Autor : Anna Rokicińska
2021-12-01 09:01
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji opublikowała dwa raporty w sprawie ustalenia taryf Świadczeń. Pierwszy dotyczy kwalifikacji i monitorowania pacjentów do przeszczepienia nerki lub nerki z trzustką. Drugi raport obejmuje świadczenia z zakresu chorób układu moczowo-płciowego.
Do obu raportów można zgłaszać uwagi. Jest na to czas do 7 grudnia.
Co z taryfami świadczeń z zakresu chorób układu moczowo-płciowego?
Chodzi m.in. o choroby nowotworowe układu moczowo-płciowego, kamicę moczową, przewlekłą i ostrą niewydolność nerek. Agencja podkreśla, że w leczeniu chorób układu moczowo-płciowego na szczególną uwagę zasługują techniki małoinwazyjne, których stosowanie pozwala na skrócenie czasu hospitalizacji pacjenta, zmniejszenie liczby powikłań i szybszy powrót do aktywności życiowej i zawodowej. W tym przypadku AOTMiT proponuje w raporcie W odniesieniu do świadczeń szpitalnych rozliczanych w ramach sekcji L: „Choroby układu moczowo płciowego” oraz PZ: „Choroby dzieci - leczenie zabiegowe” projekty taryf zakładają:
zwiększenie (o 0,24 proc. -203 proc.) wyceny 24 JGP (25 jeśli uwzględnić proponowany podział JGP L31 na dwie grupy) związanych głównie z leczeniem zabiegowym (21-22 JGP), procedurami diagnostyczno-zabiegowymi (1 JGP uwzględniająca w swojej charakterystyce cystoskopię), ale także z leczeniem zachowawczym, kamicy moczowej oraz chorób gruczołu krokowego (2 JGP zachowawcze); - obniżenie (o 12 proc. -29 proc.) wyceny 5 JGP dotyczących przede wszystkim leczenia zachowawczego (spadek wyceny 4 JGP o126 proc. –29 proc.), ale także 1 grupy świadczeń o charakterze zabiegowym:
L47 Małe zabiegi gruczołu krokowego lub pęcherza moczowego (spadek wyceny o 21 proc., co wynika głównie z faktu realizowania w ramach tej JGP jednej procedury o kodzie ICD-9: 60.111 Biopsja stercza przezodbytnicza wielomiejscowa i przeniesienia pozostałych procedur kierunkowych do charakterystyki innych JGP zbliżonych kosztowo);
pozostawienie wyceny na aktualnym poziomie dla 28 JGP:
dla których wyniki analizy kosztów są zbieżne z aktualną wyceną (3 JGP);
dla których ze względu na niedostateczną ilość danych potrzeba przeprowadzenia dodatkowych analiz na zwiększonej liczbie rekordów (25).
Zrównano wyceny dużych zabiegów endoskopowych na nerce (dotąd niżej wycenionych) z tymi otwartymi. Płatnik będzie też więcej płacił za usunięcie gruczołu krokowego metodą laparoskopową niż klasyczną. Na zasadność takiego kroku wskazywali eksperci i Rada ds. Taryfikacji; potwierdzeniem były zaś wyniki analiz kosztowych. Ma to promować zabiegi małoinwazyjne.
Agencja proponuje także zwiększenie finansowania niektórych zabiegów wykonywanych ambulatoryjnie, poprawiając ich rentowność i zachęcając do takiego trybu ich wykonywania zamiast w szpitalu. „Jest to korzystniejsze nie tylko dla systemu opieki zdrowotnej, ale także dla pacjenta. 7 zabiegów takich jak: Operacja stulejki, szycie rany prącia, inna uretroskopia, cystoskopia przecewkowa, wycięcie lub biopsja i zniszczenie zmiany skóry prącia, przezskórna biopsja gruczołu krokowego (nakłucie przez krocze) oraz biopsja stercza przezodbytnicza wielomiejscowa należy przenieść do innych ambulatoryjnych grup świadczeń, których wartość odpowiada wynikom analizy kosztów. Ponadto, w celu promowania wykonywania świadczeń w warunkach ambulatoryjnych, proponuje się jednoczesne zwiększenie wyceny procedury o kodzie ICD-9 98.51 Pozaustrojowa litotrypsja nerki/moczowodu/pęcherza, która jest rozliczana w ramach ambulatoryjnej grupy świadczeń Z111 oraz ze względu na brak grupy odpowiadającej wartością wycenie świadczenia wydzielenie nowej grupy” - ocenia AOTMiT.
Dodatkowo w odniesieniu do produktów rozliczeniowych w ramach JGP z sekcji L Choroby układu moczowo-płciowego proponuje się rozważenie:
wydzielenia hospitalizacji 1-dniowych dla JGP L84E Inne choroby nerek > 65 r.ż. oraz L84F Inne choroby nerek < 66 r.ż., ze względu na duży udział takich hospitalizacji;
przeniesienia procedury 924 Cystoskopia celem opanowania krwawienia ze stercza do charakterystyki JGP L45 Endoskopowe zabiegi gruczołu krokowego lub pęcherza moczowego z charakterystyki JGP L47 Małe zabiegi gruczołu krokowego lub pęcherza moczowego oraz procedury 60.96 Nacięcie przezcewkowe stercza (TUIP) do charakterystyki L43 przezcewkowa resekcja gruczołu krokowegoz charakterystyki JGP L47 Małe zabiegi gruczołu krokowego lub pęcherza moczowego, na co wskazują wyniki analizy kosztów;
wyłączenia z charakterystyki JGP L23 Średnie otwarte zabiegi na pęcherzu moczowym procedur, które wiążą się z niższym kosztem (czas hospitalizacji do 3 dni) i przeniesienia ich do JGP zbliżonych kosztowo: 57.511 Wycięcie torbieli moczownika, 82 Zamknięcie cystostomii, 57.91 Nacięcie zwieracza wewnętrznego cewki moczowej, 57.93 Opanowanie krwawienia pooperacyjnego z pęcherza moczowego; lub całkowite wykluczenie z charakterystyki 59.11 Uwolnienie zrostów okołopęcherzowych;
aktualizacji listy procedur kwalifikujących daną procedurę do rozliczenia w wykorzystaniem współczynnika dla zabiegów obustronnych wykonywanych jednoczasowo w oparciu o przeprowadzone w Agencji analizy kosztowe.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy świadczeń będzie wiązało się z dodatkowymi nakładami finansowymi. W odniesieniu do świadczeń szpitalnych ma to być 87,5 mln zł, co zwiększy finansowanie o 5,97 proc. w stosunku do 2019 r. W odniesieniu do świadczeń ambulatoryjnych ma to być 14,07 mln zł –, co stanowi 46 proc. aktualnych wydatków na realizację przedmiotowych procedur oraz 1,66 proc. wartości wszystkich świadczeń rozliczonych w ramach ambulatoryjnych grup świadczeń w 2018 roku.
Co z taryfami dotyczącymi transplantacji nerki?
AOTMiT stwierdza, że aby usprawnić organizację procesu kwalifikacji do przeszczepienia nerki i nerki z trzustką, przy współpracy AOTMiT, Poltransplantu i Ministerstwa Zdrowia, wypracowano koncepcję podziału kwalifikacji na 3 etapy oraz monitorowanie, uwzględniające możliwości podmiotów je wykonujących, różnorodność panelu badań oraz status na liście osób oczekujących na przeszczepienie:
Kwalifikacja wstępna – podstawowy panel badań,
Kwalifikacja wstępna – badania i konsultacje uzupełniające,
Kwalifikacja – panel badań i konsultacji dodatkowych,
Poszczególne etapy kwalifikacji przyporządkowano do istniejących produktów rozliczeniowych. Agencja zauważa, że ze względu na proponowaną zmianę organizacji procesu kwalifikowania do przeszczepienia nerki lub nerki z trzustką, poszczególne etapy nie do końca odpowiadają istniejącym produktom rozliczeniowym. W przypadku świadczenia 5.52.01.0001357 Kwalifikacja do przeszczepu nerki i/lub trzustki - badanie kontrolne proponuje się przyjęcie kwartalnego okresu rozliczeniowego analogicznie do produktu 5.05.00.0000064 Monitorowanie chorych zakwalifikowanych do przeszczepu nerki/trzustki/wątroby. Jednocześnie proponuje się usunięcie produktu rozliczeniowego 5.05.00.0000064 Monitorowanie chorych zakwalifikowanych do przeszczepu nerki/trzustki/wątroby lub ewentualne pozostawienie z możliwością rozliczania wyłącznie monitorowania chorych do przeszczepienia wątroby. Przyjęcie rozliczenia kwartalnego proponuje się również w odniesieniu do etapu kwalifikacji dodatkowej, która została powiązana z produktem rozliczeniowym 5.52.01.0001358 Kwalifikacja do przeszczepu nerki i trzustki.
W odniesieniu do możliwych kombinacji opartych o istniejące produkty rozliczeniowe i ich aktualną wartość, łączny koszt procesu kwalifikacji i monitorowania przy proponowanych taryfach wzrósłby o 102 proc. do 278 proc. .
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy świadczeń będzie wiązało się z dodatkowymi nakładami finansowymi, które oszacowano na:
8,48 mln zł, co odpowiada zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń o 709 proc. w stosunku do 2019 r. lub 6,14 mln zł, co odpowiada zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń o 173 proc. w stosunku do 2019 r., przy uwzględnieniu prawdopodobnego, ukrytego kosztu kwalifikacji oraz aktualnej liczbę chorych kwalifikowanych do przeszczepienia nerki,
14,06 mln zł, co odpowiada zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń o 1176 proc. w stosunku do 2019 r. lub 11,72 mln zł, co odpowiada zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń o 331 proc. w stosunku do 2019 r., przy uwzględnieniu prawdopodobnego, ukrytego kosztu kwalifikacji oraz o maksymalnej liczby pacjentów, którzy mogliby być kwalifikowani do przeszczepienia nerki lub nerki z trzustką
Źródło: AOTMiT
Polecamy także:
Wariant Omicron był obecny w Europie wcześniej niż sądzono