Autor : Katarzyna Lisowska
2021-06-09 11:11
Senacka Komisja Zdrowia opowiedziała się w środę (9 czerwca) za odrzuceniem noweli ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Projekt dotyczy map potrzeb zdrowotnych.
Posiedzenie Senackiej Komisji Zdrowia dotyczyło projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt dotyczy m.in zmian w systemie opracowania i wdrażania map potrzeb zdrowotnych.
Obecny na posiedzeniu wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski wskazał, że regulacje zmierzają do racjonalizacji systemu ochrony zdrowia i porządkują kwestie map potrzeb zdrowotnych. - Chodzi o strategiczne zarządzanie systemem ochrony zdrowia. Narzędzia takie, jak mapa potrzeb zdrowotnych czy IOWISZ mają to zapewnić - przekonywał wiceminister. Tłumaczył, że nowelizacja przepisów jest potrzebna, gdyż jest wiele zastrzeżeń do zasad tworzenia map, okresu ich obowiązywania, niskiej skuteczności realizacji regionalnej polityki zdrowotnej czy braku wynikających z map wniosków i rekomendacji.
Jak podkreślał Gadomski, proponowane obecnie rozwiązania mają pomóc w planowaniu działań w przewidywalnym horyzoncie czasowym oraz przy wykorzystaniu określonych środków. - W toku długich prac sejmowych wielokrotnie mówiono, że projekt centralizuje system opieki zdrowotnej. Ja z całą mocą i przekonaniem uważam, że nie. Natomiast jest to na pewno projekt, który przypisuje większą odpowiedzialność i nadaje więcej zadań ministrowi zdrowia - mówił. Jak wyjaśniał, będzie on zobligowany nie tylko do przygotowania map i przeprowadzania ich analizy, ale też do przygotowania strategii opartej właśnie na tej podstawie tzw. krajowego planu transformacji, a następnie akceptacji wojewódzkich planów transformacji, monitorowanie ich wdrażania i przygotowania raportu końcowego.
Jak pisaliśmy, w trakcie głosowania noweli w Sejmie mówiono, że jej zapisy wprost prowadzą do centralizacji zarządzania systemem opieki zdrowotnej.
Wiceminister Gadomski przypomniał, że pewne kontrowersje wzbudzał m.in skład wojewódzkich rad. - Te rady do tej pory były ciałami niedecyzyjnymi. Często, składając się z ok. 100 członków, nie były w stanie wypracować konsensusu. Zaproponowaliśmy w ustawie zmianę składu, też nieco inny system uwzględniania głosu konsultantów wojewódzkich, którzy nadal będą opiniować wojewódzkie plany transformacja, ale nie będą członkami rad - zaznaczył Gadomski.
Jak podsumował, w jego ocenie ten projekt daje podstawy do tego, by mówić o planowaniu strategicznym w ochronie zdrowia.
Biuro legislacyjne kancelarii Senatu stwierdziło, że ze względu na liczne uchybienia i sprzeczności o charakterze konstytucyjnym nie ma możliwości poprawy tego projektu ustawy w oparciu o poprawki. Senator Beata Małecka-Libera, przewodnicząca senackiej Komisji Zdrowia wobec powyższego zarekomendowała odrzucenie w całości projektu ustawy. Gadomski przekonywał, że zapisy ustawy byłe analizowane pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa przez prawników kancelarii Sejmu i żaden z nich nie wyrazi takiej opinii czy obaw, że mogą być niezgodne z Konstytucją. - Ja traktuję tę ustawę bardziej technicznie, jako próba stworzenia nowych fundamentów budowania strategii polityki zdrowotnej. Ostatecznie komisja zagłosowała za odrzuceniem projektu w całości.
Przypomnijmy. Nowela wskazuje, że to minister zdrowia będzie opracowywał mapy potrzeb zdrowotnych, które mają określać sytuację demograficzną i epidemiologiczną na danym obszarze, poszerzone o analizy stanu i wykorzystania zasobów systemu opieki zdrowotnej, w tym personelu medycznego. Mapy mają też określać, jakie są w danym regionie wyzwania systemu opieki zdrowotnej oraz rekomendacje potrzebnych działań. Sporządzenie map minister będzie mógł zlecić AOTMiT, NFZ oraz NIZP-PZH.
Projekt krajowego planu transformacji obejmować będzie 5 lat, a minister zobowiązany będzie też do przestawienia sprawozdania średniookresowego z jego realizacji do 30 czerwca trzeciego roku kalendarzowego jego obowiązywania. Na jego podstawie plan będzie aktualizowany. Proponuje się też, by pierwszy krajowy i wojewódzki plan transformacji ustalany był na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. i ogłaszany w przypadku tego pierwszego do 31 sierpnia 2021 r., a drugiego do 15 grudnia 2021 r.