Autor : Jakub Wołosowski
2022-09-22 11:49
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że w wyniku jego działań Towarzystwo Ubezpieczeniowe PZU Życie ponownie rozpatrzy roszczenia o wypłatę świadczenia z tytułu pobytu na Oddziale Intensywnej Terapii (OIT). Tych, które wcześniej nie zostały uwzględnione ze względu na brzmienie definicji OIT. Obecni i byli klienci mają prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie ich spraw.
UOKiK podjął działania po skardze otrzymanej od konsumenta. W 2021 r. PZU Życie wypłacając mu świadczenie z dodatkowego grupowego ubezpieczenia na wypadek leczenia szpitalnego Plus odmówiło wypłaty dodatkowego świadczenia za pobyt OIT/OAIT. U skarżącego się po planowanym zabiegu doszło do powikłań i ostrego podwsierdziowego zawału serca.
Konieczne było podłączenie go do aparatury ratującej życie. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty dodatkowej kwoty, bo pomoc została udzielona w ramach Pododdziału Intensywnej Opieki Kardiologicznej, a nie – tak jak to wskazano w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) – wyodrębnionego Oddziału Intensywnej Terapii.
To nie spodobało się UOKiK-owi, który podjął odpowiednie działania. W wyniku interwencji urzędu PZU Życie zdecydowało o wprowadzeniu do nowych produktów takiej definicji OIT/OAIT. Według niej za oddziały intensywnej terapii będą uznawane pododdziały i sale wyodrębnione na oddziale szpitalnym, gdzie leczy się pacjentów wymagających intensywnej terapii, a które są wyposażone w sprzęt do ciągłego monitorowania podstawowych funkcji życiowych lub umożliwiający podjęcie czynności zastępczych niewydolnych narządów lub układów oraz zapewniają stały i bezpośredni nadzór lekarza i pielęgniarki.
- To korzystna zmiana dla konsumentów. Nie ma znaczenia, czy ich życie było ratowane na Oddziale Intensywnej Terapii, czy też w jego odpowiedniku działającym w ramach specjalistycznego oddziału, np. kardiologicznego. Ważne jest, aby pacjent jak najszybciej trafił do miejsca wyposażonego w sprzęt, który może uratować mu życie. Taka osoba nie może być wyłączona spod ochrony ubezpieczeniowej – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jednym z efektów działania prezesa UOKiK będzie także rozpoczęcie przez PZU Życie przeglądu roszczeń zgłaszanych przez klientów od 1 stycznia 2020 r., które nie zostały uwzględnione z powodu niespełnienia definicji OIT/OAIT. Spółka dokona zmian, które umożliwi konsumentom ponowne wystąpienie z roszczeniem.
PZU Życie zobowiązało się do:
poinformowania ubezpieczonych, którzy od 1 stycznia 2020 r. zgłosili roszczenia z tytułu pobytu na OIT/OAIT i którzy nie otrzymali świadczenia z powodu niespełnienia definicji OIT/OAIT z uwagi na przebywanie na pododdziale, o możliwości ponownego zgłoszenia roszczenia,
uznawania ww. roszczeń z tytułu pobytu w szpitalu na OIT/OAIT w sytuacji przebywania przez ubezpieczonych nie tylko na wyodrębnionych oddziałach, ale również pododdziałach wyposażonych w sprzęt umożliwiający stałe monitorowanie podstawowych czynności życiowych oraz podjęcie czynności zastępczych w przypadku niewydolności narządów lub układów ustroju, o ile nie wystąpiły inne okoliczności wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela,
zamieszczenia stosownej informacji na stronie internetowej spółki pod adresem: https://www.pzu.pl/kontakt-i-pomoc w sekcji „Zgłaszanie szkody”.
Wszyscy ubezpieczeni, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali decyzje odmowne, oparte na braku spełnienia definicji OIT/OAIT, bądź nie zgłaszali wniosków z tego tytułu (pomimo objęcia ich ochroną ubezpieczeniową i podjęcia wobec nich stosownych czynności medycznych nie tylko w ramach oddziałów, ale również pododdziałów), mogą zgłosić roszczenia względem ubezpieczyciela do 31 grudnia 2022 r.
Sposoby składania roszczeń:
mailowo na adres: kontakt@pzu.pl
wchodząc na stronę pzu.pl w sekcji „Zgłoszenie szkody”
korespondencyjnie na adres: PZU Życie SA, ul. Postępu 18A, 02-676 Warszawa
odwiedzając dowolny Oddział PZU – adres oraz godziny otwarcia oddziałów dostępne są na stronie pzu.pl
Uprawnione osoby mogą występować z roszczeniem bez względu na to, czy ich umowa nadal trwa. W przypadku śmierci ubezpieczonego, z roszczeniem mogą wystąpić jego prawni spadkobiercy.
Warto podkreślić, że PZU Życie nie jest pierwszą firmą ubezpieczeniową, która zbyt wąsko interpretowała pojęcia OIOM/OIT/OAIT. Rok temu swoje wątpliwości Prezes UOKiK-u przedstawił wobec Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie, która dostosowała się do zaleceń urzędu.
Polacy kupując ubezpieczenie na życie chcą dodatkowych opcji