Autor : Aleksandra Kurowska
2024-10-08 14:43
Kryterium geograficzne będzie uwzględniane przy ograniczaniu listy porodówek. Dziś ukazało się zestawienie uwag do nowelizacji ustawy o świadczeniach. Chodzi o reformę szpitali. Ze 152 uwag, mniej niż co trzecia została uwzględniona i to głównie te powtarzające się. Poza tym uwagi często uwzględniane były tylko częściowo. Po raz kolejny "obrywają" też szpitale, które uwierzyły politykom (w tym PO) i przekształciły się kiedyś w spółki. Osobny dokument zawiera uwagi organizacji szpitali powiatowych.
Minęły równo dwa miesiące odkąd projekt trafił do konsultacji społecznych. Uwagi do ustawy dotyczącej reformy systemu ochrony zdrowia zostały już uporządkowane i dziś opublikowane na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Wiele z uwag dotyczyło ograniczania liczby porodówek. Choć to pomysł zgłaszany od co najmniej kilkunastu lat, wzbudził zaniepokojenie. Zgodnie z propozycją zespołu działającego przy MZ oraz samego Ministerstwa Zdrowia najważniejsza miała być liczba porodów. Miało to być 400 porodów rocznie - czyli niewiele więcej niż jeden dziennie. Gdy porodów jest mało, wpływa to na bezpieczeństwo pacjentek, ale tez dołuje finansowo szpitale.
Jakie uwagi uwzględniono - przykłady:
Szpital Powiatowy w Iławie zgłosił uwagi, że:
- należy uwzględnić obok parametru liczby porodów, także czas w jaki świadczeniodawca pozostawał w gotowości do przyjęcia porodów (urealni to włączenie szpitalu do profilu)
Uwaga częściowo uwzględniona
(Uzupełniono projektowany art. 95m ustawy o świadczeniach w zakresie dodatkowego kryterium geograficznego przy kwalifikacji oddziałów położniczych).
Była to też jedna z uwag Fundacji Rodzić po Ludzku, posła Janusza Cieszyńskiego oraz Wojewody Warmińsko-Mazurskiego.
Szpital Powiatowy w Iławie
proponuje rozwiązanie na wypadek konsolidacji placówek - dodanie zdania: „W przypadku konsolidacji w w/w zakresie do liczby porodów sumuje się liczbę porodów przyjętych w podmiotach podlegających konsolidacji w danym okresie referencyjnym”.
Uwaga uwzględniona
(Zmienione brzmienie projektowanego ust. 4 w art. 95m ustawy o świadczeniach.)
Śląski Uniwersytet Medyczny
art. 1 pkt 9, 10
Proponuje doprecyzowanie w zakresie obowiązku złożenia przez świadczeniodawcę oświadczenia o braku realizacji inwestycji wymagającej IOWISZ. Zgodnie z uzasadnieniem chodzi o uszczelnienie systemu i umożliwienie NFZ faktycznej kontroli nad tym czy świadczeniodawca prowadził czy nie prowadził takiej inwestycji związanej z konkursem.
-Wątpliwość budzi natomiast brak określenia daty od której należałoby liczyć 5 lat, o których mowa w oświadczeniu, czy okres liczony jest od daty terminu składania ofert, czy od daty złożenia oświadczenia, czy innej daty początkowej. Problem może być istotny dla oceny czy oświadczenie jest prawdziwe czy nie, jeżeli czas pomiędzy składaniem ofert a złożeniem oświadczenia będzie mógł mieć znaczenie dla oceny jego prawdziwości - informuje ŚUM.
Uwaga uwzględniona
Śląski Uniwersytet Medyczny
art. 2 pkt 5a - chodzi o to jak liczona jest strata placówki przy sporządzaniu programów naprawczych
Proponuje się: - doprecyzowanie poziomu straty - np. w stosunku do sumy przychodów, po przekroczeniu którego program będzie konieczny (np. powyżej 5 proc.),
- wyłączenie z tego obowiązku podmiotów, u których strata nie przekracza kosztów amortyzacji środków trwałych finansowanych ze środków własnych
-rozważyć należałoby wyłączenie z tego obowiązków podmiotów, które w poprzednich latach miały zysk.
Proponowana zmiana to rozszerzenie przepisu, o przypadki, które wyłączać będą obowiązek sporządzania programu naprawczego wraz z dodaniem dodatkowych podpunktów, jeżeli np...strata przewyższa przyjęty przez ustawodawcę % przychodów, lub gdy utrzymuje się dłużej niż 3 kolejne lata, itp.
Jeżeli w szpitalu wystąpi niewielka strata, która w całej działalności szpitala nie jest niebezpieczna z uwagi na zachowany bezpieczny poziom innych wskaźników ekonomicznych (np. płynność), lub gdy strata jest mniejsza niż koszty amortyzacji środków trwałych finansowanych ze środków własnych. Zasadnym wydaje się rozważenie konieczności, aby program naprawczy był tak rozbudowanych i przechodził przez inne instytucje niż podmiot tworzący. Z uwagi na rozbudowane obowiązki związane ze sporządzeniem planu naprawczego proponuje się zawężenie kręgu podmiotów, które są zobowiązane do jego sporządzenia, wyłącznie do podmiotów, dla których wysokość straty jest istotnym wskaźnikiem finansowym.
Uwaga częściowo uwzględniona
Obowiązek sporządzania programu naprawczego będzie miał miejsca w przypadku wystąpienia straty netto wyższej niż 1 proc. przychodów z uwzględnieniem amortyzacji.
Uniwersytecki Szpitali Kliniczny w Poznaniu oraz Konfederacja Lewiatan zgłosili np. uwagę dotyczącą złego przypisania niektórych zakresów działań.
art. 1 pkt 6
a) audiologia i foniatria,
b) audiologia i foniatria dla dzieci,
Błąd merytoryczny - to nie są profile zabiegowe i należy je przenieść do sekcji „profile zachowawcze”
Uwaga uwzględniona
Audiologia i foniatria oraz audiologia i foniatria dla dzieci zostały przeniesione do profili zachowawczych.
Federacja Przedsiębiorców Polskich zgłosiła uwagę, że zasadne byłoby zawarcie zapisów umożliwiających zwiększenie zatrudnienia w AOTMiT oraz przeniesienie jej finansowania ze środków z budżetu państwa. -Obecna sytuacja kadrowa w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nie pozwala na powierzenie jej dodatkowych obowiązków - uważa FPP. Z tego powodu konieczne jest zwiększenie przychodów Agencji oraz przeniesienie ciężaru jej finansowania na budżet państwa. Z punktu widzenia finansów publicznych będzie to zmiana nie rodząca dodatkowych kosztów.
Uwaga nieuwzględniona.
Z kolei sama AOTMiT wnioskowała o doprecyzowanie co ma robić, ale tej uwagi nie uwzględniono. -Projekt ustawy nie określa w sposób szczegółowy zadań Agencji ani etapów w procesie, w ramach których zadania te miałyby być realizowane - to uwaga Agencji. Ale MZ stwierdziło, że zapisy są wystarczająco precyzyjne.
MZ nie zgodziło się też z postulatami, żeby dla programów naprawczych były różne wzory uwzględniające specyfikę placówek. Ma być jeden, uniwersalny. Szpital w Iławie uważa, że opracowanie jednego wzoru programu dla wszystkich zakładów opieki zdrowotnej nie uwzględni specyfiki każdego z nich np. szpitala specjalistycznego i szpitala powiatowego.
Izba Farmacja Polska chciała przy okazji nowelizacji ustawy o świadczeniach, zmienić też refundacyjną w zakresie przekazywania dalej pacjentów biorących leki w ramach programów lekowych.
Chodziło o dodanie zapisów, że kontynuacja leczenia pacjenta zakwalifikowanego do programu lekowego może być prowadzona poza miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych przez realizatora programu lekowego, w tym, w szczególności, w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej lub w aptece ogólnodostępnej.
Byłaby to szansa na udrożnienie programów, do których są kolejki, ale MZ zwróciło uwagę, że ta propozycja wykracza poza zakres ustawy.
Polecamy także:
Zmiany personalne w zdrowiu: kto zrezygnował, a kto awansował?
Konkurs z KPO: 135 mln zł na rozwój Centrów Wsparcia Badań Medycznych
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych, a także Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl
//