Autor : Aleksandra Kurowska
2022-02-09 10:32
Kolejna rewolucja w opiece nad pacjentami. Platforma pierwszego kontaktu, czyli teleporada, której będą udzielać pielęgniarki, położne i lekarze oraz Centra Medycznej Pomocy Doraźnej, ma zastąpić wizyty w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej. MZ skierowało do konsultacji projekt wprowadzający pilotaż nowego rozwiązania. Nowe centra mają zapewniać świadczenia od poniedziałku do piątku w godzinach między 18.00 a 24.00 oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 24.00. Część osób pojedzie pewnie z problemami na izby przyjęć i SOR.
W czasie, gdy nie będzie działała podstawowa opieka zdrowotna, czyli wieczorami, nocą i w święta pacjenci najpierw będą musieli skorzystać z teleporady, a dopiero potem będą mogli pojechać do lekarza. Resort opublikował projekt rozporządzenia w sprawie powstania nowego pilotażu. Ma się zmienić nocna i świąteczna opieka lekarska. Na konsultacje jest tylko 7 dni, licząc od wczoraj.
Póki co pacjenci korzystają z placówek tzw. nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Często zdarza się, że lądują niepotrzebnie w szpitalnych oddziałach ratunkowych, co zatyka system. Resort ma na to swój pomysł i chce go przetestować w pilotażu. Projekt zakłada powstanie nowego modelu organizacji opieki zdrowotnej w przypadku, gdy pacjent potrzebuje pomocy w związku z nagłym zachorowaniem lub nagłym pogorszeniem stanu zdrowia.
Składać się ma on dwóch elementów: centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. Rozwiązanie przewiduje, że w pierwszej kolejności pacjent będzie korzystał z telefonicznej konsultacji lub teleporady zapewnianej przez platformę, a dopiero w przypadku, gdy pomoc udzielona przez platformę nie będzie wystarczająca lub stan pacjenta będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, chory będzie korzystał z pomocy lekarskiej w centrach.
Przypomnijmy, że z teleporad w ramach platformy można już korzystać dzwoniąc pod nr 800 137 200 oraz wypełniając formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej gov.pl./dom. Działa ona od poniedziałku do piątku w godz. 18.00-8.00, w soboty, niedziele i w święta. Gdy pilotaż wejdzie w życie, osoby z obsługującej tę platformę grupy pielęgniarek, położnych i lekarzy będą mogły w zależności od potrzeb udzielić teleporady, wystawić skierowanie do centrum lub powiadomić pacjenta o tym, że musi skontaktować się z nr 112.
„W konsekwencji w ww. zakresie czasowym każdy świadczeniobiorca korzystając z ww. kanałów komunikacji będzie mógł otrzymać nie tylko pomoc w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, nie będącego stanem nagłym, bez konieczności udania się do podmiotu leczniczego lub wezwania zespołu ratownictwa medycznego, lecz także otrzymać informację o wolnych terminach przyjęć w centrach” - uzasadnia MZ.
Centra będą musiały być skomunikowane z platformą i będą miały obowiązek przekazywania informacji o wolnych terminach do platformy. W tym celu będą korzystały z systemu Domowej Opieki Medycznej (DOM). „Aktualizacja danych w tym zakresie pozwoli na usprawnienie organizacji funkcjonowania programu pilotażowego oraz poprawi komfort opieki nad świadczeniobiorcą, który otrzyma wiarygodną informację o możliwym terminie przyjęcia w centrum” - ocenia resort zdrowia. Dane z realizacji pilotażu mają być przekazywane za pośrednictwem platformy DOM ministrowi zdrowia. Mają być też przekazywane do Funduszu, bo ten ma dokonać ewaluacji pilotażu.
Co ciekawe, projekt zakłada, że centra będą zapewniały nie tylko świadczenia z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, ale także wybrane świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, odpowiadające najczęściej zgłaszanym potrzebom zdrowotnym związanym z wystąpieniem nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. „W związku z ograniczonymi zasobami kadry medycznej oraz koniecznością uwzględnienia i nie dublowania zakresu świadczeń zabezpieczanych przez funkcjonujące na terenie danego powiatu szpitale, zakres świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, zabezpieczanych przez poszczególne centra może się różnić. Pełen zakres świadczeń specjalistycznych centrum będzie obowiązane zapewnić tylko w przypadku gdy na terenie danego powiatu nie ma szpitala, który udziela tych świadczeń” - uzasadnia MZ.
Wykaz świadczeń, które powinny być realizowane w centrum ma być oparty o dotychczasowe doświadczenia dotyczące najczęściej zgłaszanych potrzeb zdrowotnych, związanych z wystąpieniem nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Centra będą zapewniały świadczenia od poniedziałku do piątku w godzinach między 18.00 a 24.00 oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 24.00. „Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że znacząca większość świadczeniobiorców zgłasza się do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej do godz. 24.00. Po tej godzinie świadczeniobiorca będzie mógł nadal skorzystać ze świadczeń platformy” - informuje resort.
Polecamy także:
Podwyżki w ochronie zdrowia od 1 lipca: GUS podał kluczową informację
A. Niedzielski: koniec masek, mniej obostrzeń, V fala przemija
Coming outy podczas sejmowej Komisji Zdrowia
Reforma psychiatrii nie przyniosła przełomu, a nowe wyceny ją pogrążą?
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl