Autor : Artur Olesch
2024-10-01 12:05
196-stronicowy raport OSOZ „Cyfrowa placówka zdrowia” to zbiór porad, jak stworzyć cyfrową placówkę zdrowia, wdrażać rozwiązania e-zdrowia oraz informatyzować z korzyścią dla pacjentów i personelu medycznego.
Raport powstał, aby pomóc menedżerom polskich placówek medycznych oraz personelowi medycznemu i administracyjnemu przygotować się wyzwania związane z przyspieszającą cyfryzacją ochrony zdrowia. To pierwsze tak obszerne opracowanie skupione na informatyzacji w obecnych uwarunkowaniach ochrony zdrowia.
Kiedy jedne placówki stają się liderami cyfryzacji, inne od lat zmagają się z wdrażaniem rozwiązań e-zdrowia. Z rozmów z menedżerami podmiotów zdrowia wynika jasno, że sukces digitalizacji zależy w największym stopniu od umiejętności zarządzania zmianą i tworzenia kultury innowacji. Dopiero na kolejnych miejscach są takie czynniki jak kwestie finansowe.
Transformacja cyfrowa nie jest łatwym zadaniem. Polskie placówki zdrowia mają wiele innych priorytetów jak rosnące koszty działalności, nowe wymagania administracyjne, coraz dotkliwsze braki kadrowe. Dobrze przeprowadzona digitalizacja jest w stanie przywrócić sprawność organizacyjną, podnieść standardy opieki nad pacjentem i zmniejszyć biurokrację, która staje się coraz większy obciążeniem dla lekarzy i pielęgniarek. Ale musi to być „digitalizacja”, czyli stworzenie nowego ekosystemu cyfrowego, a nie prosta „informatyzacja” polegająca tylko na kupowaniu i wdrażaniu kolejnych systemów IT.
W budowaniu dojrzałości cyfrowej kluczowe jest doskonalenie procesów z pomocą informatyki, reorganizacja krok po kroku obsługi pacjenta, adaptacja rozwiązań nakierowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów.
Poradnik „Cyfrowa placówka zdrowia” opublikowany przez OSOZ tłumaczy, jak zarządzać zmianami, usprawniać procesy organizacyjne, wdrażać rozwiązania sztucznej inteligencji, stworzyć spójną architekturę IT. We wnętrzu znalazły się m.in. rozmowy z menedżerami zdrowia z polskich i zagranicznych podmiotów medycznych, metody budowania dojrzałości cyfrowej, konkretne wskazówki jak przykładowo ograniczać liczbę no-shows, wymienić system IT na nowy, poprawić doświadczenia pacjenta związane z czasem oczekiwania na wizytę, poprawić jakość i zarządzanie danymi albo zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy lekarza.
Autorzy odwiedzili m.in. najlepsze szpitale na świecie - m.in. Klinikę Mayo w USA i Erasmus Medical Center w Holandii – aby podpatrzeć, jak stworzyć tzw. cyfrowe drzwi placówki medycznej i pokonać najczęściej występujące bariery digitalizacji. 196-stronicowy raport podzielono na 7 rozdziałów: strategia cyfryzacji, przywództwo, kompetencje, dobre praktyki, procesy i przepływy pracy, wdrażanie sztucznej inteligencji i systemy IT.
Kliknij tutaj, aby pobrać poradnik „Cyfrowa placówka zdrowia”.
Czytaj również:
Cyfryzacja: jest projekt aktu wykonawczego do KPO
Kadry: Centrum e-Zdrowia z nowym szefostwem
//