Autor : Anna Rokicińska
2021-10-26 14:22
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia projekt ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej znalazł się w wykazie prac legislacyjnych rządu. Odpowiedzialnym za jego prowadzenie jest wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. Ten sam wiceminister odpowiedzialny jest za projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2022 rok. Ten projektów również ukazał się w wykazie.
Przypomnijmy, że tydzień temu wiceminister Gadomski mówił w rozmowie z nami, że projekt dotyczący KSO pojawi się w wykazie do końca października. Pierwotnie resort zakładał, że sieć zacznie działać od 1 stycznia 2022 r. Zgodnie z wykazem Rada Ministrów ma go przyjąć do końca ostatniego kwartału tego roku.
Co zawiera projektowana zmiana?
Projektowana regulacja wprowadza nową strukturę organizacyjną i nowy model zarządzania opieką onkologiczną. Mają one usprawnić organizację systemu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie onkologii. Szpitale, spełniające odpowiednie kryteria kwalifikacyjne określone w ustawie, utworzą Krajową Sieć Onkologiczną.
Sieć będą tworzyć szpitale oraz placówki wykonujące diagnostykę w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, które mają umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego i które spełniają wymagania określone w ustawie.
Strukturę KSO będą tworzyły Specjalistyczne Ośrodki Leczenia Onkologicznego III, II i I poziomu referencyjnego (SOLO III poziomu, SOLO II poziomu, SOLO I poziomu) wraz z Centrami Kompetencji i Ośrodkami Satelitarnymi, jak również Ośrodki Kooperacyjne. Tylko podmioty lecznicze wchodzące w skład KSO będą uprawnione leczenia onkologicznego finansowanego z pieniędzy podatników.
Sieć ma zapewnić wystandaryzowaną strukturę wyspecjalizowanych, referencyjnych Specjalistycznych Ośrodków Leczenia Onkologicznego, w ramach której najbardziej skomplikowane świadczenia opieki zdrowotnej będą realizowane na poziomie wysokospecjalistycznym (SOLO III poziomu), złożone świadczenia opieki zdrowotnej na poziomie specjalistycznym (SOLO II poziomu), a najprostsze na poziomie podstawowym (SOLO I poziomu).
Monitorowanie KSO będą prowadzić Krajowy Ośrodek Monitorujący (KOM) i Wojewódzkie Ośrodki Monitorujące (WOM).
Projekt przewiduje także utworzenie Krajowej Rady Onkologicznej, która będzie dla ministra pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą.
Jak ma wyglądać kwalifikacja do Sieci?
Kwalifikacja na poszczególne poziomy referencyjne ma być oparta o standardy i obiektywne kryteria odnoszące się do liczby i kwalifikacji personelu medycznego, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, możliwości diagnostyczno-terapeutycznych, w określonej dziedzinie medycyny, zapewniających odpowiednią jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń gwarantowanych, liczby leczonych pacjentów oraz wykonywanych procedur medycznych w ustalonych zakresach.
Kwalifikacji SOLO na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej i okresowej weryfikacji spełniania przez podmioty lecznicze zakwalifikowane do KSO, minimalnych kryteriów warunkujących przynależność do danego poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej, będzie dokonywała Krajowa Rada Onkologiczna w porozumieniu z NFZ na podstawie danych wygenerowanych przez Fundusz ze zintegrowanego systemu informatyczno-analitycznego KSO.
„Weryfikacji spełniania przez podmiot leczniczy zakwalifikowany do KSO odpowiedniego poziomu wskaźników jakości opieki onkologicznej, decydującego o zakresach świadczeń opieki onkologicznej kwalifikujących się do finansowania w ramach KSO, będzie dokonywała, co 12 miesięcy, Krajowa Rada Onkologiczna na podstawie raportów opracowywanych przez NFZ” - czytamy w wykazie. Będzie ona wykonywana co 24 miesiące. Wyniki weryfikacji będą decydować o pozostaniu SOLO na danym poziomie zabezpieczenia, zmianie poziomu na wyższy czy niższy, jak również wyłączeniu z KSO.
„Podmioty lecznicze wchodzące w skład KSO zobowiązane będą do przekazywania danych do zintegrowanego systemu informatyczno-analitycznego KSO, stanowiącego moduł systemu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 666, z późn. zm.). System ten będzie m.in. umożliwiał generowanie raportów o poziomie jakości opieki onkologicznej w ramach KSO” - pisze MZ.
Świadczenia z zakresu działalności Sieci ma finansować NFZ.
Infolinia dla pacjentów
Fundusz na poziomie ogólnopolskim i wojewódzkim, będzie odpowiedzialny za prowadzenie infolinii onkologicznej, dzięki której pacjent będzie mógł się dowiedzieć, jaki jest czas oczekiwania na poszczególne świadczenia w poszczególnych podmiotach KSO, który podmiot jakie świadczenia realizuje oraz otrzymać wskazówki, gdzie się powinien zgłosić.
„Ustanowienie KSO ma na celu wzrost efektywności jakości leczenia nowotworów, a także rehabilitacji pacjentów z chorobami nowotworowymi, zarówno w skali całego kraju, jak i w odniesieniu do społeczności lokalnych, dzięki standaryzacji i koordynacji procedur wysokospecjalistycznych oraz monitorowaniu jakości. W konsekwencji umożliwi to odwrócenie niekorzystnych trendów epidemiologicznych oraz pozwoli na obniżenie społecznych kosztów obciążenia chorobami nowotworowymi.
KSO ma zapewnić, aby nie pominięto żadnego z etapów opieki onkologicznej, a ich realizacja przebiegała według ściśle określonych standardów, przy współpracy specjalistów różnych dziedzin. Priorytetem w tym zakresie jest, aby każdy pacjent, niezależnie od miejsca zamieszkania, otrzymywał opiekę onkologiczną opartą o jednakowe standardy diagnostyczno-terapeutyczne, czyli jednolicie zdefiniowane ścieżki pacjenta, a system elastycznie odpowiadał na ich potrzeby.
Oczekiwanym efektem wprowadzenia KSO jest poprawa bezpieczeństwa i jakości leczenia onkologicznego, poprawa satysfakcji pacjenta oraz optymalizacja kosztowa opieki onkologicznej” - uzasadniono projekt.
Całość projektowanej zmiany tutaj
Narodowa Strategia Onkologiczna
W tym samym wykazie ukazał się także projekt dotyczący Co ciekawe, jak pisze MZ „projekt harmonogramu wdrażania Strategii na kolejny rok kalendarzowy przedstawiany jest Radzie Ministrów corocznie, nie później niż do dnia 30 września i przyjmowany jest w drodze uchwały”. Projekt w wykazie ukazał się dzisiaj, czyli po czasie.
Całość projektowanej zmiany tutaj
Warto zaznaczyć, że z danych MZ w 2018 r. odnotowano w Polsce 167,4 tys. zachorowań na nowotwory złośliwe (83,6 tys. mężczyzn i 83,9 tys. kobiet). W 2019 r. było to 177,4 tys. (88,4 tys. mężczyzn i 89,0 tys. kobiet), a w 2020 r. na 182,5 tys. (91,3 tys. mężczyzn i 91,3 tys. kobiet). Według prognozy Krajowego Rejestru Nowotworów w kolejnych latach odnotowany zostanie wzrost zachorowań.
Polecamy także:
W. Kraska: Dodatkowe pieniądze za nieodsyłanie pacjentów z COVID-19
RPO: bilety tylko dla zaszczepionych to ograniczenie praw
Organizacje do M. Miłkowskiego: grozi nam paraliż badań klinicznych
Rada Przejrzystości o leku na reumatoidalne zapalenie stawów