Autor : Katarzyna Lisowska
2021-09-28 16:31
29 września- w Światowym Dniu Serca- rusza kampania społeczna "Serce Kobiety". Celem kampanii jest zwiększenie świadomości kobiet w okresie pomenopauzalnym o chorobach sercowo- naczyniowych, jako „zabójcy” nr 1 wśród kobiet w tym okresie życia.
Choroby serca dosięgają kobiet zazwyczaj 10 lat później niż mężczyzn. Dzieje się tak ponieważ do momentu pojawienia się menopauzy, kobiety są chronione przez estrogeny. - Niestety, po tym czasie to właśnie schorzenia związane z układem krążenia stanowią najpoważniejsze zagrożenie dla ich życia – tłumaczy dr hab. Joanna Jaroch, ordynator Oddziału Kardiologii Dolnośląskiego Szpitala Specjalistycznego im. T. Marciniaka.
Aby zwiększyć świadomość kobiet po menopauzie o zagrożeniu chorobami sercowo- naczyniowymi, na całym świecie przeprowadzone zostały kampanie świadomościowe takie jak np. „Go Red for Women” w USA oraz „Women at Heart” w Europie. Dolnośląska kampania jest pierwszą w Polsce akcją o podobnej tematyce skierowaną do kobiet. - Możemy uniknąć zawału serca czy udaru mózgu w przyszłości, jeśli teraz sprawdzimy, czy nie mamy podwyższonego ciśnienia, zbyt wysokiego poziomu glukozy i cholesterolu. Możemy to skorygować, zarówno zmianą stylu życia, jak i odpowiednim leczeniem – zapewnia dr hab. Joanna Jaroch.
Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek województwa dolnośląskiego zaznacza, że postrzega promocję profilaktyki jest szansę na dłuższe życie Dolnoślązaków w pełni zdrowia. Dlatego samorząd zdecydowała się na wsparcie finansowe tej inicjatywy.
Jak serce to mężczyźni?
Kobiety w wieku okołomenopauzalnym zwykle zbyt późno zgłaszają się do lekarza w celu profilaktyki oraz leczenia chorób serca i naczyń. Nie postrzegają siebie jako osób zagrożonych chorobami serca. Tymczasem właśnie w okolicach 55. roku życia i w kolejnych latach dochodzi do rozwoju czynników ryzyka, które przyczyniają się do powstawania i narastania miażdżycy. -Ta z kolei, w późniejszym czasie, może stać się przyczyną wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu, czyli nieprawidłowości, które stanowią najczęstszą przyczynę śmierci wśród kobiet - wskazują specjaliści.
Czynniki ryzyka i objawy
Aż 80% procent kobiet w średnim wieku ma co najmniej 1 klasyczny czynnik ryzyka choroby sercowo- naczyniowej. Po 55. roku życia dochodzi do ich rozwoju. Wśród czynników ryzyka wymienia się przede wszystkim: nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, otyłość, podwyższony poziom cholesterolu, nikotynizm oraz – mniej typowe – choroby autoimmunologiczne, przyjmowanie leków antyestrogenowych, cukrzycę ciążową i depresję. Ważne jest wczesne uchwycenie czynników ryzyka oraz pierwszych objawów chorób odmiażdżycowych, takich jak choroba wieńcowa.
Choroby serca u kobiet mogą być nietypowe i trudne do rozpoznania. Częściej niż bóle w klatce piersiowej występują: duszność, osłabienie oraz dolegliwości sugerujące chorobę przewodu pokarmowego. - Dlatego właśnie, że niepokojące objawy nie są tak oczywiste, lekarze z Oddziału Kardiologii do końca roku, od poniedziałku do piątku przez 4 godziny dziennie, będą udzielać odpowiedzi na pytania pań dotyczące problemów kardiologicznych pod specjalnym numerem infolinii – mówi Katarzyna Kapuścińska, dyrektor szpitala im. Marciniaka i dodaje, że wszystkie informacje dotyczące akcji będą dostępne na stronie internetowej szpitala.
Kobiety, badajmy się!
Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu, kobiety w wieku powyżej 55 lat powinny zgłosić się do lekarza rodzinnego lub lekarza kardiologa, celem oceny czynników ryzyka miażdżycy i podjęcia odpowiednich działań. Zdarza się, że zalecenia niefarmakologiczne, związane ze zmianą stylu życiu nie wystarczają i konieczne jest włączenie specjalistycznego leczenia, w celu obniżenia ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu oraz postępowanie przeciwcukrzycowe.
Kampania jest inicjatywą kardiologów z Dolnośląskiego Szpitala Specjalistycznego im. T. Marciniaka, finansowaną przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Działania realizowane są we współpracy z Samorządem Województwa Dolnośląskiego oraz z Dolnośląskim Związkiem Lekarzy Rodzinnych Pracodawców. Ambasadorką kampanii jest aktorka Kinga Preis.
//