Autor : Marta Markiewicz
2022-12-13 13:00
Adam Niedzielski poinformował o przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjentów. Teraz dokument trafi do Sejmu, gdzie będzie dalej procedowany.
- Po ustawach gwarantujących wzrost nakładów na ochronę zdrowia oraz wynagrodzeń personelu medycznego czas na gwarancje dla pacjenta. Dziś Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta. Niech zbliżający się rok wdrażania ustawy będzie rokiem jakości- napisał w mediach społecznościowych minister zdrowia Adam Niedzielski.
Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej. Jest raport po konsultacjach
Przypomnijmy, że pierwotną wersje projektu ustawy przedstawiono w lipcy ubiegłego roku. Ostatecznie w trakcie konsultacji publicznych większość uwag zgłoszonych przez stronę społeczną odrzucono.
Przedstawiony Radzie Ministrów projekt aktu reguluje m.in. systemowo kwestię monitorowania jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej. Głównym celem przyświecającym rozwiązaniu jest "poprawa skuteczności diagnostyki i leczenia przez systematyczną ocenę klinicznych wskaźników jakości, ciągłe udoskonalanie praktyki klinicznej przez prowadzenie rejestrów medycznych czy poprawa bezpieczeństwa i satysfakcji pacjenta przez rejestrowanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych".
Dodatkowo resort zdrowia chce stworzyć warunki do systematycznej oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i szeroko upubliczniać informację na temat tej oceny. Dzięki zaproponowanej legislacji możliwe ma być również porównywanie podmiotów udzielających świadczeń pod względem jakości i skuteczności oferowanej opieki oraz udostępnienie wyników opinii publicznej.
Resort zdrowia chce również stworzyć mechanizmy finansowe, które motywowałyby podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do podnoszenia poziomu jakości.
Regulacja wymusi również wdrożenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością, w ramach którego podmioty wykonujące działalność leczniczą będą zobligowane między innymi do:
wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za prowadzenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem;
określania uprawnień, wymaganych kompetencji i zadań osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i jakość świadczeń udzielanych w podmiocie;
wdrażania rozwiązań służących identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem zdrowotnym, w tym prowadzenie analiz identyfikujących zagrożenia (np. Failure Mode and Effects Analysis – FMEA),
identyfikowania priorytetowych obszarów do poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
monitorowania zdarzeń niepożądanych, w tym: identyfikowania i zgłaszania zdarzeń niepożądanych, rejestrowania zdarzeń niepożądanych, oceny zdarzeń niepożądanych według skali prawdopodobieństwa i ciężkości, opracowania analizy przyczyn zdarzeń niepożądanych oraz wniosków i zaleceń z tej analizy;
wdrażania działań niezbędnych do poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie wyników analiz;
prowadzenia badań opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie zwalidowanego kwestionariusza oraz zapewnienie publikacji ich wyników;
monitorowania i mierzenia jakości opieki zdrowotnej, w tym opracowywania i publikowania w formie raportów jakości wyników badań opinii i satysfakcji pacjentów, prowadzonych na podstawie zwalidowanego kwestionariusza;
analizowania informacji o liczbie zdarzeń niepożądanych ze względu na ocenę ciężkości i prawdopodobieństwo ich wystąpienia, liczbie przeprowadzonych analiz przyczyn źródłowych zgłoszonych zdarzeń oraz liczbie i sposobie wdrożonych wniosków wynikających z przeprowadzonych analiz;
zapewnienia zasobów i informacji niezbędnych do właściwego monitorowania jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
zapewnienia szkoleń niezbędnych do podnoszenia kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej.
Co więcej, każdy z podmiotów leczniczych będzie musiał obligatoryjnie monitorować zdarzenia niepożądane i prowadzić ich analizę pod kątem oceny ciężkości i ich prawdopodobieństwa, a także opracować i wdrożyć rozwiązania pozwalające na ograniczenie występowania analogicznych zdarzeń w przyszłości. Dodatkowo każde ze zdarzeń niepożądanych będzie raportowane przez placówkę do systemu teleinformatycznego (Rejestru Zdarzeń Niepożądanych) prowadzonego przez resort zdrowia.
Polecamy także:
Przetaczanie krwi - jedna z najczęstszych procedur medycznych (wideo)