Autor : Anna Rokicińska
2021-03-04 11:52
Wcześniej samorząd pielęgniarek i położnych teraz Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej negatywnie ocenia projekt nowej podstawy programowej w kształceniu opiekunów medycznych. Samorząd podkreśla, że najpierw powinna powstać ustawa regulująca m.in. ten zawód, a potem należałoby odbyć rzetelną dyskusję na temat tego, jak powinna wyglądać droga edukacyjna osoby, która ten zawód ma wykonywać.
Przypomnijmy, że wczoraj Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych skrytykowała projekt nowej podstawy programowej dla opiekunów medycznych zawarty w projekcie noweli rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Samorząd pielęgniarek podnosił, że rozszerzenie zadań zawodowych opiekuna medycznego o czynności, które są w kompetencjach pielęgniarek i położnych zagraża zdrowiu pacjentów.
Co o projekcie nowej podstawy programowej sądzi samorząd lekarski?
W swoim stanowisku Prezydium pisze, że Ministerstwo Zdrowia od dłuższego czasu informuje o prowadzeniu prac nad projektem ustawy o niektórych zawodach medycznych mającej uregulować te zawody medyczne funkcjonujące w ochronie zdrowia, które w przeciwieństwie do zawodu lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera czy diagnosty laboratoryjnego nie zostały uregulowane odrębną ustawą. „Zmiany, jakie następują w systemie ochrony zdrowia oraz obserwowany od dłuższego czasu problem braków kadrowych, nie tylko wśród lekarzy i pielęgniarek, niewątpliwie wymagają właściwego określenia ról i kompetencji różnych innych zawodów medycznych funkcjonujących w tym systemie. Dlatego też określenie przepisami rangi ustawowej kwalifikacji wymaganych do wykonywania zawodów medycznych takich jak np. opiekun medyczny, sekretarka medyczna, technik diagnostyki, ich kompetencji, ścieżki kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz warunków ich pracy jest oczekiwane i potrzebne, ale wprowadzone w tym zakresie rozwiązania powinny być poprzedzone merytoryczną debatą z udziałem wszystkich zainteresowanych środowisk i grup zawodowych” - czytamy w stanowisku.
Najpierw ustawa o zawodzie, a potem rozszerzanie kompetencji
Jak stwierdza Prezydium NRL, zamiast przedstawienia zapowiadanych rozwiązań systemowych minister zdrowia inicjuje wprowadzenie zmian w podstawie programowej kształcenia w zawodzie opiekuna medycznego, które realizuje opiniowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki. Według samorządu lekarskiego zmiany te polegają na rozszerzeniu zakresu efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji tych efektów, które odnoszą się do wykonywania niektórych świadczeń o charakterze medycznym np. takich jak wykonywanie czynności z zakresu pobierania krwi żylnej, wykonywania niektórych czynności z zakresu asystowania przy operacji, czy opieki nad pacjentem dializowanym. „Określone projektowanym rozporządzeniem cele kształcenia opiekunów medycznych i kryteria ich weryfikacji oraz warunki realizacji kształcenia w tym zawodzie mogą powodować wątpliwości dotyczące zakresu uprawnień opiekunów medycznych do dokonywania niektórych czynności, które dotychczas przypisane były do innych zawodów medycznych, w szczególności do zawodu pielęgniarki oraz generować konflikty na tle zawodowym pomiędzy tymi grupami zawodowymi. Ponadto mimo wydłużenia okresu nauczania w tym zawodzie o pół roku istnieją uzasadnione wątpliwości, czy przy tak rozszerzonych celach kształcenia absolwent szkoły policealnej będzie właściwie przygotowany do wykonywania czynności wymagających specjalistycznych umiejętności, a tym samym, czy wprowadzane zmiany nie będą miały negatywnych konsekwencji dla zdrowia pacjentów oraz jakości usług świadczonych przez podmioty lecznicze” - napisano w stanowisku. W ocenie samorządu lekarskiego wprowadzanie obecnie tego rodzaju zmian w podstawie programowej kształcenia w zawodzie opiekun medyczny jest nieuzasadnione. Działania te powinny być podjęte po przyjęciu ustawy regulującej zasady wykonywania zawodu opiekuna medycznego i innych zawodów funkcjonujących w ochronie zdrowia.
Źródło: NIL
Polecamy także:
Lekarski samorząd reaguje na zapowiedź MZ skargi do Sądu Najwyższego
Co z 2. dawką szczepionki w przypadku przekroczenia zalecanego czasu?