Autor : Jakub Wołosowski
2022-07-26 11:02
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych. Słynne "przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki...", które towarzyszyło nam od 14 lat, przechodzi do lamusa. Do tego pojawi się kilka nowych wariantów komunikatów, co jest zdecydowanie plusem, bo może tak szybko się nie osłuchają. Przepisy mają jednak jeden duży minus.
Nowe rozporządzenie zmienia treść rozporządzenia z 21 listopada 2008 roku w sprawie reklamy produktów leczniczych. Zniknie słynne hasło, do którego zdążyliśmy się już wszyscy przyzwyczaić:
"Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu".
Zamiast niego ma pojawić się nowy komunikat w jednym z trzech wariantów:
„To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą" lub
„To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą" lub
„To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą".
Przy czym nie jest tak, że producent może stosować powyższe kiedy chce i jak chce. W rozporządzeniu stwierdzono wyraźnie, że przy każdej nowej reklamie produktu leczniczego ma zostać zastosowane jedno z powyższych ostrzeżeń, ale inne niż stosowane w reklamie, którą opracowano i emitowano poprzednio.
Jeśli producent tabletek przeciwbólowych przygotowuje kampanię reklamową składającą się z dwóch spotów telewizyjnych, przy pierwszym z nich będzie mógł wybrać jeden z trzech komunikatów. Do drugiego będzie musiał użyć któregoś z pozostałych dwóch. Przy kolejnej kampanii, będzie miał wybór ograniczony do jednego komunikatu.
Zasada ta będzie dotyczyć jednakowo reklam w formie wizualnej, audiowizualnej i audio.
Przypominamy: J. Krzyżanowski o projekcie ws. reklamy produktów leczniczych
W oryginalnym rozporządzeniu, w paragrafie 12, ust. 3, określa się przedstawiciel medyczny lub handlowy musi uzyskać zgodę od kierownika danego obiektu. Dokonano tu niewielkiej korekty, bowiem przepis z 2008 roku stwierdzał "od kierownika zakładu opieki zdrowotnej lub kierownika państwowej jednostki budżetowej", a następnie pojawiało się odniesienie do kolejnej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Przepis ten uproszczono i poprawiono uwzględniając obecne nazewnictwo. Brzmi on teraz następująco: "Zgodę na spotkanie uzyskuje przedstawiciel medyczny lub handlowy od kierownika podmiotu leczniczego,a w przypadku grupowej praktyki lekarskiej lub indywidualnej praktyki lekarskiej - od osoby wykonującej zawód medyczny w ramach tej praktyki”.
Warto jeszcze dodać, że reklama, której emisję rozpoczęto przed wejściem w życie rozporządzenia i która nie spełnia jego wymogów, będzie wciąż mogła być emitowana. Aż przez 12 miesięcy od dnia jego wejścia w życie, co nastąpi 6 miesięcy po jego ogłoszeniu. Oczywiście przygotowanie nowych komunikatów ostrzegawczych do reklam wymaga nieco czasu, więc miło ze strony MZ, że zadbało o producentów, z drugiej jednak strony zastanawia tak długi okres przejściowy.
Źródło: Dziennik Ustaw.
Lekarze rodzinni (KLRwP) odpowiadają ministrowi sportu