemal 18 proc. Wartość sprzedaży NEUCA w tym okresie wyniosła przeszło 5,4 mld zł przy dynamice zbliżonej do wzrostu rynku.
- W I półroczu realizowaliśmy na bardzo dobrym poziomie wszystkie nasze mierniki strategiczne. Trzymając w ryzach koszty, realizowaliśmy wszystkie nasze cele operacyjne. Pozytywnych rezultatów spodziewamy się także w II części roku, jednak podobnie jak w szeregu innych branż, na naszą działalność będą wpływać czynniki kosztowe, jak wzrost kosztów finansowania będący pochodną rosnących stóp procentowych, osłabienie złotego do euro, czy rosnący koszt paliw i energii - mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu Neuca.
W Grupie rośnie liczba klientów dla których Neuca jest pierwszym dostawcą i spada liczba klientów niewspółpracujących.
Neuca chce się nadal rozwijać i przez akwizycje i rozwój organiczny. Od lat rozwija własną sieć przychodni, a dodatkowo inwestuje w obszar badań klinicznych. -W tym roku myślę, że można spodziewać się kolejnych przejęćw obydwu tych obszarach - mówił Grzegorz Dzik, wiceprezes ds. finansowych.
Jak dziś pisaliśmy, branżę rozgrzały zapowiedzi odmrożenia prac nad nowelizacją ustawy refundacyjnej. I o to też pytano na konferencji.
Przypomnijmy, że przedstawiciele branży farmaceutycznej mieli dziś spotkanie, na którym rozmawiano o tym, by zaproponować podział nowelizacji na mniejsze części - m.in. po to, by zmiany w marży aptecznej i hurtowej mogły szybciej wejść.
Sucharski mówił o tym, jak ewentualny wzrost marży hurtowej o 1 punkt procentowy, czyli do 6 proc., może wpłynąć na spółkę. Ok. 30 proc. sprzedaży Neuki to leki refundowane, więc, jak stwierdził prezes - 1 pkt. proc. wzrost marży należy odnieść do tych ponad 3 mld zł sprzedaży leków refundowanych, której spodziewa się firma w przyszłym roku.
- To pokryje w pewnym stopniu spodziewane wzrosty kosztów operacyjnych i finansowych. Według naszych prognoz ten wzrost marży pokryje ok. połowę, może nieco mniej, oczekiwanych kosztów w przyszłym roku - powiedział prezes.
Neuca spodziewa się głosowań w Sejmie nad zmienioną ustawą ustawą refundacyjną do końca roku i wejścia jej w życie na początku przyszłego roku. Przypomnijmy, że wiceminister Maciej Miłkowski mówił, że niektóre z zapisów ustawy powinny wejść w życie od początku 2023 r.
Polecamy także:
Wiadomości z medycznych spółek: inwestycje, zmiany kadrowe, plany
Moderna pozywa Pfizer/BioNTech za szczepionkę przeciwko COVID
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl