• Najnowsze
  • Pacjenci
  • Pracownicy medyczni
  • POZ i AOS
  • Finanse
  • Leki
  • Wyroby medyczne
  • Kultura
  • Wideo i podcasty

Raport: Prawo w ochronie zdrowia. Jak je uchwalano w czasie pandemii?

Autor : Jakub Wołosowski

2022-06-21 11:16

Opublikowano trzecią edycję Raportu "Zdrowa Legislacja", który poświęcono prawodawstwu podejmowanemu w czasie pandemii, w tym tzw. tarczom antykryzysowym. Jakie są jego wnioski? Nikogo chyba nie zaskoczy stwierdzenie, że sposób, w jaki uchwalano przepisy w ciągu ostatnich dwóch lat nie budował poczucia stabilności i przejrzystości prawa.

Raport "Zdrowa Legislacja" został przygotowany wspólnie przez Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Amerykańską Izbę Handlową. Jego autorzy podkreślają, że stabilne i przewidywalne prawo to podstawa w stworzeniu niezbędnych warunków dla rozwoju sektora farmaceutycznego w naszym kraju. Raport skupia się na tzw. tarczach antykryzysowych, których cztery wersje przyjęto od czerwca 2020 do czerwca 2021 roku.

Szybko i bez dyskusji

W ciągu roku, od czerwca 2020 r. do czerwca 2021 r., z inicjatywy rządu powstało 14 projektów ustaw w dziedzinie ochrony zdrowia i tylko dwa z nich poddano konsultacjom społecznym. W ocenie autorów raportu brak zaangażowania strony społecznej jest największym problemem tworzenia prawa w Polsce. Tarcze antykryzysowe wprowadzano bez konsultacji społecznych, dyskusji środowisk i w tempie iście ekspresowym. Te czynniki, oraz fakt jak często zmieniano przepisy, powodowało, że przedsiębiorcy nie czuli, by system był stabilny, a prawo przejrzyste.

- To już trzecia edycja cyklicznego raportu „Zdrowa Legislacja”. Jest ona na tyle szczególna, że dokładnie omawia proces legislacji prowadzonej w czasie pandemii oraz rozwiązania jakie zostały przyjęte w tzw. tarczach antykryzysowych. To kolejny raz, kiedy zwracamy uwagę Ministerstwa Zdrowia i Parlamentarzystów na potrzebę zapewnienia transparentnego i przewidywalnego procesu legislacyjnego, który jest kluczem do zwiększenia inwestycji w Polsce - podkreśla Jacek Graliński, przewodniczący Komitetu Farmaceutycznego AmCham.

Nie tylko przedsiębiorcy mieli uwagi do nowej wersji rzeczywistości. Pacjenci postrzegali proces tworzenia prawa jako niespójny, chaotyczny i co gorsza potęgujący poczucie zagubienia, które pojawiło się w czasie i z powodu pandemii. Z punktu widzenia pacjentów system ochrony zdrowia ciągle poddawany jest jakimś reformom, zmianom, ale nie rozumieją oni, o co w nich chodzi.

- Proces legislacyjny prowadzony w taki sposób wprost przekłada się na pogarszającą się jakość przepisów. Nierzetelne konsultacje, pośpiech, tajność projektów, brak koncepcji oraz nadregulacja to najpoważniejsze problemy stanowienia prawa w Polsce. Polskie prawo coraz częściej nie spełnia oczekiwanych standardów. Brak konsultacji to brak dogłębnego zrozumienia potrzeb pracodawców, świadczeniodawców, personelu medycznego, pacjentów i obywateli. Wielu z powyższych błędów można było uniknąć, gdyby poważnie potraktowano dialog społeczny oraz przeprowadzono rzetelne i konstruktywne konsultacje - mówi Beata Rorant, ekspert ds. ochrony zdrowia Pracodawcy RP, jeden z autorów raportu.

Legislacja. Jakie uwagi mają środowiska pacjenckie?

W raporcie zaprezentowane także punkt widzenia organizacji i stowarzyszeń pacjenckich. Fundacja MY PACJENCI ocenia, że strona społeczna miała bardzo ograniczony udział w procesie podejmowania decyzji o systemie ochrony zdrowia. Jego kształcie i finansowaniu. Uwagi były zbierane dla porządku formalnego, a przy tym ignorowane przez osoby, które miały wpływ na powstawanie prawa.

- Brak udziału obywateli w konsultacjach społecznych jest niesprawiedliwością społeczną. Fundacja stoi na stanowisku, że zdrowa legislacja powinna być pacjocentryczna: czyli nadrzędnym celem zmian prawnych powinno być wzmacnianie pozycji pacjenta w systemie, traktowanie go jako podmiotu wszelkich zmian - mówi Magdalena Kołodziej, Prezes Zarządu Fundacji MyPacjenci.

Z kolei przedstawiciele Federacji Pacjentów Polskich zwrócili uwagę na brak publikacji szczegółowej listy projektów planowanych w danym roku kalendarzowym, nadmierną liczbę tworzonych aktów normatywnych, zbyt krótkie terminy konsultacji i zbyt rzadkie konsultowanie z pacjentami projektów ustaw i rozporządzeń w procedurze prekonsultacji.

"Wskazano, że terminy publicznych konsultacji są albo krótsze, albo ustanawiają jedynie minimalny, wynikający z prawa, okres konsultacji. W wielu wypadkach pośpiech projektodawcy wydaje się nieuzasadniony, ponieważ z nieznanych przyczyn upływa jeszcze wiele czasu zanim gotowy akt normatywny wejdzie w życie" - podkreślono w projekcie.

Najważniejsze wnioski z raportu Zdrowa Legislacja:

  • system tworzenia prawa w Polsce wymaga wiele poprawek,

  • potrzebna jest stabilność i przewidywalność prawa,

  • brak tworzenia konsultacji to najpoważniejszy problem tworzenia przepisów prawa w Polsce

  • projektodawcy ignorują głosy, opinie i postulaty strony społecznej,

  • tworzone prawo nie odpowiada potrzebom pacjentów, podmiotów leczniczych czy firm farmaceutycznych,

  • brak konsultacji uniemożliwia wyeliminowanie poważnych błędów przygotowanych regulacji prawnych,

  • dbanie o jakość przepisów prawa powinno być zasadą a nie wyjątkiem,

  • proces powinien być przejrzysty i umożliwiać obywatelom uczestniczenie w nim,

  • faza przygotowywania rządowych projektów aktów prawnych i ich procedowanie wymaga istotnych zmian,

  • proces konsultacji powinien być prowadzony w ramach dialogu obywatelskiego,

  • akty prawne z zakresu ochrony zdrowia wymagają poprawy (należy uwzględnić stronę społeczną przy tworzeniu prawa),

  • zmiany powinny być dokonywane w sposób przewidywalny z poszanowaniem wszystkich stron,

  • powinno być odpowiednio długie vacatio legis.

Trzecia edycja raportu

Raport „Zdrowa Legislacja 3” nawiązuje do dwóch poprzednich edycji. Pierwsza z nich została wydana w 2020 roku i zawiera analizę projektów aktów prawnych z obszaru ochrony zdrowia procedowanych w okresie od 1 maja 2018 r. do 31 maja 2019 r.

Z kolei druga edycja raportu dotyczyła analizy sposobu prowadzania procesów legislacyjnych w systemie ochrony zdrowia w Polsce oraz rekomendacji mających na celu stworzenie stabilnego prawa. Raport prezentował między innymi perspektywę Izb Lekarskich i Pielęgniarskich. Najnowsza trzecia edycja raportu dostępna pod linkiem: https://amcham.pl/sites/default/files/2022-05/Healthy%20Legislation%203.pdf.

Czytaj także:

A. Fałek o lekach w szpitalach: Żeby coś kupić, trzeba mieć pieniądze!

Pomorze. Inwestycja za 144 mln zł oddana w ręce pacjentów

J. Krajewski o planach zmian w POZ. 1 lipca to za szybko?

#ochrona zdrowia #prawo #pandemia #legislacja
Udostępnij Tweet Udostępnij
Card image cap
Jakub Wołosowski

Komentarze

OSTATNIE WPISY

Fundusz Medyczny dowodem bezradności MZ?
Czytaj więcej...
Medyku pamiętaj o bonie turystycznym. To ostatnie takie wakacje
Czytaj więcej...
Mielofibroza: jak wydłużyć życie pacjentów
Czytaj więcej...
A. Jankowska-Zduńczyk: Reforma POZ za szybko i bez planu
Czytaj więcej...
Stomatologia: kolejny etap żegnania się z amalgamatem. Czas na AOTMiT
Czytaj więcej...
A.Niedzielski: Liczba przypadków COVID-19 wzrośnie na początku lipca
Czytaj więcej...
M. Miłkowski o leczeniu SM. Co ze zmianą programu lekowego?
Czytaj więcej...
Wyroby medyczne: zmiana dyrektora generalnego Medtronic Poland
Czytaj więcej...
Zmarła Anna Żyłowska - działaczka na rzecz pacjentów z rakiem płuca
Czytaj więcej...
TYDZIEŃ W ZDROWIU: wydarzenia w ochronie zdrowia (27.06 - 3.07 2022)
Czytaj więcej...
Fundusz Medyczny do nowelizacji. Czy powstaną nowe subfundusze?
Czytaj więcej...
Arabia Saudyjska zainwestuje 3,4 mld dol. w sektor farmaceutyczny
Czytaj więcej...
Choroby rzadkie

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA !

  • twitter / CO W ZDROWIU
  • facebook / CO W ZDROWIU
  • LinkedIn / CO W ZDROWIU

    Szybkie Linki


  • Regulamin

  • Polityka prywatności

  • Aktualności

  • Kontakt

    KONTAKT

  • COWZDROWIU.PL
  • Siedziba redakcji
  • 00-491 Warszawa
    ul. M. Konopnickiej 3 lokal 2

© 2020 Wykonanie Mirit.pl