Autor : Maja Marklowska-Tomar
2020-11-09 13:05
Opaski życia dla pacjentów, nowoczesna komora dezynfekcyjna i możliwość wideorozmowy z rodziną – to udogodnienia, jakie dla chorych i personelu oddziału covidowego przygotował czeladzki szpital. Z 55 miejsc przeznaczonych dla pacjentów z COVID-19 45 jest już zajętych.
Część szpitala przeznaczoną dla zakażonych SARS-CoV-2 dyrekcja wydzieliła z oddziału chorób wewnętrznych, i to właśnie personel interny stanowi większość zespołu strefy covidowej. Nadzór nad salą intensywnego nadzoru, w której przebywają pacjenci wymagający wspomagania oddychania za pomocą respiratora, pełnią anestezjolodzy.
Nowe technologie w służbie chorym na COVID-19
W opiece nad chorymi mają pomóc także nowoczesne technologie, np. opaski życia, które przekazała szpitalowi Grupa PZU.
- Charakterystyczne dla przebiegu COVID-19 jest to, że stan pacjenta może się szybko zmienić. Stały monitoring parametrów życiowych, takich jak saturacja, puls i temperatura, pozwala na bieżąco śledzić, co dzieje się z chorym - tłumaczy Ewa Wiązania-Gacek, kierownik Oddziału Chorób Wewnętrznych z Pododdziałem Szybkiej Diagnostyki Kardiologicznej.
Zakładana na rękę opaska życia nie tylko dokonuje pomiarów, ale także alarmuje personel medyczny w przypadku, gdy parametry życiowe chorego spadną do krytycznych poziomów. - Świadomość społeczna dotycząca przebiegu choroby, jej skutków oraz objawów, wśród których dominuje duszność, powoduje, że strach i niepokój chorego jest ogromny. Dlatego oprócz adekwatnej farmakoterapii staramy się także zapewnić pacjentowi pomoc psychologiczną, zmaksymalizować poczucie bezpieczeństwa i umożliwić kontakt telefoniczny z bliskimi. A rodziny naszych pacjentów na bieżąco informować o postępach leczenia - dodaje.
Na oddziale uruchomiono dwa numery telefonów dla rodzin pacjentów - „covid lekarz” i „covid pielęgniarka”. Za ich pośrednictwem można zapytać o stan zdrowia chorego, ale także poprosić o wideorozmowę.
- Jeśli pacjent nie może się poruszać, rozmowa odbędzie się przy jego łóżku. Osoby, których stan na to pozwoli, będą mogły skorzystać z rozmowy wideo w osobnym pokoju, w którym zainstalowaliśmy laptop. Drugi znajduje się w pomieszczeniu dla rodzin, jakie przygotowaliśmy w głównej części szpitala. Dzięki temu możliwość rozmowy online zyskają także bliscy, którzy nie poradziliby sobie sami z obsługą sprzętu - tłumaczy dr n. med. Dariusz Jorg, pełnomocnik dyrektora ds. restrukturyzacji.
Opaski dla personelu medycznego
Mimo wydzielenia części zakaźnej szpital nadal udziela pomocy pacjentom z innymi schorzeniami. Oddział covidowy posiada osobne wejście, a od części czystej oddzielają go dodatkowe śluzy. Przy wyjściu ze strefy covidowej zainstalowano nowoczesną komorę dezynfekcyjną. Pracownicy oddziału pracują w kombinezonach, co znacznie utrudnia identyfikację członków zespołu. Jak sobie z tym poradzono?
- Praca w zespole, gdzie każdy wygląda tak samo, jest trudna. Pacjent często nie rozpoznaje, kim jest osoba, która podchodzi do jego łóżka. Dlatego każdy z nas ma na ręku opaskę opisaną swoją grupą zawodową, tj. lekarz, pielęgniarka czy opiekun. Niektórzy dodatkowo dopisują imię na kombinezonie. To pomaga nawiązać kontakt i uspokaja pacjentów - wyjaśnia Ewa Wiązania-Gacek.
Powiatowy Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej, jako placówka II poziomu, jest wyznaczony do przyjmowania pacjentów z objawami takimi jak duszność, spadek saturacji czy zapalenie płuc, także wymagającymi użycia respiratora. Z sześciu łóżek respiratorowych pięć jest już zajętych.
//