Autor : Aleksandra Kurowska
2023-06-29 11:44
Co nowego w zakresie informatyzacji szykowane jest dla pacjentów, a co dla medyków? Czym e-Gabinet+ ma się różnić od obecnego rozwiązania? Jak lekarz będzie mógł sprawdzić kluczowe informacje o pacjentach, bez "klikania" w różnych miejscach? O kolejnych ułatwieniach rozmawiamy z dyrektorem Centrum e-Zdrowia, Pawłem Kikosickim.
Przypominamy: Skierowanie do sanatorium? Od 1 lipca tylko elektronicznie
Obejrzyj całą rozmowę:
Aleksandra Kurowska, red. naczelna: Panie dyrektorze, ostatnio dużo zmian wprowadzono w Internetowym Koncie Pacjenta, są też kolejne plany w tym zakresie. Nad czym teraz pracujecie?
Paweł Kikosicki, dyrektorem Centrum e-zdrowia: Przede wszystkim trzeba powiedzieć o rozwoju aplikacji gabinet.gov.pl, to będzie e-Gabinet+.
W ramach tego projektu, który jest prowadzony przez Ministerstwo Zdrowia, a Centrum jest jego partnerem technicznym, będziemy wyposażać placówki w sprzęt, ale również w repozytorium dokumentów. Placówki wskazywały nam na to - również w naszym badaniu stopnia informatyzacji - że jest problem z tym repozytorium, w którym można gromadzić dokumentację medyczną.
W ramach aplikacji e-Gabinet+ będzie można korzystać ze wszystkich usług, które placówki są zobowiązane realizować.
Oprócz tego, już nie w takiej warstwie powiedzmy systemowej czy technicznej, jeżeli chodzi o rozwiązania, które będą ułatwiały lekarzom prowadzenie pacjenta i diagnozę, szykujemy rozwiązanie, które będzie pozwalało na przygotowywanie czy też pobieranie przez lekarza uproszczonego raportu dotyczącego pacjenta. Ten raport będzie wykorzystywał dane, które mamy tutaj w naszych systemach. Te zasoby są, jak Państwo wiedzą, bardzo bogate, i dzięki temu lekarz nie będzie musiał za każdym razem wchodzić w każdą dokumentację. Oczywiście będzie mógł to robić, ale jakby na jednej stronie czy na jednej kartce, nazwijmy to w ten sposób, będzie dostawał podstawowe informacje o tym, co się dzieje z pacjentem, czy na pewne rzeczy powinien zwrócić uwagę, tzw. alerty.
Co tam na przykład będzie, badania diagnostyki laboratoryjnej czy na przykład pobyty w szpitalu, rezonanse?
Choćby taka informacja, że pacjent nie wykupił leków. Dotyczy to zwłaszcza pacjentów, którzy leczą się przewlekle i biorą leki, które powinni po prostu brać stale. Taki lekarz będzie widział, że pacjent tych leków nie brał i na przykład dlatego między innymi zmieniają się parametry związane z badaniami diagnostycznymi i będzie mógł zareagować szybciej, a nie szukać w całej dokumentacji tych informacji, z jakiego powodu te parametry się pogorszyły.
Czy będzie też na przykład informacja o tym, jakie leki mamy przepisane przez specjalistę? Teraz nieraz zdarza się, że pacjent chciałby przedłużenie recepty w POZ, ale nie ma takiego odpowiedniego zaświadczenia od lekarza specjalisty.
To, co jest bardzo ważne i chciałbym tutaj jasno powiedzieć: możliwość przedłużenia recepty na leki przewlekłe jest, już takie rozwiązanie zostało przygotowane przez nas. Natomiast jest ono dostępne z poziomu Internetowego Konta Pacjenta i Mojego IKP. Natomiast aby ono zadziałało, placówka w której leczymy się, placówka POZ musi dostosować swój system i wówczas będzie możliwość zamawiania takiej recepty tak naprawdę bez wychodzenia z domu. Natomiast muszą te systemy być ze sobą kompatybilne.
Czy lekarz POZ będzie miał dostęp do tego, co przepisuje nam specjalista albo co zamówimy sobie w receptomacie?
Lekarz specjalista w POZ, do którego jesteśmy zadeklarowani, generalnie ma dostęp, tak powiedzmy - prawnie, do zasobów, które są związane z pacjentem. Problem jest chyba w drugą stronę, że lekarz specjalista nie widzi wszystkich rzeczy, wszystkich informacji od nas. Natomiast to pacjent decyduje, komu udostępnia swoje dane z Internetowego Konta Pacjenta. I taką możliwość oczywiście pacjent ma.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl