Autor : Aleksandra Kurowska
2021-07-20 08:00
W Polsce nie istnieje ogólnodostępna baza placówek i lekarzy, w której pacjenci mogliby znaleźć informacje na temat pomiarów wskaźników jakości i efektywności leczenia. Chorzy szukają takich informacji w internecie, przez znajomych. W mapach potrzeb zdrowotnych możemy jedynie sprawdzić dla części procedur ile wykonuje się ich w danym ośrodku. Stąd inicjatywa zbierająca więcej informacji od pacjentów i udostępniająca je dalej.
Fundacja Alivia prowadzi ogólnodostępny portal Onkomapa.pl, na którym pacjenci i ich bliscy mogą wyrazić własną opinię na temat 108 szpitali i prawie 3,5 tys. lekarzy w nich pracujących. Ocenie podlegają placówki, które w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia realizują przynajmniej dwie z trzech procedur: chemioterapię, radioterapię, chirurgię onkologiczną. Ocena jest mierzona w skali od 1 do 5 i obejmuje organizację i sposób leczenia, opiekę personelu medycznego, przestrzeganie praw pacjentów oraz ich komfort. W ciągu ostatnich 12 miesięcy portal odwiedziło ponad 175 tys. użytkowników, którzy zostawili prawie 2,5 tys. opinii. Na potrzeby poniższego zestawienia wzięto pod uwagę placówki, które uzyskały powyżej 150 opinii.
Najwyższą ocenę w skali kraju otrzymał Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. A. Mielęckiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Na 4,7/5 oceniło ten ośrodek 198 chorych. Pacjenci w tym ośrodku wysoko oceniają sposób leczenia oraz opiekę personelu medycznego. Jeden z pacjentów ocenia: Jeszcze się nie spotkałem z tak wspaniałym personelem. Wielkie ukłony w stronę lekarzy, inni powinni brać z nich przykład. Pacjentka opisuje swoje doświadczenie: Wszyscy lekarze na oddziałach na których leżałam byli pełni podziwu, oddania, kompetencji, ciepli i walczyli o pacjenta do końca. Jestem wszystkim lekarzom i pielęgniarkom bardzo wdzięczna za tak wspaniałą opiekę. Dzięki ich leczeniu pokonałam ten straszny nowotwór.
Kolejne miejsce zajmuje Zamojski Szpital Niepubliczny w Zamościu, z oceną 4,6/5 od 181 użytkowników. W tym ośrodku bardzo dobrze oceniany jest sposób leczenia i opieka personelu medycznego.
Żona pacjenta leczonego w tym ośrodku opisuje: Lekarze rzetelnie informowali o stanie męża, nie ukrywając wyników badań. Zauważyłam, że pielęgniarki non stop obsługiwały chorych, podając im kroplówki itp. Obsługa pomocnicza bardzo dba o czystość. Lekarze bardzo kompetentni i mili. Jeden z pacjentów opisuje: Pomimo choroby, czułem, że wszyscy na tym oddziale się o mnie martwią. Teraz na pobytach jednodniowych nadal mam takie odczucie.
Na trzecim miejscu chorzy wskazali Szpital Specjalistyczny im L. Rydygiera w Krakowie, z oceną 4,5/5. W tym ośrodku chorzy podkreślają bardzo wysoki poziom opieki personelu medycznego. Jedna z pacjentek opisuje: Fachowa, rzeczowa obsługa medyczna. Lekarze do samego końca walczą o pacjenta, doradzą jak potrzeba.
Najwięcej opinii na portalu Onkomapa (691) zgromadziło Centrum Onkologii im. prof. Franciszka Łukaszczyka w Bydgoszczy, które uzyskało ocenę 4,4/5. W tej placówce bardzo dobrze oceniany jest komfort pacjenta. Chora lecząca się w tym ośrodku pisze: Personel, na który trafiłam, na wysokim poziomie. Warunki szpitalne super. Pod każdym względem mogę ocenić tylko na plus. Można by sobie życzyć, aby wszystkie szpitale tak funkcjonowały.
Agata Polińska, wiceprezes Fundacji Alivia, tłumaczy: Mierzenie zadowolenia pacjentów z oferowanej im opieki jest niezmiernie istotne, ponieważ poziom satysfakcji chorego wpływa na zaufanie do lekarza, a to z kolei ma bezpośredni wpływ na relację z nim i przekłada się na skuteczność leczenia, np. poprzez stosowanie się do zaleceń. Możliwość wyrażenia swojej opinii i poziomu satysfakcji ze świadczonych usług upodmiotawia pacjenta w systemie opieki zdrowotnej i sprawia, że jego doświadczenie staje się istotnym wskaźnikiem, na który wszyscy interesariusze powinni zwracać uwagę, co obecnie nie zawsze ma miejsce.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl