Autor : Aleksandra Kurowska
2022-07-18 10:28
Protestujemy przeciwko rażącej nierówności w podziale środków podwyżkowych wynikającej z tej rekomendacji. Przedmiotowa rekomendacja wskazuje na podwyżkę o 6,26 proc. stawki kapitacyjnej podstawowej opieki zdrowotnej, przy podwyżce wydatków NFZ na wszystkie świadczenia opieki zdrowotnej ogółem o 22,4 proc. - wskazują przedstawiciele SPOIWO (Związek Pracodawców Opieki Integrowanej Opartej na Wartości).
Kolejne placówki zgłaszają zastrzeżenia do wyceny przygotowanej przez AOTMiT, na podstawie której podzielone zostaną pieniądze na podwyżki najniższych wynagrodzeń. Tym razem głos zabrało SPOIWO, wysyłając do ministra Adama Niedzielskiego list z protestem. Podpisali się pod nim Marcin Połowniak jako prezes i Artur Prusaczyk jako wiceprezes.
Organizacja ta z reguły jest o wiele bardziej stonowana w swoich ocenach działań rządu niż np. Porozumienie Zielonogórskie, ale tym razem ostro skomentowała publikację wytycznych AOTMiT w wersji zaakceptowanej już przez Ministerstwo Zdrowia. I odmawia rozmów z NFZ, póki nie będzie poprawek.
"W związku zatwierdzeniem przez Ministra Zdrowia rekomendacji nr 65/2022 z dnia 13 lipca 2022 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, stanowczo protestujemy przeciwko rażącej nierówności w podziale środków podwyżkowych wynikającej z tej rekomendacji. Przedmiotowa rekomendacja wskazuje na podwyżkę o 6,26% stawki kapitacyjnej podstawowej opieki zdrowotnej, przy podwyżce wydatków NFZ na wszystkie świadczenia opieki zdrowotnej ogółem o 22,4%" - czytamy w liście.
W ocenie SPOIWA, po dogłębnym przeanalizowaniu treści rekomendacji wraz z aneksem, rażące dysproporcje w wysokości podwyżki dla POZ są efektem błędów metodologicznych AOTMiT.
Związek uzasadnia, że "metodologia opisana w Raporcie w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej (…) zawiera szereg istotnych błędów merytorycznych w zakresie szacowania kosztów kwoty podwyżek dla POZ. Szczególnie niejasny jest dobór próby podmiotów od których pozyskano dane (ich liczba i rodzaj), zastosowany korektor, pominięcie prognoz poziomu inflacji w 2023 r. (dla innych rodzajów świadczeń jest to uwzględnione). Dlatego wyrażamy stanowczy sprzeciw dalszemu procedowaniu zmian dotyczących sposobu i poziomu finansowaniu świadczeń POZ opartych o nierzetelną rekomendację AOTMiT z dnia 13 lipca br. W związku z powyższym stanowczo domagamy się skorygowania błędów w metodologii i przeprowadzenia poprawnych wyliczeń nie dyskryminujących POZ".
Według związkowców "w obecnym kształcie podział jest nieuczciwy, marginalizujący rolę POZ w systemie opieki zdrowotnej i będzie czynnikiem dalej umacniającym odwróconą piramidę świadczeń, której przywracanie właściwych proporcji Ministerstwo Zdrowia zadeklarowano w swoich dokumentach strategicznych. Proponowanie takiej deprecjacji POZ jest to dla nas tym bardziej niezrozumiałe, że reforma wdrażająca koordynowaną opiekę zdrowotną wprowadza mierzalne cele i wyższą jakość usług, które coraz więcej placówek chce oferować swoim pacjentom".
Związek stwierdza, że "u progu zmian proefektywnościowych i projakościowych prezentowane podejście do POZ zniechęca nawet najbardziej zaangażowanych, aktywnych liderów i orędowników zmian, uczestników POZ PLUS i innych podmiotów przygotowujących się do koordynacji. Wyższa jakość wymaga adekwatnej wyceny, powiązanej ze sprawozdawczością, a niezrozumienie tej kwestii prezentowane w podejściu do wycen AOTMiT rozczarowuje i umacnia wieloletnią tradycję oszczędzania na pacjentach celem „optymalizacji” kosztów".
Jako dobre działania ministerstwa związkowcy wymieniają mapowanie potrzeb populacji ze względu na jej specyfikę, stosowanie adekwatnych do niej wskaźników wykonania usług i diagnostyki, premiowanie osiągania efektów populacyjnych i zwracają się do ministra zdrowia o kontynuowanie tych działań z podkreśleniem, że "w przygotowanym do tego systemie wzrost wydatków na POZ jest inwestycją w zdrowie populacji i budowę odporności całego systemu ochrony zdrowia".
Związek Pracodawców postawił sprawę jasno: "nie będziemy brali udziału w konsultowaniu oraz spotkaniach informacyjnych o realizacji ustawy podwyżkowej organizowanych przez Zastępcę Prezesa NFZ ds. Medycznych Bernarda Waśko".
Stanowisko związku nie ulegnie zmianie do czasu rewizji rekomendacji Prezesa AOTMiT oraz ujawienia planowanego, faktycznego algorytmu podziału środków i wskaźników korygujących przez Prezesa NFZ. Związek nie zgadza się także na narrację Ministerstwa Zdrowia i NFZ o współpracy ze środowiskiem medycznym w procesie wdrażania zmian w systemie ochrony zdrowia: "nie mamy na nie żadnego wpływu, a jesteśmy jedynie zmuszeni do podpisywania umów z NFZ, niekorzystnych dla naszych pracowników i pacjentów".
"Oczekujemy, że deklaracje wzmacniania roli podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce zawarte w strategicznych dokumentach Ministerstwa Zdrowia, znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistych decyzjach Ministra Zdrowia i Prezesa NFZ. Aktualne propozycje podwyżek dla pracowników najważniejszego poziomu opieki zdrowotnej oparte na rekomendacjach Prezesa AOTMIiT z dnia 13 lipca br. są tego jawnym zaprzeczeniem" - czytamy w liście.
Zobacz także:
Co będzie z poradniami POZ w małych ośrodkach?
Wynagrodzenia: "podwyżkowe" rozporządzenie trafiło do konsultacji
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl