Autor : Anna Rokicińska
2021-06-26 19:15
Minister Zdrowia Adam Niedzielski pochwalił się dziś w mediach społecznościowych, że rząd przyjął projekt strategii w ochronie zdrowia na lata 2021-27 z perspektywą do 2030 r. chodzi o dokument „Zdrowa przyszłość. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r”. Projekt jest dość obszerny, a na konsultacje jest jedynie 21 dni - i to w okresie wakacyjnym, bo opublikowano go właśnie w sobotę, pierwszy dzień wakacji. To dość dziwne, bo był przygotowywany wiele miesięcy i ma stanowić fundamenty dla zdrowia.
Przypomnijmy, że dokument był już zapowiadany od ponad roku. W wywiadzie dla nas mówił także o nim minister Niedzielski. Musiał powstać, bo takie są wymogi Unii Europejskiej. To kontynuacja zamkniętej już strategii „ Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Krajowe ramy strategiczne”. Ale tym razem ma być szersza i ukierunkować działania na kolejne lata.
Co zakłada strategia dla zdrowia na lata 2021-27?
Dokument określa ramy strategiczne działań w ochronie zdrowia koniecznych do podjęcia. Określa się w nie główne wyzwania w systemie ochrony zdrowia oraz wskazuje kierunki zmian. Efektem tych działań ma być wydłużenie trwania życia w zdrowiu i poprawa stanu zdrowia społeczeństwa. „Realizacja powyższego celu nie może się odbyć bez zapewnienia odpowiedniej opieki medycznej poprawiającej zdrowotność obywateli poprzez zmiany w systemie opieki zdrowotnej, poprawę jakości i dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz lepszego dopasowania opieki zdrowotnej do zmieniających się trendów demograficznych” - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
Według projektu mają się do tego przyczynić działania w sześciu głównych obszarach:
Profilaktyka i promocja zdrowia;
Jakość, przyjazność i efektywność świadczonych usług zdrowotnych, w tym opieka koordynowana i usługi środowiskowe;
Dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej;
Rozwój usług cyfrowych w systemie ochrony zdrowia;
Kadry systemu ochrony zdrowia;
Nowoczesne technologie w sektorze zdrowia.
W strategii znajdziemy diagnozę demograficzną, epidemiologiczną oraz opis głównych elementów systemu ochrony zdrowia. Dotyczy to zarówno organizacji systemu ochrony zdrowia, organizacji świadczeń zdrowotnych, opieki koordynowanej oraz „deinstytucjonalizacji”, profilaktyki, kadry czy infrastruktury w systemie ochrony zdrowia. Opisuje też technologie informatyczne, innowacje, sektor B+R w medycynie, jakość w systemie ochrony zdrowia, naukę i odpowiedź na stany nagłe.
Jaka jest diagnoza systemu?
„Wśród najistotniejszych czynników wskazać należy poprawiające się warunki życia, wzrastającą wiedzę i świadomość w wymiarze dbania o własne zdrowie, a także reformy systemu opieki zdrowotnej. Niemniej umieralność, przeciętna długość życia i długość życia w zdrowiu w naszym kraju w dalszym ciągu odbiegają od średnich wskaźników dla krajów Unii Europejskiej (UE), a poprawa tych wskaźników nie następuje w wystarczająco szybkim tempie. Społeczeństwo jest w istotnym stopniu obciążone chorobami cywilizacyjnymi, wynikającymi przede wszystkim z niewłaściwego stylu życia, a także zagrożone ich dalszym rozprzestrzenianiem się. Nie od dziś wiadomo, że znacznej części przewlekłych chorób cywilizacyjnych można skutecznie zapobiegać, co jest możliwe dzięki odpowiednio zaplanowanej i wdrożonej profilaktyce zdrowotnej. Koszty leczenia następstw chorób cywilizacyjnych kilkudziesięciokrotnie przekraczają wydatki przeznaczane na profilaktykę tych chorób” - czytamy w uzasadnieniu uchwały Rady Ministrów.
Jakie są cele główne strategii?
Celem głównym w zakresie opieki nad osobami starszymi jest poprawa jakości życia związanej ze zdrowiem u osób starszych i ich opiekunów w środowisku lokalnym. Następnie wskazano poniższe obszary strategiczne:
1. Rozwój zasobów kadrowych;
2. Rozwój form opieki dziennej;
3. Rozwój form opieki domowej;
4. Rozwój innowacyjnych form opieki;
5. Wsparcie opiekunów nieformalnych;
6. Koordynacja opieki środowiskowej.
Natomiast w zakresie opieki psychiatrycznej celem głównym jest poprawa jakości życia związanej ze zdrowiem psychicznym populacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków opieki w ramach systemu ochrony zdrowia psychicznego.
Zaproponowano realizację działań z zakresu deinstytucjonalizacji opieki psychiatrycznej w następujących obszarach:
1. Inwestycje w kadry - poprawa sytuacji kadrowej i jakości kształcenia w dziedzinie psychiatrii, jak również kadr innych specjalizacji zajmujących się ochroną zdrowia psychicznego;
2. Inwestycje w system - zmiana organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej;
3. Inwestycje w system - zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki psychiatrycznej;
4. Inwestycje infrastrukturalne - dostosowanie podmiotów leczniczych do środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej;
5. Inwestycje w zdrowie populacji – promocja zdrowia psychicznego, prewencja samobójstw i zachowań autoagresywnych.
Do każdego z celów szczegółowych są przypisane konkretne działania.
Dokument zawiera także zalecenia dotyczące wdrażania celów, monitorowanie oraz ewaluacji. Uzupełnieniem dokumentu będą m.in. plany transformacji – krajowy i wojewódzkie, które zastąpią regionalne priorytety polityki zdrowotnej. Mają one wynikać z map potrzeb zdrowotnych.
Uchwała ma wejść w życie z dniem podjęcia.
Całość projektu tutaj
Polecamy także:
AOS - kolonoskopia i gastroskopia w pełnym znieczuleniu dożylnym?
NFZ znosi limity do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchamia rezerwę ogólną
Polska Federacja Szpitali chce zbadać kompetencje dyrektorów