Autor : Anna Rokicińska
2022-02-16 10:58
Ministerstwo Zdrowia wprowadza nową funkcjonalność w działaniu teleplatformy pierwszego kontaktu (TPK). Wprowadza możliwość skorzystania z teleporady dla osób głuchych i niedosłyszących, bo platforma została wyposażona w usługę tłumacza języka migowego.
Osoby głuche i niedosłyszące mają problem z uzyskaniem należnych im informacji w procesie leczenia, bo znajomość języka migowego nie jest powszechna wśród medyków. Trudno stawiać im z tego powodu zarzut, jednak od lat organizacje zrzeszające głuchych oraz Rzecznik Praw Obywatelskich postulują szerszą dostępność w instytucjach publicznych tłumacza języka migowego. Teoretycznie instytucje państwowe i samorządowe mają tego rodzaju obowiązek, jednak z jego realizacją bywa różnie. Najczęściej osoby głuche udając się np. do lekarza, proszą o towarzyszenie bliskiej im osoby, która tłumaczy rozmowę pomiędzy lekarzem a pacjentem. To ogranicza ich prawo do intymności i prywatności w procesie leczenia. Zwracała też na to uwagę Naczelna Rada Lekarska.
Osoba głucha, która chciałaby skorzystać z takiej porady najpierw musi wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej Domowej Opieki Medycznej i zaznaczyć pole „Tak” przy opcji „Konsultacja w języku migowym”. Wówczas otrzyma ona SMS, a na podany adres e-mail przesłany zostanie link do wideorozmowy. Po jego uruchomieniu pojawi się ekran z widocznym tłumaczem.
Usługa ta dostępna jest we wszystkich godzinach funkcjonowania TPK, czyli poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych.
od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia,
w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Tutaj konieczne jest spełnienie kilku warunków. Chodzi np. o sytuację nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę poza godzinami pracy POZ. Z takiego świadczenia można też skorzystać w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy. Świadczenie jest także dostępne, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.
W ramach działalności platformy, pacjent otrzyma poradę pielęgniarki lub położnej albo lekarską. W jej ramach pacjent może uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Na wymienionej wcześniej stronie internetowej można znaleźć również film instruktażowy dotyczący korzystania z tej formy porady.
TPK działa od października 2021 roku. Szacuje się, że w Polsce około pół miliona osób to osoby głuche.
Polecamy także:
Co zrobić z nocną opieką lekarską? Są już kolejne pomysły
Marcowa lista leków refundowanych: dużo dobrych zmian w projekcie
Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Prokocimiu w sieci ERN