Autor : Agata Szczepańska
2023-06-01 16:06
Ilu studentów kształci uczelnia na kierunku lekarskim? Ilu nauczycieli akademickich zatrudnia? Ilu jest wśród nich profesorów? Czy uczelnia dysponuje własną bazą dydaktyczną, w tym prosektorium? Jaka jest łączna liczba łóżek szpitalnych dostępnych dla celów dydaktycznych? Odpowiedzi na takie między innymi pytania chce uzyskać samorząd lekarski, by sprawdzić, jaki jest poziom kształcenia przyszłych medyków.
- Jako Naczelna Rada Lekarska aktywizujemy środowisko lekarskie w staraniach na rzecz jakości kształcenia i naprawienia systemu nauczania. Niestety aktualne prawodawstwo jest ułomnie skonstruowane w tym zakresie, ponieważ nawet jeśli uczelnia zostanie negatywne oceniona przez Polską Komisję Akredytacyjną, minister edukacji i szkolnictwa wyższego, który odpowiada za powołanie nowych wydziałów lekarskich, nie ma obowiązku uwzględniania jej opinii, czyli opinii specjalistów — podkreśla Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia NRL.
Między innymi z tego powodu samorząd przygotował ankietę, w której zwraca się do uczelni prowadzących kierunki medyczne z pytaniami dotyczącymi warunków i wyników kształcenia przyszłych lekarzy.
Naczelna Rada Lekarska przeciwko „felczeryzacji zawodu lekarza"
- Celem ankiety jest także wychwycenie tych uczelni, które kształcą lekarzy pomimo niewystarczająco rozbudowanej bazy naukowo-dydaktycznej, tj. nie są przygotowane sprzętowo, nie posiadają własnego prosektorium, a niedobory w szeregach kadry akademickiej nie pozwalają na optymalne przygotowanie studentów do zawodu – wskazuje Damian Patecki.
Jak podkreśla Łukasz Jankowski, prezes NRL, w liście do rektorów, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie umożliwi samorządowi lekarskiemu na sformułowanie wniosków dotyczących potrzeb i pożądanych kierunków rozwoju systemu kształcenia przeddyplomowego kadr medycznych. Wyniki ankiety zostaną opublikowane i rozpowszechnione za pośrednictwem kanałów informacyjnych Naczelnej Izby Lekarskiej.
Pytania w ankiecie podzielono na kilka części. W ogólnej NIL pyta m.in. o liczbę studentów na kierunkach lekarskich oraz o liczebność grup studenckich.
W części dotyczącej kadry naukowo-dydaktycznej i działalności naukowej są pytania m.in. o liczbę nauczycieli, ich formy zatrudnienia, tytuły i stopnie naukowe oraz ich dorobek. W części dotyczącej nauczania przedmiotów przedklinicznych samorząd pyta np., czy uczelnia dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie nauk podstawowych, a jeśli nie, to jak zorganizowana jest nauka przedmiotów podstawowych – w szczególności: anatomii prawidłowej, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii. Są także pytania o to, czy ćwiczenia z przedmiotów podstawowych odbywają się z użyciem preparatów naturalnych, syntetycznych, czy wirtualnych pomocy naukowych.
Limity przyjęć na studia medyczne 2023/2024. Jest więcej miejsc
Jeśli chodzi o nauczanie przedmiotów klinicznych, NIL pyta o to, które z nich są nauczane w oparciu o własną bazę dydaktyczną (w podmiotach leczniczych, dla których uczelnia jest organem tworzącym), które w oparciu o tzw. bazę obcą, jaka jest łączna liczba łóżek szpitalnych dostępnych dla celów dydaktycznych.
Ostatnia część ankiety dotyczy wyników nauczania. Tam pojawiły się m.in. kwestie dotyczące braku promocji na kolejny rok akademicki, zdawalności egzaminów z takich przedmiotów jak anatomia prawidłowa czy patofizjologia.
Otwieranie kierunków lekarskich na kolejnych uczelniach wzbudza sprzeciw środowiska lekarskiego, które podkreśla, że zwiększanie liczby absolwentów nie rozwiąże problemów kadrowych w publicznej ochronie zdrowia i obawia się że może to skutkować obniżeniem poziomu wiedzy.
W ostatnich miesiącach samorząd zwrócił się nawet do Komisji Europejskiej w sprawie interpretacji przepisów dotyczących minimalnych wymogów kształcenia lekarzy. Zaapelował też do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o zmianę formy przeprowadzania Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK) i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK), tak aby gwarantowały one, że absolwent tych kierunków jest właściwie przygotowany do wykonywania pracy lekarza lub lekarza dentysty.
Polecamy także:
Niedzielski do maturzystów: na medycynie czeka 11 tys. miejsc
Nabór na specjalizacje zakończony. Jakie dziedziny są na topie?
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl